Gheorghe Dolofan, principalul acţionar al importatorului Peugeot Trust Motors, dar şi al dealerului Eurial Invest, ar putea prelua în perioada următoare şi importurile mărcii Citroën, cel de-al doilea brand al grupului francez PSA Peugeot-Citroën.
Informaţia a apărut la scurt timp după ce Trust Motors a negociat preluarea importurilor mărcii Kia pe piaţa locală, dar acestea au rămas în continuare la Kia Rom Auto, actualul importator al constructorului sud-coreean.
Pe de altă parte, potrivit unor surse din reţeaua de dealeri, există posibilitatea ca reprezentanţa Citroën să intre în subordinea unei filiale dintr-o altă ţară pentru a reduce costurile operaţiunilor locale. Reprezentanţii Trust Motors şi cei ai Citroën România nu au dorit să comenteze informaţia.
O astfel de decizie ar marca practic şi primul exit al unei reprezentanţe locale a unui constructor. În condiţiile în care vânzările de maşini s-au "întors în timp" la nivelul din 2000, ca urmare a scăderii de 80% a pieţei locale în ultimii cinci ani, şi modul în care sunt comercializate maşinile pare să urmeze acelaşi trend, reprezentanţele ajungând să cedeze locul înapoi importatorilor.
Acest lucru a fost vizibil şi la modul în care s-au organizat evenimente legate de piaţa auto din România, Salonul Internaţional Auto Bucureşti (SIAB) lăsând în ultimii ani locul Salonului Auto Bucureşti (SAB), specific anilor '90, unde importatorii veneau în primul rând să vândă maşini, nu neapărat să prezinte noutăţi.
Gheorge Dolofan este considerat încă din 2007 "ultimul mohican" al pieţei auto, el deţinând ultimul importator independent al unei mărci europene de volum. Singurul român rămas independent în auto este Ion Ţiriac prin Ţiriac Holdings, dar el mai importă patru mărci - Jaguar, Land Rover, Hyundai şi Mitsubishi -, după ce a pierdut Mercedes-Benz în favoarea filialei locale Mercedes-Benz România şi Ford către Ford România.
Chiar dacă piaţa auto a pierdut 80% din volum din 2007 şi până în 2012, iar vânzările Peugeot au scăzut cu aproape 84%, de la 17.000 de autovehicule în 2007 la aproximativ 2.800 în acest an, la cât ar ajunge dacă s-ar menţine ritmul din primele nouă luni, importatorul mărcii franceze a continuat să fie pe profit în fiecare an. Pe de altă parte, în acelaşi interval de timp, vânzările Citroën au pierdut doar 70% din volum, dar reprezentanţa locală reuşeşte cu greu să obţină profit.
În termeni de eficienţă financiară, cele două companii controlate de Gheorghe Dolofan - importatorul Trust Motors şi dealerul Eurial Invest - au fost în fiecare an pe profit, potrivit datelor de pe Ministerul Finanţelor.
"O preluare de către Trust Motors a importurilor Citroën ar fi totuşi o mutare logică deoarece peste tot în Europa cele două mărci au acelaşi importator. Doar România era o excepţie. Cu toate acestea, cel mai probabil cele două mărci şi-ar păstra două reţele de dealeri separate", afirmă surse din piaţa auto.
Jean-Baptiste de Chatillon, CFO al PSA, a declarat că ajutorul de şapte miliarde de euro acordat Peugeot-Citroën reprezintă un suport şi nu un ajutor, în condiţiile în care constructorul va plăti preţul pieţei pentru acest împrumut, potrivit Automotive News Europe.
PSA s-a trezit în situaţia de a apela la sprijinul statului francez, în condiţiile în care producătorul intenţionează să închidă uzina din apropierea Parisului, unde este produs modelul Citroën C3, în condiţiile în care aceasta generează pierderi lunare de aproape 200 de milioane de euro.
Gheorghe Dolofan, Ion Ţiriac sau Michael Schmidt sunt consideraţi de către analişti ca fiind afaceriştii români din domeniul auto care au fructificat cel mai bine creşterea pieţei auto. "Au avut şi norocul să vândă mărci aflate pe placul românilor. Pe de o parte, există în ţară de mulţi ani un mit al maşinii germane, iar pe de altă, importatorii maşinilor franţuzeşti au venit cu nişte preţuri foarte bune", explicau în 2008 analiştii pieţei auto.
Strategia celor trei - Ţiriac, Dolofan şi Schmidt - mai are însă un punct comun, dincolo de concentrarea pe extindere. Toţi au sesizat foarte de timpuriu importanţa finanţării pentru stimularea vânzărilor de maşini. "Pionier" a fost Ion Ţiriac, care avea deja o divizie financiară solidă ce includea bancă, societate de leasing şi companie de asigurări. Prin intermediul importatorului Trust Motors şi al Eurial Invest, compania care controlează activitatea de retail, Dolofan a derulat în 2007 afaceri de aproximativ 350 mil. euro. Cu o astfel de poziţie, el declara într-un interviu acordat în 2008 pentru ZF că nu are motive să se teamă dacă la orizontul anului 2010 grupul francez Peugeot va decide să vină cu o filială proprie în România.
În ceea ce priveşte venirea directă a PSA pe piaţa locală în iunie 2007 pentru preluarea importurilor Citroën, Guillaume Crosset, primul director general al reprezentanţei, punea implicarea directă pe piaţa locală pe baza ritmului de creştere a pieţei, dar analiştii spun că decizia francezilor s-a datorat mai degrabă slabei reprezentări a mărcii şi reţelei prea puţin dezvoltate.
Importator a fost până în vara anului 2007 firma Automotive Trading Services (ATS), deţinută de fostul prim-ministru Călin Popescu-Tăriceanu, care a devenit dealer şi ulterior a renunţat la Citroën în favoarea Ford.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels