Companii

Mike Holmes, Pepsi: Adu-mi temperaturi mari in vara si voi fi cel mai fericit manager

Mike Holmes, Pepsi: Adu-mi temperaturi mari in vara si voi fi cel mai fericit manager

Mike Holmes, presedintele Pepsi Americas Romania: Pe piata bunurilor de larg consum, cred ca jucatorii mari au toate motivele sa-si pasteze optimismul si in 2009, cu toate ca acum contextul este mai dificil. Avantajul marilor companii este dat de faptul ca isi fac strategii pe termen mediu si lung, de aceea pot vedea chiar oportunitati in contextul actual.

02.03.2009, 00:00 67

"Chiar daca nu ar fi aparut aceste turbulentele din economie, cresterile de 20-30% pe care piata de soft drinks (bauturi racoritoare - n. red.) le-a inregistrat inainte de 2008 nu puteau fi mentinute mult timp, pentru ca exista ciclicitate pe fiecare piata", spune Holmes. El se asteapta sa vada in acest an un avans al pietei de soft drinks de 7% in volum, comparativ cu 2008.

Cu toate acestea, se pot intoarce ratele de crestere explozive, tinand cont ca nivelul consumului local per capita este mult sub media UE?
"Adu-mi temperaturi mari in vara si voi fi cel mai fericit manager", spune zambind Holmes. "Suntem intr-un business cu o sezonalitate ridicata. Nu ne putem baza insa pe previziunile meteo cand facem planurile de afaceri."
Obiectivul Pepsi in acest an este de a avea un ritm de crestere mai mare decat cel al pietei. "Cred insa ca vom trece de la un ritm de crestere double digit (peste 10% - n. red.) la single digit (sub 10%)", spune americanul Mike Holmes. Anul trecut, ritmul de crestere al vanzarilor in volum ale companiei a fost intre 10 si 15%, potrivit estimarilor ZF pe baza avansului raportat la noua luni.
In 2007, explozia consumului de racoritoare in perioada verii, cand s-au inregistrat temperaturi excesiv de mari, le-a adus principalilor zece jucatori din piata un ritm mediu de crestere al afacerilor de 30% fata de 2006, conform datelor de la Ministerul de Finante.
"Pe piata bunurilor de larg consum, cred ca jucatorii mari au toate motivele sa-si pastreze optimismul si in 2009, cu toate ca acum contextul este mai dificil. Avantajul marilor companii este dat de faptul ca isi fac strategii pe termen mediu si lung, de aceea pot vedea chiar oportunitati in contextul actual", afirma Holmes.
Una din aceste oportunitati poate fi achizitia unor jucatori mai mici, pentru cresterea rapida a cotei de piata, admite managerul, insa adauga ca este putin probabil ca Pepsi Americas sa faca o achizitie in urmatoarea perioada in Romania.
"Este si o chestiune de prioritati", afirma seful Pepsi, referindu-se la faptul ca se concentreaza in acest moment pe proiectul construirii fabricii din cartierul Militari (Bucuresti), care se anunta a fi cel mai mare greenfield din industria bauturilor non-alcoolice din Romania.
Compania va finaliza la jumatatea acestui an prima faza a constructiei acestei unitati, care va implica investitii de 55-60 mil. dolari. Fabrica va fi inaugurata in iulie-august, va avea la acea data circa 70 de angajati si va permite imbuteliatorului sa-si majoreze capacitatea de productie cu 25-30%. In aceasta unitate vor fi imbuteliate in 2009 bauturi necarbonatate.
Un alt proiect de investitii finalizat la jumatatea anului, in valoare de 10 mil. dolari, va fi instalarea unei linii de imbuteliere la fabrica Pepsi Americas din Covasna.
Cele doua fabrici ale Pepsi Americas pe piata romaneasca, in orasele Bucuresti si Covasna, au fost preluate in 2005 de la Quadrant-Amroq Beverages (QAB), fostul imbuteliator local al produselor PepsiCo. Aceasta achizitie a marcat intrarea Pepsi Americas in Romania. Imbuteliatorul a avut in 2008 circa 1.250 de angajati, dintre care 500 de persoane lucreaza in productie.
Imbuteliatorul Pepsi este al doilea mare jucator pe segmentul bauturilor carbonatate, cu branduri precum Pepsi, Mirinda, 7UP sau Mountain Dew, si se numara printre primii trei jucatori pe segmentele mai mici ale pietei soft drinks (sucurile plate, nectarurile sau juice-urile, ice tea-ul). Pe toate aceste segmente, cel mai mare competitor al sau este imbuteliatorul Coca-Cola HBC Romania.
Pe o piata de peste un miliard de euro, vanzarile Pepsi Americas pot fi estimate la peste 230 mil. euro la nivelul lui 2008, pe baza ritmului de crestere in volum raportat pe primele noua luni ale anului trecut (10-12%).
Compania se pozitioneaza pe segmentul premium pe toate categoriile pe care activeaza in prezent.
Coca-Cola Hellenic a realizat anul trecut vanzari estimate de ZF la peste 600 mil. euro. Cea mai dura lupta intre cele doua multinatioanle se da pe piata bauturilor racoritoare carbonatate, pe care acestea detin impreuna o cota de 70-80%, potrivit datelor disponibile pe piata.
Holmes a mai precizat ca in acest an nu este planificata intrarea companiei pe segmente noi de piata, cu toate ca anul trecut era analizata aceasta posibilitate. In schimb, managerul a precizat ca vor fi realizate extinderi ale gamei de produse existente.
 
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO