Guvernul eşuează al doilea an consecutiv: Nu se va deschide niciun tronson la Autostrada Transilvania

17 oct 2012 Autor: Thomas Dinca

Guvernul va eşua şi în acest an, al doilea consecutiv, în tentativa de a inaugura măcar un tronson din Autostrada Transilvania pe lângă cei doar 10 kilometri din 2010, o autostradă care trebuia executată în opt ani, dar care nici după aproape zece ani de la avizare nu are dată certă de finalizare.

Proiectul autostrăzii Braşov-Borş, denumit Autostrada Transilvania, a fost aprobat în 2003 şi început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro încheiat cu compania americană Becthel care trebuia executat până cel târziu în 2012. Pe fondul disputelor politice iniţiate de partidele care s-au succedat la guvernare şi fără bani alocaţi de la buget, proiectul de 415 kilometri a fost derulat într-un ritm lent, iar până în prezent nu au fost executaţi decât 52 kilometri.

Pentru acest tronson de doar 52 kilometri construiţi într-un interval de şapte ani, statul a cheltuit până în prezent 5,6 miliarde lei, reprezentând mai mult de jumătate din totalul fondurilor care ar fi trebuit alocate pentru întregul proiect.

Ultima inaugurare a fost organizată la sfârşitul anului 2010 şi a vizat o porţiune de doar 10 kilometri din tronsonul Câmpia Turzii-Gilău, totalul lucrării executate reprezentând puţin peste 10% din traseul total.

După ce contractul cu Bechtel a fost renegociat, astfel încât compania americană să finalizeze doar două tronsoane deja începute şi celelalte să fie scoase la licitaţie, guvernanţii au promis că în noiembrie 2012 va fi deschisă circulaţia auto şi pe tronsonul de autostradă Suplacu de Barcău-Borş.

Angajamentul pentru continuarea lucrărilor a fost asumat şi de reprezentanţii noului Guvern, care au arătat că proiectul nu va fi abandonat, fiind în interesul Transilvaniei ca lucrările să fie continuate, iar traseul să fie conectat de drumurile din Ungaria.

Un document guvernamental relevă însă că acest angajament va fi încălcat, fiind din nou invocată lipsa banilor.

"Datorită (din cauza - n.r.) bugetului alocat pentru 2012, insuficient faţă de obligaţiile asumate prin acordul la contractul de proiectare şi execuţie a Autostrăzii Braşov-Cluj-Borş, şi a valorii obligaţiilor de plată înregistrate, antreprenorul Bechtel a redus ritmul lucrărilor începând cu luna mai 2012. În consecinţă, termenul de finalizare al celor 18 kilometri din Secţiunea 3C Suplacu de Barcău-Borş, prevăzut pentru anul 2012, nu poate fi respectat", se arată în document.

Aceeaşi sursă relevă că bugetul alocat pe acest an pentru lucrări la Autostrada Transilvania s-a cifrat la 347,6 milioane lei şi a fost cheltuit în totalitate până la începutul lunii septembrie. Tot la 1 septembrie, datoriile calculate pentru acest proiect se ridicau însă la 187,2 milioane lei, intenţia Guvernului fiind de a negocia un program de lucrări "în funcţie de alocările bugetare ulterioare".

România are în prezent puţin peste 500 de kilometri de autostradă.

 
Cuvinte cheie:
GUVERN
, AUTOSTRADĂ
,
Vizualizari:
Printeaza
Momentan sunt 4 comentarii Comenteaza si tu
Comentarii (4):
mai sus de locul 2. o o o ooooo - 17 octombrie 2012, 14:43

felicitari! cumparati masini! cat mai multe! de la tariceanu! bravo natiune

iopo - 17 octombrie 2012, 14:35

mai interesant de urmarit ar fi cum se intampla ca spatiile de servicii, parte integranta a unei autostrazi, nu au fost licitate "la pachet" cu autostrada propriuzisa. Din acest motiv, aceste spatii de servicii raman doar pe hartie, atat pe segmentul deschis Campia Turzii-Gilau cat si pe Bucuresti-Ploiesti (parte tot din A3)

iopo - 17 octombrie 2012, 14:32

va rog sa verificati aceasta afirmatie: România are în prezent puţin peste 300 de kilometri de autostradă. dupa ce o veti verifica, veti descoperi cifra de 506.13km. Putin MAI MULT peste cei 300 km din articol.

adrian - 17 octombrie 2012, 13:36

CORECTURA: Romania are in prezent putin peste 500 (cinci sute) km de autostrada, nu 300 !!!

Va rugam corectati.

Campurile marcate cu rosu nu sunt valide!

Comentariul a fost adaugat si va aparea dupa ce va fi moderat!

Comentariile vor fi publicate doar după moderarea acestora de către redactori. Nu vor fi publicate comentariile care conţin injurii, un limbaj licenţios, instigare la încălcarea legii, la violenţă sau la ură, precum şi acuzaţii fără acoperire. De asemenea, pentru o mai bună comunicare, vă rugăm să oferiţi o adresă de mail validă. Vă mulţumim!

zf.ro
Închide