Companii

Marile retele de farmacii au vandut cosmetice de 80 mil. euro, adica un sfert din business

Marile retele de farmacii au vandut cosmetice de 80 mil. euro, adica un sfert din business

In Romania exista in prezent circa 6.000 de farmacii, din care circa 12% sunt reunite sub umbrela primelor cinci retele de pe piata locala

14.12.2009, 23:28 461

Retelele Sensiblu, Catena, Dona, Help Net, Remedio siCentrofarm, care controleaza aproape 800 de farmacii, ruleaza intre9 si 46% din vanzari pe segmentul de produse non-farma, care suntpreferate de retailerii farmaceutici pentru ca nu au pretulreglementat asa cum se intampla in cazul medicamentelor cuprescriptie, astfel ca isi pot stabili propriile adaosuricomerciale.

Reprezentantii diviziei de OTC-uri (medicamente care seelibereaza fara prescriptie medicala) a companiei Johnson &Johnson Romania au declarat recent ca adaosurile comerciale peacest segment ajung in unele farmacii la 45 - 50% anul acesta, fatade 35% in 2008.

"In categoria produselor non-farma sunt incluse in principalcosmetice, dermatocosmetice (produse la granita dintre tratamentedermatologice si produse cosmetice - n.red.), produse de ingrijireigienica, bandaje, tehnica medicala, apa ratura medicala precumtensiometrele sau glucometrele", a spus Dorin Catana, directorulgeneral al Centrofarm.

Catana precizeaza ca la nivelul farmaciilor nu exista ostandardizare clara a produselor non-farma, adica fiecare reteadecide ce categorii sunt incluse in acest segment. Ceaiurile spreexemplu sunt considerate de catre unele retele suplimente nutritivesi se contabilizeaza la vanzarile farma, in timp ce in cazul altorretele ceaiurile intra in non-farma.

In cazul Remedio, in categoria vanzarilor non-farma sunt incluseOTC-urile (medicamentele care se pot elibera fara reteta),cosmeticele, dispozitivele medicale, produsele dietetice,ceaiurile, produsele pentru diabetici, pentru copii si celenaturiste.

Pentru majoritatea retelelor vanzarile non-farma au inregistratcresteri de la inceputul anului. In cazul Centrofarm spre exempluavansul a fost de 21% in primele noua luni ale acestui an. "Am fostpeste anul trecut pentru ca am avut farmacii nou deschise si pentruca avem suprafete mari de expunere", explica Dorin Catana. In ceeace priveste procentul din vanzarile totale generate de acesteproduse, seful Centrofarm nu crede ca acesta ar putea creste anulviitor.

Cea mai mare retea obtine 27 mil. euro dincosmetice

Dintre retelele de farmacii, Sensiblu a obtinut circa 27 mil.euro in primele noua luni ale acestui an pe segmentul non-farma,adica 20% din cifra de afaceri de circa 136 mil. euro aferentaacestei perioade. Andreea Ionescu, director retail marketing alA&D Pharma (grupul din care Sensiblu face parte), spunea recentca pentru unitatile pe care Sensiblu le are in malluri, produselenon-farma pot ajunge si la 50% din vanzari si dadea ca exemplufarmacia din centrul comercial Feeria.

Sensiblu opereaza o retea de 220 de unitati in prezent, astfelca o unitate a vandut produse non-farma de circa 123.000 de euro inprimele trei trimestre ale acestui an.

Help Net este reteaua cu cea mai mare pondere a vanzarilornon-farma din total, 46%. Din punctul de vedere al valorii,segmentul non-farma aduce 23 mil. euro din vanzarile retelei.

Catena este reteaua cu cel mai mic procent realizat de acesteproduse, adica numai 9%, in scadere comparativ cu primele noua luniale anului trecut, cand acestea reprezentau 11%. Catena ainregistrat in primele noua luni ale acestui an o cifra de afaceride 275,2 mil. lei (65 mil. euro), in crestere cu 61% fata deprimele noua luni ale anului trecut. In acest interval, reteaua aavut vanzari de 249, 3 mil. lei (58 mil. euro) pe segmentul farma,iar restul pe non-farma. In conturile Dona, produsele non-farma auadus in primele noua luni ale acestui an circa 14 mil. euro.

In mediul rural, farmaciile obtin doar 15% din produsenon-farma

In Romania exista in prezent circa 6.000 de farmacii, din carecirca 12% sunt reunite sub umbrela primelor cinci retele de pepiata locala.

Peste jumatate din acestea inregistreaza vanzari anuale intre85.000 de euro si 385.000 de euro, arata calculele ZF facute pebaza datelor companiei de analiza si studii de piata Cegedim, insain varful piramidei se afla unitatile situate langa spitale, alecaror vanzari pot ajunge la 2 mil. euro anual.

Potrivit unui raport al Societatii Academice din Romania (SAR),la nivelul intregii piete, vanzarile de produse non-farma (inclusivOTC-urile, medicamentele care se elibereaza fara prescriptie)genereaza intre 15% (in mediul rural) si 35% (in mediul urban).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO