♦ Evoluţia vânzărilor pe canale de retail arată de fapt preferinţa românilor pentru un anumit tip de comerţ sau pentru altul ♦ Avansul este influenţat totodată de cât de mult au crescut preţurile în fiecare segment din piaţa de retail FMCG.
Vânzările de bunuri de larg consum au crescut anul trecut cu 15%, avans susţinut în continuare exclusiv de inflaţie. Deşi creşterile de preţuri s-au temperat treptat de la trimestru la trimestru, ele au rămas mult peste nivelul considerat optim, de 2%. Mai exact, în primul trimestru din 2023, inflaţia în cazul produselor FMCG sărise de 23%, un maxim al ultimilor ani, potrivit companiei de cercetare de piaţă NielsenIQ. Ea a coborât în perioada aprilie-iunie la sub 20%, apoi la sub 15% în trimestrul trei, pentru ca în ultimele trei luni din an să ajungă la 8,4%, arată aceeaşi sursă.
La nivelul întregului an 2023, preţurile au crescut cu 16,4%, în timp ce în volum consumul a scăzut cu 1,4%, fapt ce a dus la vânzări valoric mai mari cu 15%. Astfel, plusul vânzărilor de alimente, băuturi, produse de îngrijire personală şi a locuinţei a fost susţinut de scumpirile pe bandă rulantă care au devenit o realitate a ultimilor ani.