Companii

Paul Nuber, Nestle: Trendul de crestere a puterii de cumparare se mentine, schimbarea vine din modul in care fiecare isi imparte bugetul

Paul Nuber, Nestle

Paul Nuber, director general Nestle Romania: Este evident ca, si in acest an, puterea de cumparare creste in valoare absoluta. Marea schimbare pe piata in 2008 este modul in care consumatorii aleg sa-si cheltuiasca banii, deoarece preturile mai mari la combustibil, cresterea dobanzilor si aprecierea euro fata de moneda locala se resimt la nivelul bugetului fiecarei persoane.

21.09.2008, 14:24 65

Afacerile la nivel local ale celui mai mare producator alimentar din lume, Nestle, ar putea ajunge aproape de 200 mil. euro in acest an. Insa cu toate ca estimeaza "un an foarte bun", cu o crestere a vanzarilor companiei de peste 25% (in lei) fata de 2007, Nuber se arata rezervat privind dinamica pietei in ultimele luni ale anului.

"Ar fi o greseala sa fim euforici. Cresterea economica din primul semestru este, intr-adevar, foarte buna, insa piata trebuie analizata pe sectoare. Economia este si in acest an foarte instabila, ceea ce face dificil de prezis ce se va intampla de acum pana la finele lui 2008", explica Nuber.
El mai spune ca marea provocare a companiei sale in acest an a fost deprecierea leului fata de euro, lucru care s-a resimtit in principal in cresterea costurilor cu materiile prime.
Avansul vanzarilor estimat de companie pentru acest an este similar ratei de crestere inregistrate in 2007 fata de perioada anterioara, de 30%. Anul trecut, afacerile Nestle Romania au ajuns la 150 mil. euro, sustinute de cresterea consumului.
"Este evident ca, si in acest an, puterea de cumparare creste in valoare absoluta. Marea schimbare pe piata in 2008 este modul in care consumatorii aleg sa-si cheltuiasca banii, deoarece preturile mai mari la combustibil, cresterea dobanzilor si aprecierea euro fata de moneda locala se resimt la nivelul bugetului fiecarei persoane", afirma Nuber.
El crede ca sectorul alimentar, si in special segmentul mainstream (mediu) pe care compania il targeteaza, va fi printre ultimele piete afectate de scaderea puterii de cumparare, daca acest lucru se va produce. "Cel mai probabil, consumatorii vor renunta intai la achizitia produselor electronice sau electrocasnice sau isi vor diminua alte categorii de cheltuieli decat cele alimentare, precum convorbirile pe mobil", este de parere directorul Nestle.
In acest an, compania a fost nevoita sa creasca preturile la anumite produse din portofoliul local, ca urmare a cresterii costurilor cu materiile prime.
"Toate materiile prime pe care le folosim au fost mai scumpe in acest an fata de 2007. Jumatate din cresterea costurilor produselor a fost suportata de noi, restul fiind transferat in pretul la raft. Din acest motiv, a trebuit sa facem economii mai mari in acest an, pentru a nu diminua profitabilitatea companiei", afirma Nuber.
Anul trecut, Nestle Romania si-a dublat rata profitului net, ajungand la 5%, fata de 2% in 2006, potrivit datelor de la Ministerul de Finante. Directorul mizeaza si in acest an pe creesterea profitabilitatii, mai ales ca rata actuala este departe de media inregistrata de companie in regiune sau in vestul Europei.
"Strategia de imbunatatire a profitabilitatii in Romania se va baza pe majorarea vanzarilor cu o rata superioara cresterii costurilor", spune Nuber, adaugand ca Nestle va continua sa investeasca pe piata romaneasca deoarece filiala locala se afla in faza cresterii accelerate, care trebuie sustinuta de bugete importante de marketing si investitii in diferite proiecte. Unul dintre aceste proiecte va fi instalarea in fabrica de la Timisoara a unei linii noi de procesare si ambalare a mix-urilor de cafea Nescafe, in 2009.
Nestle detine o fabrica de napolitane la Timisoara, unde sunt produse si ambalate si mix-urile de cafea Nescafe si mustarul Maggi. Compania va inchide in urmatoarea perioada fabrica de inghetata de langa Bucuresti, transferand liniile de productie in Bulgaria, astfel incat Nestle va ramane in curand cu o singura unitate de productie in Romania.
"Motivele inchiderii fabricii au fost lipsa posibilitatilor de extindere a acestei unitati in viitor, din cauza locatiei, si marimea relativ redusa a pietei locale de inghetata, care face dificila operarea unei astfel de fabrici la nivel local, tinand cont si de caracteristicile acestui produs (sezonalitatea ridicata, conditiile speciale de productie, transport si depozitare)", explica directorul Nestle.
In opinia acestuia, este putin probabil ca, in urmatorii 2-3 ani, compania sa reia productia de inghetata in Romania. Compania are in plan valorificarea activelor acestei fabrici prin vanzarea locatiei. Nuber mai precizeaza ca obiectivul diviziei de inghetata Nestle Ice Cream este intarirea pozitiei pe piata locala de profil.
Cu vanzari de aproape 20 mil. euro in 2007, Nestle Ice Cream Romania a fost anul trecut liderul pietei locale de profil, avand o cota estimata la 23%. Piata este dominata insa de producatori romani, care detin cumulat o cota de 60-70%.
Nestle a operat fabrica de inghetata din Romania aproximativ doi ani si jumatate, timp in care a analizat mai multe posibilitati de dezvoltare pe piata locala, inclusiv achizitia unui producator de talie mai mica. Operatiunile Nestle Ice Cream la nivel local nu au fost profitabile, potrivit datelor raportate de companie la Ministerul de Finante. In 2007, pierderile financiare au fost de 2,2 mil. euro.
Compania a achizitionat unitatea de langa Bucuresti de la compania greceasca Delta Ice Cream, printr-o tranzactie incheiata la nivel international.
Portofoliul Nestle Romania cuprinde branduri precum Joe, Maggi, Lion sau Kit Kat, printre competitori numarandu-se filialele locale ale unor multinationale, precum Kraft Foods, Mars sau Vivartia.
 
 
 
Cum si-a restructurat Nestle productia
 
  • Compania elvetiana Nestle este prezenta pe piata din Romania din anul 1995, prin lansarea pe piata a marcilor Nescafe, Maggi si Nesquik.
  • Prima fabrica la nivel local a fost unitatea de imbuteliere a apei Ana Vie, de langa Miercurea-Ciuc.
  • Pe fondul unui mediu economic dificil in Romania, compania a decis inchiderea fabricii Ana Vie la finele anilor '90, locatia fiind vanduta.
  • In 2000, elvetienii au achizitionat fabrica de napolitane Joe din Timisoara de la omul de afaceri Florentin Banu, intrand astfel pe segmentul napolitanelor ca lider de piata.
  • In 2006, Nestle a achizitionat la nivel regional compania greceasca Delta Ice Cream. La nivel local, aceasta a devenit Nestle Ice Cream Romania, produsele fiind fabricate in unitatea de langa Bucuresti (localitatea Glina).
  • Recent, compania a anuntat ca va transfera productia de inghetata din Romania in Bulgaria, urmand sa disponibilizeze 76 de angajati romani.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO