Companii

Georgescu, seful Wrigley Romania: Nu ne vom mai intalni cu cresteri anuale de consum de 15-20%

Georgescu, seful Wrigley Romania: Nu ne vom mai intalni cu cresteri anuale de consum de 15-20%

Mihai Georgescu, directorul general al Wrigley Romania: Pe lantul de distributie se resimte in acest an o lipsa acuta de lichiditati, ceea ce se traduce prin cresterea termenelor de plata si blocaje financiare in comert. Aceasta este cea mai mare problema cu care ne confruntam in prezent

27.11.2009, 00:00 1595

Georgescu apreciaza ca vanzarile Wrigley la nivel local ar puteainregistra in cel mai rau caz un declin de 5% in acest an fata de2008. "Antidotul" impotriva scaderilor, intr-o perioada cu declinal puterii de cumparare, ar putea fi cresterea numarului de produsenoi aduse in portofoliul local al Wrigley.

"Nu am renuntat la lansarile de produse care erau planificatepentru 2009, astfel incat vom incheia anul cu un numar mai mare delansari, comparativ cu 2008. Pentru prima data in ultimii 9 ani amadus in portofoliul local un brand nou de guma de mestecat, Five,avand ca obiectiv principal impulsio narea consumului", afirmaGeorgescu. El nu a dorit sa dea detalii despre bugetul de promovaredin 2009.

Compania, care domina piata locala a pro duselor zaharoase(dulciuri fara ciocolata si biscuiti), cu o cota de 82%, sirealizeaza 96% din vanzarile totale de guma de mestecat din Romania(potrivit datelor Nielsen citate de Georgescu), spune ca majorareacotei de piata este in acest moment "un obiectiv secundar".

Practic,competitia se resimte doar pe segmentul bomboanelor, unde Wrigleyse lupta cu jucatori puternici precum Cadbury, Perfetti Van Mellesau Ferrero pe o piata care in acest an s-a contractat cu circa10%.

Bomboanele scad mai mult decat guma demestecat

"Spre deosebire de segmentul gumei de mestecat, unde putem vorbide o stagnare a consumului in 2009, bomboanele au avut o dinamicamai putin favorabila in acest an fata de 2008, fiind inregistrat undeclin la nivelul consumului de aproape 10% in volum", precizeazadirectorul Wrigley.

Bomboanele (excluzand pralinele din ciocolata) au fost inultimii ani principala miza a dezvoltarii portofoliului local alcompaniei, cele mai multe lansari de produse si branduri vizandacest segment de piata, estimat in 2008 la circa 20-25 mil.euro.

La inceputul anului trecut Georgescu prog noza triplarea pieteilocale a bom boa nelor intr-un orizont de timp de 5-10 ani, insaacum managerul spune ca sunt putine sanse ca piata produselorzaharoase sa re vina la ritmuri anuale de crestere de 15-20%.

"Daca nu vor fi derapaje majore in urmatorul an, cred ca 2011 vafi primul an in care vom vedea din nou cresteri de consum. Nu vorreveni probabil niciodata pe piata ritmurile de crestere anuale de15-20% sau in cel mai bun caz acest lucru se va intampla intr-unorizont indepartat de timp", apreciaza directorul WrigleyRomania.

Cu toate acestea, compania a adus si in acest an un brand nou debomboane in portofoliul local, Skittles, care a mai fost prezent pepiata din Romania in perioada 1999-2000, insa in portofoliulMars.

La nivel international, compania Wrigley a fost preluata decatre Mars in 2008, in momentul finalizarii tranzactiei Wrigleydevenind subsidiara companiei cumparatoare. Aceasta preluare a dusla transferul brandurilor de bomboane din portofoliul Mars in celal companiei Wrigley, Mars avand in acest moment doua divizii mari- ciocolata si alimentele pentru animale de companie (pet food) -cu care activeaza si in Romania de multi ani.

Directorul Wrigley se asteapta sa vada in 2010 o continuare adinamicii pietei de bunuri de larg consum din acest an.

"Nu vad motive pentru aparitia unor schimbari importante pepiata bunurilor de larg consum in 2010. Ma astept ca pe piata saapara mai putine reactii emotionale, comparativ cu 2009, pentru cava fi un an mai predictibil", apreciaza Georgescu.

Se aprovizioneaza din Polonia

Cele mai mari provocari ale Wrigley Romania in acest an au fostproblemele de lichiditati din comert si deprecierea leului fata deeuro, produsele din portofoliu fiind aduse de pe mai multe pietedin Europa, potrivit lui Mihai Georgescu.

"Pe lantul de distributie se resimte in acest an o lipsa acutade lichiditati, ceea ce se traduce prin cresterea termenelor deplata si blocaje financiare in comert. Aceasta este cea mai mareproblema cu care ne con­fruntam in prezent", mai spunedirectorul.

La randul sau, deprecierea leului fata de moneda europeana afost contracarata partial de cresterea preturilor produselor dinportofoliu.

Georgescu spune ca principalul furnizor al Wrigley Romania estefabrica companiei din Polonia, cea mai mare unitate de productiedin Europa.

Va fi si Romania o locatie de productie aWrigley?

"Guma de mestecat este un produs de volume mici dar cu valoaremare, astfel incat transportul nu este o componenta foarteimportanta la nivelul costurilor. In conse cinta, daca va fi luatain calcul constructia unei fabrici in Romania, aceasta ar trebui safie un centru regional de productie si nu sa acopere doar cerereade pe piata locala", precizeaza Georgescu. Nici Mars nu areactivitati de productie la nivel local.

In acest an, unul din cei doi competitori mari ai Wrigley pesegmentul bomboanelor, compania italiana Perfetti van Melle, adecis inchiderea fabricii sale din Romania si disponibilizarea a168 de angajati, dupa ce a inregistrat un declin de 50% alvanzarilor la nivel local. Reprezentantii companiei au precizat, inplus, ca va fi diminuat portofoliul local, urmand sa ramana pepiata doar brandurile Mentos si Chupa Chups, care - potrivitestimarilor - realizeaza cele mai mari vanzari in Romania.

In urmatorii ani, Wrigley Romania, care detine in portofoliumarci precum Orbit, Winterfresh sau Juicy Fruit, s-ar puteaconfrunta cu o intensificare a competitiei, deoarece englezii de laCadbury, care detin producatorul Kandia-Excelent, analizeaza de maimult timp piata locala pentru a ataca segmentul gumei demestecat.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO