Companii

Index alimentar ZF. Retailerii au „mâncat“ o treime din reducerea TVA la alimente de la 24% la 9%

Index alimentar ZF. Retailerii au „mâncat“ o treime...

Autor: Mădălina Dediu Panaete

02.06.2016, 00:08 1594
Un coş cu 20 de produse costa în magazine circa 132 de lei înainte de reducerea TVA, după intrarea în vigoare a măsurii preţul s-a redus până la circa 114 lei, adică mai puţin cu 13%, însă acum se apropie de 120 de lei.
 

Preţurile alimentelor şi băuturilor non-alcoolice au crescut în primul an cu TVA de 9% cu circa 4% în maga­zinele online Carrefour şi Cora, astfel că retailerii au „mâncat“ circa o treime din reducerea de aproximativ 13% care trebuia să se vadă în preţuri, arată indexul alimentar ZF, o cercetare jurnalistică menită să surprindă evoluţia preţurilor la raft.

ZF a luat în calcul un coş cu 20 de produse din magazinele online ale Carrefour, Cora şi eMag, care are un supermarket online în parteneriat cu Mega Image. Analiza arată că imediat după reducerea TVA la alimente de la 24% la 9% începând din 1 iunie retailerii au scăzut preţurile cu 10%-13%, iar ulterior la raft preţurile unor produse precum laptele, zahărul, uleiul sau condimentele au început să crească. Cea mai vizibilă creştere a preţurilor în ultimul an a fost în cazul magazinelor online ale Carrefour şi Cora, în timp ce, la un coş similar, în supermarketul eMag creşterea a fost mai puţin vizibilă. Indexul ZF nu are pretenţia de a fi un indicator statistic, este o cercetare simplă realizată lunar cu mijloace jurnalistice şi are la bază doar informaţii disponibile pe site-urile magazinelor care vând şi online.  Indexul nu ia în considerare promoţiile sau fluctuaţiile de preţ pentru anumite alimente. De asemenea, indexul cuprinde o mică parte din produsele alimentare.

Într-o perioadă în care inflaţia şi dobânzile au fost pe o pantă descendentă, preţul combustibililor au fost la un nivel scăzut, iar TVA a fost de 9%, unele produse alimentare au cunoscut creşteri ale preţului chiar şi de 15% sau 50%, aşa cum este cazul laptelui, respectiv zahărului. De exemplu, în Carrefour Online o sticlă de lapte Zuzu avea ieri un preţ de 3,98 lei (un litru), în creştere cu aproape 15% faţă de începutul lunii iunie anul trecut, conform indexului ZF. În aceeaşi perioadă, un kilogram de piept de pui dezosat Coco Rico a avut o creştere a preţului de circa 20% în magazinul online eMag de 20%.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO