Companii

Germanii de la Xella au finalizat o fabrica de BCA de 32 mil. euro dar amana alte planuri de extindere

Germanii de la Xella au finalizat o fabrica de BCA de 32 mil. euro dar amana alte planuri de extindere

Marius Dragne, directorul de marketing al Xella pe Europa de Sud-Est: Xella este atenta la tot ceea ce inseamna achizitii, insa pentru moment nu exista discutii in acest sens. Ne vom concentra pe investitia de la Paulesti, care va fi o provocare pentru echipa din Romania si ne va permite sa livram comenzile mai rapid.

18.11.2009, 23:27 292

Xella a finalizat fabrica in 12 luni, fiind cea mai noua fabricadin lume a grupului german. Investitia initiala era estimata la20-24 mil. euro, insa la final a ajuns la 32 mil. euro din cauzaconditiilor pe care le-au intalnit pe piata locala.

"Ne-am respectat termenele initiale de finalizare a fabricii, inciuda crizei financiare. Unitatea de productie este acum in probetehnologice si va incepe productia de serie peste o luna.Investitia a fost mai mare decat estimam initial din cauzaconditiilor de pe piata locala privind normele seismice sistructura solului, precum si investitiile in infrastructurafabricii", a declarat Marius Dragne, directorul de marketing alXella pe Europa de Sud-Est (Ungaria, Bulgaria si Romania).

Noua fabrica are o capacitate instalata de 300.000 de metri cubisi va crea intr-o prima faza 70 de locuri de munca, fiind completautomatizata.

"Este cea mai noua fabrica Xella de BCA din lume, care va generaintr-o prima faza 70 de locuri de munca, inclusiv echipacomerciala. Nu sunt foarte multe locuri de munca pentru ca fabricaeste automatizata, in schimb vom mari forta de vanzari, echipa demarketing si departamentul de product management", sustineDragne.

Xella are in prezent o cota de piata de circa 5-6%, asigurataprin activitatea de import de la fabricile din Ungaria si Bulgaria,iar anul acesta a livrat o cantitate de circa 220.000 de metricubi, cu 30-35%, mai mica decat anul trecut.

"Chiar daca vom deveni producatori, nu vom renunta laimporturile din Bulgaria si Ungaria, in schimb se vor reducesemnificativ costurile logistice. De exemplu, pentru zonaConstantei putem livra de la fabrica din Dobric, Bulgaria". XellaRo va inregistra anul acesta o scadere de 30-35% a cifrei deafaceri, pana la circa 9 milioane de euro. In acest context,germanii au amanat eventualele extinderi pe piata locala.

"Xella este atenta la tot ceea ce inseamna achizitii, insapentru moment nu exista discutii in acest sens. Ne vom concentra peinvestitia de la Paulesti, care va fi o provocare pentru echipa dinRomania si ne va permite sa livram comenzile mai rapid", sustineDragne. Xella a fost interesata in anii trecuti de preluarea unorcompanii precum Elpreco Craiova sau Macon Deva, insa acestea aufost achizitionate de grupul irlandez CRH, respectiv fondul deinvestitii polonez Enterprise Investors.

Cei mai scumpi de pe piata

Germanii au cele mai ridicate preturi la BCA, fiind cu 10% maimari decat ale competitorilor, si nu vor scadea preturile, chiardaca au finalizat noua fabrica. Motivatia? Costul zidarieireprezinta doar 4% dintr-o locuinta si astfel nu se justificaachizitionarea unor produse ieftine cu o calitate slaba, potrivitreprezentantilor Xella. "Suntem mai scumpi cu 10% decat orice altproducator de pe piata, insa daca ne uitam la pretul pe metrulpatrat al unui zid nu suntem chiar atat de scumpi. La pretul pemetrul patrat intra si blocurile de BCA si mortarul Xella sisculele, care dupa ce sunt aplicate nu mai este nevoie de tencuialasi de termosistem", sustine managerul de la Xella.

Pretul mediu la BCA a scazut in medie cu 17% anul acesta,potrivit producatorilor de pe piata, din cauza stocurilor acumulatela inceput de an si a scaderii cererii.

"O mare parte din companii au o banda ingusta de atribute pentrumarketing si majoritatea se rezuma la preturi in aceasta perioada.Razboiul preturilor nu va fi benefic consumatorilor finali, pentruca se va reduce calitatea. Anul acesta am pierdut cota de piatapentru ca am decis sa facem reduceri minore de preturi", consideraDragne.

El afirma ca anul viitor Xella va avea o campanie de educare aconsumatorilor de BCA, prin care sa faca o diferentiere intrevanzarea unui metru cub de BCA si a unui metru patrat de zid.

Reprezentantii Xella considera ca o eventuala revenire pecrestere a consumului de materiale de zidarie s-ar putea produce ina doua jumatate a anului 2010, numai daca se va stabiliza mediulpolitic.

"2010 va fi un an interesant si ne-am propus sa castigam cota depiata, insa nu va fi un an de iesire din criza, din cauza lipseiproiectelor imobiliare mari si a instabilitatii politice", sustineDragne. El considera ca statul ar trebui sa porneasca mai multeprograme care sa tinteasca constructiile noi, care au fost unuldintre motoarele de crestere din ultimii ani si sa sustinaactivitatea sectorului privat prin reducerea sau scutirea de taxesi impozite

Cererea de BCA a scazut anul acesta cu 30% in volum fata de anulprecedent, pana la 2 milioane de metri cubi, in timp ce preturiles-au redus cu 17%. Astfel, in valoare consumul a scazut in 2009comparativ cu 2008 cu 45%, pana la 120 mil. euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO