Companii

Jacques Ponty, fostul executiv al Danone, lasa Romania pentru China si face a zecea mutare in 22 de ani de cariera

Jacques Ponty, fostul executiv al Danone, lasa Romania pentru China si face a zecea mutare in 22 de ani de cariera
02.12.2008, 15:51 46

"In ultimii 22 de ani, de cand fac parte din echipa Danone, mi-am mutat resedinta si locul de munca de zece ori. Am stat sase ani in regiune (Europa de Sud-Est - n. red.), dintre care trei ani si jumatate in Romania, ceea ce reprezinta un mandat obisnuit pentru directorii generali cu cariere internationale", declara Jacques Ponty, care va prelua la inceputul anului viitor conducerea unei filiale chineze a grupului Danone.
Ponty a consolidat pozitia de lider a Danone pe piata iaurturilor, una dintre cele mai dinamice din industria alimentara, dar si una dintre cele mai competitive.
Concurenta pe aceasta piata a crescut puternic odata cu investitiile grupurilor israeliene Tnuva si Muller, cu lansarea de catre Albalact a brandului Zuzu - printre cele mai vandute marci de lactate din Romania - sau cu inovatiile Friesland, liderul pietei de lactate dupa cifra de afaceri.
In 2005, an in care Ponty, 44 de ani, a preluat conducerea Danone Romania, filiala locala a grupului realiza afaceri de 70 mil. euro si un profit net de peste opt milioane de euro. Doi ani mai tarziu, sub conducerea lui Ponty, producatorul local depasea afaceri de 110 de milioane de euro si obtinea un profit net de 9,5 milioane de euro.
 Aceste rezultate au fost cu atat mai surprinzatoare cu cat in august 2007 Danone Romania a fost nevoita sa retraga doua loturi de iaurturi cu fructe de pe piata banuite a avea un exces de dioxina, o toxina cancerigena. Ulterior, analizele efectuate de Autoritatea Nationala Sanitar-Veterinara si pentru Siguranta Consumatorului au aratat ca nivelul dioxinei din lotul suspectat a fi contaminat se situa in limitele admise. Insa, in cele doua saptamani in care s-a asteptat aflarea rezultatul analizelor, Danone a inregistrat o scadere a productiei cu 10 - 15%.
Filiala locala a grupului francez a avut nevoie de trei luni pentru a reveni pe profit dupa scandalul "dioxina", rezultatul net al companiei fiind la finalul anului 2007 cu 1,3 milioane de euro sub cel inregistrat cu un an in urma.
Mandatul lui Ponty in Romania a implicat anul acesta si intrarea pe piata de baby food, prin integrarea filialei locale a grupului Numico, producatorul brandului Milupa, dupa ce jucatorul olandez a fost preluat la nivel mondial de grupul francez Danone.
Anul 2008 a reprezentat insa pentru managerul francez si atacarea de noi segmente de piata, Danone intrand in luna iunie pe piata branzeturilor proaspete, cu brandul Activia Branzica Fina cu Fructe, dar si pe cea a bauturilor necarbonatate proaspete, prin lansarea unui nectar de fructe cu antioxidanti, Danfruit. La momentul lansarii Danfruit, reprezentantii Danone declarau ca ideea acestui brand i-a apartinut lui Jacques Ponty, fiind un proiect pe care o intreaga echipa l-a dezvoltat in secret timp de doi ani si jumatate de munca. In functie de rezultatele pe care le va inregistra, Danfruit, un produs dedicat initial doar pietei locale, ar putea fi preluat in urmatorii ani si de alte filiale ale grupului francez Danone.
Danone Romania, liderul pietei locale a iaurturilor si cel de-al doilea jucator din lactate dupa cifra de afaceri obtinuta in 2007, are un portofoliu cu peste 70 de produse sub brandurile NutriDay, Activia, Casa Buna, Actimel, Danonino, Danette, Cremoso, Frutmania, Danfruit, Savia si Danone.
In prezent, din cele 70 de produse comercializate de Danone in Romania, aproximativ 60 sunt fabricate pe plan local, de cinci ori mai multe decat in 2005, cand fabrica din Bucuresti a companiei producea anual 12 produse. Potrivit reprezentantilor Danone Romania, produsele care inregistreaza aproximativ 50% din vanzarile totale ale companiei sunt iaurturile Nutriday.
Filiala producatorului francez importa 10% din produsele vandute in Romania, gamele de iaurturi Actimel, Danette si iaurturile din soia fiind importate de la alte subsidiare Danone. In acelasi timp, producatorul exporta circa 5% din productia de iaurturi in Bulgaria, tarile Adriatice si Ungaria, printre marcile exportate numarandu-se gamele Activia, Delicios si Frutisima.
 Subsidiara locala a grupului, care are peste 650 de angajati, ar putea finaliza anul acesta cu afaceri de peste 130 de milioane de euro, in conditiile in care isi va mentine pana la finalul acestui an un ritm de crestere de 20%.
Principalii competitori cu care Danone isi disputa in acest moment piata interna a lactatelor, estimata la 1,2 miliarde de euro, sunt Friesland Foods Romania, Hochland Romania, Albalact, singurul producator independent din top cinci, si LaDorna, companie achizitionata anul acesta de grupul francez Lactalis.
 
Cine este Jacques Ponty
S-a angajat la Danone imediat dupa finalizarea studiilor superioare, scoala de management HEC (Ecole des Hautes Etudes Commerciales) din Paris. In ultimele doua decenii, Ponty a preluat diferite functii in cadrul filialelor detinute de grupul francez in intreaga lume.
Ultimele trei pozitii detinute de Ponty inainte de a prelua conducerea Danone Romania au fost de brand marketing manager al Danone Franta, marketing director centrale laitiere pentru Danone Moroc si general manager al Danone Bulgaria, functie pe care a ocupat-o pana in anul 2005.
In urma cu trei ani si jumatate, Ponty a fost numit director general al Danone Romania. Anul trecut, el a preluat si conducerea operatiunilor grupului francez din Europa de Sud-Est, zona care este coordonata de Danone din Romania, ca urmare a experientei acumulate de el in ultimii sase ani petrecuti in regiune.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO