Companii

Mike Holmes, primul expat din Pepsi Americas Romania: Nu mergem pe ideea de a schimba echipa. Nu cred ca vor fi adusi alti expati

Mike Holmes, primul expat din Pepsi Americas Romania: Nu mergem pe ideea de a schimba echipa. Nu cred ca vor fi adusi alti expati

Mike Holmes

14.05.2007, 14:00 76

Pepsi Americas, care a preluat integral anul trecut QAB, imbuteliatorul produselor PepsiCo pe piata romaneasca si Moldova, a facut deja prima miscare strategica pentru dezvoltarea operatiunilor din Romania - achizitia terenului pentru noua fabrica din Bucuresti.
Constructia noii fabrici va insemna transferarea facilitatilor de productie, localizate in interiorul orasului, catre o zona marginasa a Capitalei. Concurentul sau, Coca-Cola HBC Romania, a anuntat recent transferul unitatii sale de productie din Militari la fabrica detinuta in Ploiesti.
"Avem viziuni diferite, se pare, insa ambele pot fi la fel de bune", spune Mike Holmes, presedintele Pepsi Americas Romania.
El argumenteaza decizia companiei de a construi o fabrica in Capitala in primul rand prin dorinta de a-si localiza productia in mijlocul unei piete de desfacere importante, precum zona Bucurestiului.
Infrastructura din Bucuresti este o problema pentru distributia produselor la punctele de vanzare, admite Holmes, dar imposibil de evitat chiar si relocand productia intr-un alt oras.
Fabrica Pepsi Americas din Militari, care va produce bauturi racoritoare carbonatate, necarbonatate si sucuri naturale, va implica investitii estimate de presedintele companiei la 34 mil. dolari. Compania a finalizat recent achizitia unui teren de 80.000 de metri patrati, pentru aproximativ 4 mil. dolari, pe care urmeaza sa inceapa constructia fabricii la jumatatea anului viitor.
Holmes estimeaza cresterea capacitatii de productie in Bucuresti cu 15-20% dupa inaugurarea noii fabrici, putand fi astfel acoperita cererea din zona si inchisa unitatea amplasata in zona Viilor. Pepsi Americas detine in prezent trei spatii logistice si de productie in Bucuresti, liniile de imbuteliere fiind situate pe soseaua Viilor, alte doua locatii fiind folosite pentru depozitare.
"Constructia fabricii ar putea dura intre 12 si 18 luni", apreciaza Holmes, luand ca punct de reper proiecte similare pe care le-a dezvoltat pe piete din regiune, inainte de a ajunge in Romania.
Holmes a fost numit oficial presedinte al Pepsi Americas Romania la inceputul anului, insa el se afla in Romania de aproape un an, ca reprezentant al companiei americane.
Holmes a venit in Romania dupa o experienta de trei ani in Polonia, el lucrand anterior aproximativ 6 ani pe pietele din Cehia si Slovacia, dar si in Japonia, tot in cadrul Pepsi Americas. Holmes este un veteran al sistemului PepsiCo, in care lucreaza de peste 32 de ani.
Actualul presedinte al filialei locale a Pepsi Amercicas a analizat piata romaneasca in ultimii 3 ani si jumatate din exterior, fiind la acea vreme responsabil de operatiunile imbuteliatorului Pepsi Americas in Polonia.
"Am luat contactul pentru prima data cu Quadrant-Amroq Beverages in anul 2003, si de atunci nu mi-am schimbat impresia despre aceasta companie. Este o organizatie foarte agresiva, care a reusit sa aduca brandul Pepsi la una dintre cele mai mari cote de piata din Europa", afirma presedintele.
Pe piata locala, vanzarile de bauturi racoritoare marca Pepsi le-au devansat pentru prima data pe cele ale principalului brand concurent (Coca-Cola) in primul trimestru al anului trecut, potrivit unui studiu Canadean citat de PepsiCo Romania. Cotele de piata ale celor doua branduri, pe intregul an, nu au fost facute publice pana in acest moment.
Segmentul Cola reprezinta 54% din piata bauturilor racoritoare carbonatate din Romania, fiind urmat in clasamentul celor mai mari trei segmente din piata de bauturile racoritoare carbonatate cu aroma de fructe si de lemon-lime. Holmes spune ca a remarcat in Romania multe similitudini cu piata din Polonia, nu doar din punctul de vedere al marimii pietei, ci si al structurii retailului.
"Cred insa ca avem multe de invatat din experienta pe piata romaneasca, lucruri utile in schimbul de idei dintre companiile detinute de Pepsi Americas in diferite tari", completeaza el.
Upgradarea productiei Pepsi este in prezent cel mai mare proiect planificat pe piata locala, printre planurile companiei pentru urmatoarea perioada fiind incluse si aducerea unor ambalaje noi pentru anumite categorii de produse sau difersificarea portofoliului.
"O parte a strategiei de dezvoltare a operatiunilor din Romania va fi schimbata, dar nu de dragul schimbarii, ci pentru ca piata evolueaza permanent, chiar in momentul in care vorbim", precizeaza Holmes.
El a fost primul expat adus de Pepsi Americas in Romania, ulterior fiind schimbat CFO-ul companiei Quadrant-Amroq Beverages, functie preluata de irlandezul Eamonn Murphy in luna martie a acestui an.
"Nu mergem pe ideea de a schimba echipa din Romania, de aceea nu cred ca vor fi adusi alti manageri expati", afirma Holmes.
"Extinderea lanturilor de magazine cu suprafete mari de vanzare schimba foarte rapid retailul romanesc, iar noi trebuie sa ne adaptam. De exemplu, in sistemul de distributie a produselor vom avea nevoie probabil de mai putine camioane si de mai multi merchandiseri, astfel ca anumiti angajati din distributie ar putea fi pregatiti pe vanzari si reorientati deci catre o alta activitate in cadrul companiei", explica presedintele Pepsi Americas Romania.
Portofoliul Pepsi Americas Romania cuprinde brandurile Pepsi, 7UP, Mountain Dew, Mirinda, Everess Tonic, Gatorade, Prigat, dar si apele minerale Talea si Roua Muntilor.
"Nu anticipez schimbari radicale la nivelul prezentei noastre pe piata apelor minerale din Romania, pe care avem o pozitie buna in special in canalul HoReCa (hoteluri, restaurante, catering - nr. red.). Inca analizam pozitia brandurilor de apa minerala din portofoliul local de produse", mai spune Holmes.
Quadrant-Amroq Beverages a realizat vanzari de 153,5 mil. euro anul trecut, in crestere cu 23% in euro fata de 2005, potrivit datelor Pepsi Americas.
Pepsi Americas este al doilea mare producator, comerciant si distribuitor de produse din portofoliul PepsiCo la nivel mondial, cu vanzari de aproape 4 miliarde de dolari si un profit net de 158,3 mil. dolari in 2006.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO