Companii

Gheorghe Dolofan ar putea prelua şi importurile Citroën

Gheorghe Dolofan ar putea prelua şi importurile Citroën

GHEORGHE DOLOFAN controlează importatorul Peugeot Trust Motors. Foto Cristina Nichituş

Autor: Bogdan Alecu

31.10.2012, 00:07 2486
 

Gheorghe Dolofan, principa­lul acţionar al importa­toru­lui Peugeot Trust Motors, dar şi al dealerului Eurial Invest, ar putea prelua în perioada următoare şi importurile mărcii Citroën, cel de-al doilea brand al grupului francez PSA Peugeot-Citroën.

"Există informaţii în piaţă potrivit cărora Trust Motors ar putea prelua în perioada imediat următoare importurile Citroën de la Citroën România. Luarea unei astfel de decizii va avea legătură inclusiv cu împrumutul de şapte miliarde de euro pe care statul francez doreşte să-l acorde PSA - Peugeot Citroën", afirmă surse apropiate reprezentanţei locale.

Informaţia a apărut la scurt timp după ce Trust Motors a negociat preluarea importurilor mărcii Kia pe piaţa locală, dar acestea au rămas în continuare la Kia Rom Auto, actualul importator al constructorului sud-coreean.

Pe de altă parte, potrivit unor surse din reţeaua de dealeri, există posibilitatea ca reprezentanţa Citroën să intre în subordinea unei filiale dintr-o altă ţară pentru a reduce costurile operaţiunilor locale. Repre­zen­tanţii Trust Motors şi cei ai Citroën Ro­mânia nu au dorit să comenteze informaţia.

O astfel de decizie ar marca practic şi pri­mul exit al unei reprezentanţe locale a unui constructor. În condiţiile în care vân­zările de maşini s-au "întors în timp" la nive­lul din 2000, ca urmare a scăderii de 80% a pieţei locale în ultimii cinci ani, şi modul în care sunt comercializate maşinile pare să ur­meze acelaşi trend, reprezen­tan­ţele ajun­gând să cedeze locul înapoi impor­tatorilor.

Acest lucru a fost vizibil şi la modul în care s-au organizat evenimente legate de piaţa auto din România, Salonul Interna­ţional Auto Bucureşti (SIAB) lăsând în ultimii ani locul Salonului Auto Bucureşti (SAB), specific anilor '90, unde importatorii veneau în primul rând să vândă maşini, nu neapărat să prezinte noutăţi.

Gheorge Dolofan este considerat încă din 2007 "ultimul mohican" al pieţei auto, el de­ţinând ultimul importator independent al unei mărci europene de volum. Singurul ro­mân rămas independent în auto este Ion Ţiriac prin Ţiriac Holdings, dar el mai im­por­tă patru mărci - Jaguar, Land Rover, Hyun­dai şi Mitsubishi -, după ce a pierdut Mer­cedes-Benz în favoarea filialei locale Mer­cedes-Benz România şi Ford către Ford Ro­mânia.

Chiar dacă piaţa auto a pierdut 80% din volum din 2007 şi până în 2012, iar vânzările Peugeot au scăzut cu aproape 84%, de la 17.000 de autovehicule în 2007 la aproxi­mativ 2.800 în acest an, la cât ar ajunge dacă s-ar menţine ritmul din primele nouă luni, importatorul mărcii franceze a continuat să fie pe profit în fiecare an. Pe de altă parte, în acelaşi interval de timp, vânzările Citroën au pierdut doar 70% din volum, dar reprezen­tanţa locală reuşeşte cu greu să obţină profit.

În termeni de eficienţă financiară, cele două companii controlate de Gheorghe Dolo­fan - importatorul Trust Motors şi dea­le­rul Eurial Invest - au fost în fiecare an pe profit, potrivit datelor de pe Ministerul Finan­ţelor.

"O preluare de către Trust Motors a importurilor Citroën ar fi totuşi o mutare logică deoarece peste tot în Europa cele două mărci au acelaşi importator. Doar Ro­mâ­nia era o excepţie. Cu toate acestea, cel mai probabil cele două mărci şi-ar păstra două reţele de dealeri separate", afirmă surse din piaţa auto.

Jean-Baptiste de Chatillon, CFO al PSA, a declarat că ajutorul de şapte miliarde de euro acordat Peugeot-Citroën reprezintă un suport şi nu un ajutor, în condiţiile în care constructorul va plăti preţul pieţei pentru acest împrumut, potrivit Automotive News Europe.

PSA s-a trezit în situaţia de a apela la sprijinul statului francez, în condiţiile în care producătorul intenţionează să închidă uzina din apropierea Parisului, unde este produs modelul Citroën C3, în condiţiile în care aceasta generează pierderi lunare de aproape 200 de milioane de euro.

Gheorghe Dolofan, Ion Ţiriac sau Michael Schmidt sunt consideraţi de către analişti ca fiind afaceriştii români din do­me­niul auto care au fructificat cel mai bine creş­terea pieţei auto. "Au avut şi norocul să vândă mărci aflate pe placul românilor. Pe de o parte, există în ţară de mulţi ani un mit al maşinii germane, iar pe de altă, im­por­ta­torii maşinilor franţuzeşti au venit cu nişte pre­ţuri foarte bune", explicau în 2008 ana­liştii pieţei auto.

Strategia celor trei - Ţiriac, Dolofan şi Schmidt - mai are însă un punct comun, din­colo de concentrarea pe extindere. Toţi au sesizat foarte de timpuriu importanţa finan­ţării pentru stimularea vânzărilor de maşini. "Pionier" a fost Ion Ţiriac, care avea deja o divizie financiară solidă ce includea bancă, societate de leasing şi companie de asigurări. Prin intermediul importatorului Trust Mo­tors şi al Eurial Invest, compania care con­tro­lează activitatea de retail, Dolofan a derulat în 2007 afaceri de aproximativ 350 mil. euro. Cu o astfel de poziţie, el declara într-un interviu acordat în 2008 pentru ZF că nu are motive să se teamă dacă la orizontul anu­lui 2010 grupul francez Peugeot va de­cide să vină cu o filială proprie în România.

În ceea ce priveşte venirea directă a PSA pe piaţa locală în iunie 2007 pentru preluarea importurilor Citroën, Guillaume Crosset, primul director general al repre­zen­tanţei, punea implicarea directă pe piaţa locală pe baza ritmului de creştere a pieţei, dar analiştii spun că decizia francezilor s-a datorat mai degrabă slabei reprezentări a mărcii şi reţelei prea puţin dezvoltate.

Importator a fost până în vara anului 2007 firma Automotive Trading Services (ATS), deţinută de fostul prim-ministru Călin Popescu-Tăriceanu, care a devenit dealer şi ulterior a renunţat la Citroën în favoarea Ford.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO