Companii

Imbuteliatorii de apa minerala reduc motoarele pe o piata in stagnare

03.03.2009, 00:00 80

Cei mai mari cinci imbuteliatori locali de apa minerala au inregistrat anul trecut un volum al productiei in stagnare la 800 mil. litri, potrivit datelor SNAM (Societatea Nationala a Apelor Minerale), care contabilizeaza peste 90% din piata.

Piata apelor minerale, estimata la 300 mil. euro si circa un miliard de litri, a stagnat in 2008 la nivelul din anul 2007, principalul motiv fiind vremea nefavorabila pentru producatorii de profil. Astfel, in lipsa unor temperaturi mari in vara, cresterea consumului s-a temperat, iar producatorii s-au vazut nevoiti sa-si ajusteze previziunile de vanzari. “Este clar ca 2008 a fost anul extremelor pe piata apei minerale: de la optimismul debordant de la inceputul anului, producatorii au trecut la corectii semnificative chiar de la jumatatea lui 2008”, afirma Marian Ene, directorul de marketing al companiei Rio Bucovina.
La inceputul anului trecut, jucatorii de profil estimau o crestere de circa 20% a pietei fata de 2007. Datele de la SNAM arata insa ca cele mai multe companii din top 5 imbuteliatori pe 2008 si-au mentinut productia la nivelul din anul anterior sau chiar au redus volumele imbuteliate. 
Cele mai mari scaderi ale volumelor imbuteliate au fost inregistrate de European Drinks, cu Izvorul Minunilor, si Coca-Cola Hellenic, cu apele carbonatate Dorna si Poiana Negri. Astfel, Coca-Cola - cel mai mare jucator din industria locala a bauturilor non-alcoolice - a imbuteliat anul trecut 141 mil. litri de apa minerala carbogazoasa (brandurile Dorna si Poiana Negri - singurele din portofoliul companiei contorizate la SNAM), in scadere cu 7% fata de volumul inregistrat in 2007, in timp ce productia Izvorul Minunilor s-a diminuat cu 22%, pAna la nivelul de 122 mil. litri.
O parte din aceste scaderi ar putea fi puse pe seama faptului ca producatorii si-au facut stocuri foarte mari de apa la finele lui 2007, avand asteptari prea mari privind dinamica pietei in 2008.
Viorel Micula, presedintele European Drinks, spune ca, incluzand stocurile din anul anterior, Izvorul Minunilor a avut in 2008 o rata de crestere de cAteva procente fata de 2007, similara dinamicii pietei. “Pe categoria apei minerale plate, pe care noi ne concentram cel mai mult, am inregistrat in 2008 o crestere de aproape 11% a vAnzarilor Izvorul Minunilor, comparativ cu anul anterior. Valoric, avansul a fost si mai mare”, a precizat Micula. European Drinks si-a rebranduit in 2007 apa Izvorul Minunilor, proiect in care a investit 10 mil. euro. In ultimii doi ani, imbuteliatorii de apa de pe piata au realizat investitii cumulate de peste 70 mil. euro, mizAand pe cresterea consumului, potrivit datelor centralizate de ZF.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO