Companii

Leonardo şi-a stabilizat businessul. Vinde 10.000 de perechi de pantofi pe zi

Reţeaua Leonardo numără în prezent 137 de magazine după ce anul trecut au fost închise peste 50 de unităţi

Reţeaua Leonardo numără în prezent 137 de magazine după ce anul trecut au fost închise peste 50 de unităţi

23.06.2010, 00:00 145

"Strategia preţurilor medium-low a funcţionat. Acum Leonardovinde de 200.000 de euro pe zi, iar businessul s-a stabilizat. Înlunile trecute nu am resimţit scăderi ale consumului", a declaratpentru ZF Radu Lotrean, asociat coordonator la Casa de InsolvenţăTransilvania, responsabilă cu reorganizarea judiciară a companieideţinute de omul de afaceri orădean Florin Panea.

Au scăpat de stocuri cu preţuri ce nu trec de 30euro

Planul de reorganizare judiciară pus pe hârtie în noiembrie 2009a inclus, pe lângă închiderea a circa 50 de magazine neprofitabile,şi scăderea preţurilor la raft. Iniţial în vitrinele magazinelor şiîn mijlocul fiecărui stand au apărut pancarte roşii care anunţaureduceri de până la 80%. Cu preţul de a-şi micşora marja de profit,orădeanul a făcut pasul următor, plasând toate produselecomercializate pe segmentul medium-low, cu preţuri de maximum 30 deeuro. Chiar dacă după câteva luni intenţia companiei a fost sărenunţe la această strategie, pe termen lung s-a dovedit a fi ceamai eficientă, capabilă să diminueze masiv stocurile acumulate.

La un preţ mediu de 20 de euro pe produs, Leonardo vinde zilnic10.000 de produse în toată reţeaua, adică circa 73 pe fiecareunitate, potrivit estimărilor ZF. Vânzările lunare de 200.000 deeuro ar putea genera anual încasări de cel puţin 73 de milioane deeuro, potrivit estimărilor ZF. Pentru 2009 compania a anunţatscăderea cifrei de afaceri de la 135,9 mil. euro la 100 de milioanede euro, pe fondul reducerii masive a numărului de puncte de vânzare.

"În prezent suntem cu plăţile la zi, băncile permit eşalonareacreditelor, am finalizat lista creditorilor, iar din vara aceastavom depune planul de reorganizare", spune Lotrean.

Scenariul optimist pe care mizează compania elimină, cel puţinpentru o perioadă, ideea de a atrage un investitor strategic înbusinessul cu pantofi, curele şi genţi, dar situaţia se poateschimba, potrivit administratorului judiciar, dacă linia consumuluiva avea o traiectorie descendentă.

"Până acum nu am căutat un investitor şi nici nu am primit vreoofertă, dar pentru moment cred că nici nu este cazul. Poate că dacăîn următoarele şase luni sau în următorul an scade consumul, vomlua în calcul şi o astfel de posibilitate", afirmă Lotrean.

Perioada stabilită de lege pentru reorganizarea companieiintrată în insolvenţă este de până la trei ani, cu posibilitatea deprelungire de un an.

În această perioadă, Leonardo va începe să plătească din datoriicătre parteneri în funcţie de profitul obţinut. Cele mai maridatorii, de circa 70 de milioane de euro, urmează să fie plătitecătre furnizori de încălţăminte şi marochinărie, 20% din sumăaparţinând băncilor, iar 10% este datoria către stat.

De ce s-a ajuns la insolvenţă

În prima parte a lui 2009, conducerea Leonardo a simţit cumscapă din mână frâiele unui business care mersese prea departe, cumagazine deschise în aproape toate centrele comerciale inauguratesau în orice oraş, indiferent că avea 100.000 sau 10.000 delocuitori.

În momentul în care vânzările au început să scadă, compania aapelat la o companie de consultanţă în management, EnsightManagement Consulting, care a preluat conducerea pentru a aduceafacerea la parametri normali. Scopul principal a fost grăbirearitmului de restructurare a businessului, care a însemnat în primăfază disponibilizarea a circa 600 de persoane.

Problemele de lichidităţi au persistat însă într-un an în carereticenţa clienţilor de a mai cheltui bani pe altceva decât peproduse de bază s-a simţit în durata mai mare de listare a cizmelorşi pantofilor marca Leonardo la raft.

Presiunea din partea creditorilor în astfel de condiţii l-adeterminat pe Florin Panea să ia o decizie pe care mulţiantreprenori o luaseră în calcul, dar pe care se temeau să o punăîn practică - insolvenţa.

Anunţul că Leonardo a ales reorganizarea judiciară a venit ca obombă în retailul de fashion, mai ales că jucătorul era în topulcelor mai extinşi din România, cu cele mai mari afaceri.

Cu toate acestea, mulţi i-au luat exemplul, la scurt timpcompanii ca Mondex, Lee Cooper, Cavaliere sau Time Out anunţând căse pun "la adăpost" de creditori prin apelarea la insolvenţă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO