Companii

Educaţie, stil de viaţă şi wellness. Goana după angajaţi în cel mai bine plătit sector: În IT, candidaţii sunt greu de găsit, greu de angajat şi greu de păstrat

Educaţie, stil de viaţă şi wellness. Goana după...

Autor: Ramona Cornea

29.08.2022, 00:07 1621

Angajatorii din sectorul de IT din România sunt şi ei într-o goană continuă după angajaţi în această peri­oa­dă, cum sunt şi cei din multe alte domenii de activitate, deşi IT-iştii sunt cel mai bine plătiţi angajaţi din econo­mia locală. Astfel, companiile din acest sector spun că le este greu să găsească can­didaţi, să îi angajeze şi apoi să îi păstreze. Cel mai greu de găsit sunt specialiştii.

„În domeniul nostru de activitate, cei mai buni candidaţi sunt greu de găsit, greu de angajat şi greu de păstrat. Potrivit Gartner, aproape jumătate dintre angajaţii ofertaţi au în vedere deja alte două oferte, şi acesta este şi cazul nostru. Aproape nicio altă industrie nu este la fel de mult caracterizată printr-o lipsă acută de angajaţi calificaţi precum cea de IT. Angajarea, reţinerea şi dezvoltarea de noi talente reprezintă cea mai mare provocare pentru manageri în momentul de faţă”, a spus pentru ZF Elena Bogus, head of people Thoughtworks, sucursala din România a companiei globale de consultanţă software cu acelaşi nume, cu sediul central în SUA.

În prezent, compania are peste 200 de angajaţi în birourile locale din Bucureşti, Iaşi şi Cluj. 

„De asemenea, avem colegi care lucrează şi din alte oraşe, suntem flexibili. După cum ştiţi, cererea de specialişti în tehnologie depăşeşte oferta de pe piaţa muncii, astfel că suntem nevoiţi, ca fiecare companie de altfel, să facem eforturi pentru a ieşi în evidenţă si pentru a atrage cele mai bune talente”, a adăugat reprezentanta Thoughtworks.

Roxana Epure, managing partner al NextUp, o companie ce furnizează servicii de software pentru afaceri, spune că cel mai greu se găsesc specialiştii în programare.

„Recrutarea este complicată în toate industriile, cu atât mai mult la noi în IT unde ai nevoie nu numai de specialişti în programare – aproape imposibil de găsit, cât şi de un anumit tip de vânzători, specialişti în marketing sau customer suport. În ciuda faptului că viaţa este tot mai scumpă sau că ne lovesc consecinţele crizelor economice, energetice, meteoro­logice, oamenii nu par, deocamdată cel puţin, prea dornici să muncească. Ne con­fruntăm cu o situaţie paradoxală pe piaţa muncii – angajaţii nu găsesc jobul de vis, iar angajatorii văd la faţă un candidat din 10 care au confirmat că vin la interviu cu numai 12 ore înainte”, a spus ea pentru ZF.

Compania are 40 de angajaţi şi cinci poziţii deschise în acest moment, dar Roxana Epure spune că au fost şi mai multe. Cea mai mare dificultate în recrutare este chiar procesul de  recrutare în întregime, mai subliniază ea.

„Să recrutăm, în sine. Expertiza este greu de găsit, cheful de muncă este şi mai rar. În IT a fost mereu provocator, însă acum, deşi se face multă reconversie profesională din alte industrii către IT, tot este insuficient.”

NextUp (fosta companie CIEL România) este dezvoltatorul unui ERP  (Enterprise Resource Planning) cu inteligenţă artificială, un sistem informatic ce se conformează proceselor operaţionale de afaceri şi antreprenoriatului cotidian.

Pentru Softbinator Technologies (simbol bursier CODE), companie românească de dezvoltare software, provocările apar la recrutarea inginerilor cu mai multă experienţă în domeniu.

„Avem o relaţie foarte bună cu facultăţile de profil, investim constant în zona de educaţie, iar acest lucru ne ajută să deţinem un pipeline constant de tinere talente care se alătură echipei noastre. Provocările apar la recrutarea inginerilor cu mai multă experienţă în domeniu. În astfel de cazuri, acordăm o atenţie sporită asupra unor aspecte, precum anii de experienţă, aptitudinile reale ale acestora, potenţiala adaptare la cultura noastră organizaţională, motivaţia şi obiectivele de creştere într-un anume orizont de timp”, a declarat pentru ZF Alex Dianu, Chief Operating Officer al Softbinator.

În prezent, grupul Softbinator se apropie de 180 de angajaţi şi colaboratori, iar numărul de posturi deschise variază în funcţie de obiectivele stabilite în ceea ce priveşte dezvoltarea companiei pe termen mediu şi lung.

„Suntem în permanenţă deschişi către recrutarea de noi talente care pot aduce valoare adăugată afacerii noastre, obiectivul principal în această direcţie fiind ca în următorii doi ani să dublăm numărul angajaţilor la nivelul grupului”, a mai spus Alex Dianu.

Pentru Connections Consult, companie locală specializată în furnizarea de soluţii software şi servicii IT, recrutarea vine cu o provocare în a găsi specialişti care să corespundă nevoilor actuale ale companiei.   

„Traversăm un context economic dificil, marcat de instabilitate şi de lipsa  predictibilităţii. Pe acest fond, oamenii devin destul de indecişi şi reticenţi în a-şi schimba locul de muncă. De asemenea, este o provocare să găsim specialişti care să corespundă nevoilor noastre actuale. Piaţa în care activăm este extrem de efervescentă şi într-o continuă dezvoltare”, spune Claudiu Staniloiu, Chief Human Resouces Officer în cadrul companiei.

Numărul angajaţilor Connections Consult a ajuns la aproximativ 270 şi are peste 25 de posturi deschise. În prezent, aproximativ 80% dintre angajaţii companiei lucrează de acasă, iar restul de 20% de la birou.

Anişoara Munteanu, chief of staff în cadrul VTEX Central and Eastern Europe, o companie ce oferă o platformă de e-commerce pentru branduri şi retaileri cu vânzări de peste 1 milion euro, spune că dificultăţile companiei sale în recrutare sunt legate de găsirea de specialişti în ecommerce.

„Cea mai mare dificultate în recrutare în domeniul nostru este găsirea de oameni specializaţi în ecommerce, indiferent de poziţia pentru care candidează. Din acest motiv investim constant în educarea şi formarea lor. Pe lângă aptitudinile necesare postului, specialistul în comerţ digital necesită o combinaţie de cunoştinţe de marketing, vânzări, tehnologice, logistică şi finanţe”, a detaliat ea.

Echipa VTEX numără peste 1.700 de angajaţi în toate cele 38 de ţări în care compania este prezentă, conform cifrelor înregistrate în martie 2022. În acest moment, compania are 43 de locuri de muncă disponbile în 27 de unităţi. Joburile fac parte din cinci domenii de activitate şi sunt alocate pe şase trepte de vechime.

„În Europa de Est, regiune coordonată din România, suntem în proces de recrutare pentru cinci specialişti în ecommerce, care să completeze echipele de solution architects, customer excellence analysts şi software engineers”, a completat Anişoara Munteanu.

O parte importantă din procesul de recrutare şi de păstrare a angajaţilor este şi spaţiul de lucru. În ultima perioadă, angajaţii au început să se reîntoarcă la munca de la birou, un birou care a trecut prin multe transformări în perioada pandemiei.

Tudor Ionescu, head of A&T Services Office în cadrul CBRE România, spune că şi în sectorul IT localizarea sediului şi amenajarea spaţiului de lucru sunt argumente principale pentru angajatori şi motive de selecţie a viitorului loc de muncă pentru candidaţi.

„Cu cât un angajator pune accentul mai mare pe amenajarea spaţiului, cu atât creşte atractivitatea acestuia, în opinia angajaţilor din IT”, afirmă el.

În portofoliul gestionat de echipa de Property Management CBRE România, care include peste 1 milion mp, din care peste 600.000 mp sunt spaţii de birouri, gradul de prezenţă în clădirile de birouri la începutul lunii august a fost de aproximativ 60%, calculat prin raportarea la numărul de carduri de acces utilizate zilnic, după cum spune Valeriu Toma, head of property management CBRE România.

În prima jumătate a anului 2022, numeroase companii au securizat spaţii de birouri în Capitală, peste 132.500 mp fiind tranzacţionaţi, cu 18% mai mult decât în aceeaşi perioadă din 2021, adaugă el.

„Cererea netă a reprezentat 69% din totalul tranzacţionat, fiind cu 60% mai mare decât cea înregistrată în semestrul întâi al anului trecut, ceea ce reprezintă un semnal puternic de încredere în piaţă pe care companiile chiriaşe îl transmit. O treime din totalul tranzacţionat a fost generat de companii din IT&C.”

Companiile din IT au reluat activitatea la birou încă de la începutul anului, în general în format hibrid, o opţiune general valabilă pe piaţă.

„În portofoliul de clădiri de birouri aflat în managementul de proprietate CBRE, gradul de ocupare a birourilor este de aproape 20% în companiile de IT, însă este de subliniat că sunt diferenţe de la companie la companie. Angajaţii folosesc spaţiile de birouri în special pentru proiecte punctuale sau când este necesară colaborarea. Şi prezenţa pe parcursul unei zile diferă, echipele venind în diverse momente ale zilei pentru acele task-uri care presupun prezenţă fizică”, a completat Valeriu Toma.

 

Roxana Epure, NextUp: Ne confruntăm cu o situaţie paradoxală pe piaţa muncii – angajaţii nu găsesc jobul de vis, iar angajatorii văd la faţă un candidat din 10 care au confirmat că vin la interviu cu numai 12 ore înainte.

Elena Bogus, Thoughtworks: Angajarea, reţinerea şi dezvoltarea de noi talente este cea mai mare provocare pentru manageri în momentul de faţă.

Alex Dianu, Softbinator: Provocările apar la recrutarea inginerilor cu mai multă experienţă în domeniu.

Claudiu Staniloiu, Connections: Este o provocare să găsim specialişti care să corespundă nevoilor noastre actuale.

Anişoara Munteanu, VTEX: Cea mai mare dificultate în recrutare în domeniul nostru este găsirea de oameni specializaţi în ecommerce.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO