Companii

Importul de placi ceramice, care a dominat piata in ultimii ani, s-a prabusit la jumatate

Importul de placi ceramice, care a dominat piata in ultimii ani, s-a prabusit la jumatate
11.05.2010, 23:16 189

Importurile de placi ceramice, care detineau o cota de 70% dinpiata, au scazut brusc anul trecut, dupa ce importatorii au blocatcererile de produse din Spania, Italia, Egipt, China sau Turcia,pentru ca erau sufocati de stocuri. Insa Lasselsberger, singurulproducator de pe piata, nu a profitat de aceasta situatie, pentruca si-a redus capacitatea de productie.

"Importurile din Spania, principala sursa de achizitii in 2008au scazut in 2009 cu aproximativ 75%. Trebuie insa tinut cont ca lainceputul lui 2009 majoritatea importatorilor aveau stocuri foartemari achizitionate in 2008 si din acest motiv au stopataprovizionarile. Mizez pe o usoara revenire datorita epuizariistocurilor vechi", explica Dragos Bonea, presedintele DeltaDistribution, unul dintre cei mai mari distribuitori de placiceramice de pe piata. Astfel, la nivelul anului 2009, productiaavea o pondere de doar 26%, in usoara crestere fata de anulprecedent.

Viziuni diferite asupra pietei

Lasselsberger,singurul producator local, are o viziune mai pesimista in ceea cepriveste valoarea pietei de placi ceramice in 2009 pe care oestimeaza la 110 milioane de euro, in scadere cu 40%, insa acestnivel este mult sub datele furnizate pana in 2009 de jucatorii dinpiata.

"Comprimarea sectorului constructiilor, scaderea numarului deproiecte rezidentiale si nonrezidentiale, cat si blocareacreditarii au fost principalele motive care au dus la diminuareapietei de placi ceramice in 2009. Anul acesta speram ca piata deprofil din Romania se va diminua doar cu 10 procente, ajungand la ovaloare de aproximativ 100 de milioane de euro", spune EduardMacarescu, directorul comercial al Lasselsberger.

Pe baza datelor furnizate de ceilalti jucatori si luand incalcul un pret mediu de 6 euro/mp, valoarea pietei in 2009 s-aridicat la 150 de milioane de euro, in scadere cu 35%. La nivel dedistribuitori, luand in calcul si adaosul de la preturi, valoareapietei ajunge la 180 de milioane de euro.

"Daca in 2008 piata era estimata la 230-240 de milioane de euro,la o scadere de 30-35% in 2009 rezulta o valoare de aproximativ 150de milioane de euro. Daca la aceasta cifra se mai aplica siscaderea estimata pe 2009 de 5-10%, rezulta o valoare reala apietei de placi ceramice de 130-135 de milioane de euro", spuneCatalin Rotaru, country manager al producatorului bulgar KAICeramics.

Compania si-a bugetat o crestere de 50% anul acesta, pana la 12milioane de euro, comparativ cu anul precedent.

"Consideram ca aceasta crestere se bazeaza pe doua criteriiimportante. Primul ar fi tocmai criza financiara, care obliga acumdezvoltatorii sa nu mai vanda la rosu, si sa finiseze la interiorlocuintele puse spre vanzare. Al doilea se refera la vidul care s-acreat pe piata datorita faptului ca producatorul local si-a atinsdeja limita de dezvoltare. Practic KAI va putea exploata nevoilepietei, in conditiile in care poate oferi conditii de achizitie sitransport exact ca si un producator local", explica Rotaru.

Sincronizare la scadere

Toti jucatorii de pe piata estimeaza o scadere de 10%, urmand carevenirea pietei sa fie posibila in 2011, dupa ce va fi atinsnivelul minim de consum.

Rotaru considera ca piata de placi ceramice va mai continua sascada pentru ca in continuare motorul pietei, finantarea bancara,nu s-a deblocat cu adevarat.

Totusi, managerul KAI Ceramics sustine ca nevoia propriu-zisacare se manifesta in piata, bazata pe necesitatea renovariifondului construit vechi, dar si nevoia de a finaliza la nivel definisaj proiectele noi, deja demarate in anii trecuti, esteridicata.

Programe de tipul "Prima Casa" i-au determinat pe dezvoltatorisa finalizeze locuintele, inclusiv la nivel de finisaje interioare,pentru a putea sa le vanda.

"Ma astept pentru 2010 la o scadere de 10-15% si o revenireincepand cu 2011. Avem inca un potential insemnat in special pedomeniul rezidential, asteptam revenirea cererii dupa imbunatatireaclimatului economic si restabilirea increderii. In prezent este ostare de asteptare - se cer oferte, se negociaza, insa decizia decumparare este amanata", spune Bonea. Delta Distribution ainregistrat anul trecut o scadere a cifrei de afaceri cu 30%, panala 106 milioane de lei (25 mil. euro), dupa ce s-a reorientat catresegmentul mediu si lux si a intrat in procedura de insolventa."Aceasta scadere este de altfel o reflexie fidela a scaderiiinregistrate la nivelul pietei, de aproximativ 40%. Diferenta de10% se datoreaza reorientarii pe segmentele mediu si lux, care amai echilibrat situatia. Desi vanzarile pe ansamblu au scazut, amcastigat cota de piata si ne-am consolidat pozitia pe segmentul delux", explica Bonea.

El mizeaza pe o crestere cu 20% a vanzarilor pe segmentul lux in2010 si in general pe mentinerea cifrei de afaceri la nivelul din2009.

Estimarea de scadere este vazuta si de Lasselsberger, careestimeaza ca in volum, piata de placi ceramice din Romania vascadea cu circa 9%, pana la 23 de milioane de metri patrati. Dupaaceasta scadere, consumul va atinge nivelul de jos la pietei, iarulterior din 2011 va reveni pe crestere.

"Diminuarea de 10% din acest an va arata ca piata de placiceramice a ajuns la punctul cel mai slab si nu mai are unde sascada", afirma Macarescu.

Pretul mediu a scazut anul trecut cu circa 30%, pana la 6 europe metrul patrat, din cauza stocurilor mari acumulate de jucatoriidin piata.

"Pe zona economic s-au facut oferte disperate de lichidare destocuri, atat din partea producatorului intern, cat si din parteaimportatorilor, ceea ce a condus la o reducere a pretului mediu devanzare de aproximativ 30%. Pe segmentul mediu - lux preturile s-aupastrat in general la nivelul din 2008", sustine Bonea.

Segmentul economic reprezenta anul trecut peste 50% din piata,unde preturile variaza intre 15 si 25 lei/mp. Pe segmentul mediu,respectiv 30-35% din piata, preturile variaza intre 25 si 70lei/mp, in timp ce pe segmentul premium, respectiv 15% din piata,preturile depasesc 100 lei/mp.

Mai cititi in revista Business Construct:

  • Ce autostrazi si drumuri nationale vor primi bani
  • Producator de energie cu 20.000 de euro
  • Cum vad cei mai mari CEO piata de zidarie
  • Cat costa mansardarea unei locuinte

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO