Companii

Pe piata transportatorilor de marfa, un business de 2 mld. €, unu din sase jucatori risca sa inchida afacerea

02.05.2010, 23:16 1333

Cauzele identificate de UNTRR sunt multiple, cele mai importantefiind presiunea pe pret, concurenta neloiala, reducerea volumelortransportate si lipsa unei infrastructuri care sa permita reducereacosturilor de transport.

"Ceea ce s-a intamplat in ultimul an, aceasta recesiuneprelungita, in mod normal a exclus din piata o parte din operatori.Nu neaparat pe cei mici sau pe cei incorecti, ci si pe cei dincompaniile mari sau corecte. Recesiunea a muscat din ambele parti",a declarat Constantin Isac, presedintele UNTRR.

Cel mai mare transportator local care a intrat in insolventa inultimele sase luni este compania CETA din Bucuresti, care avea in2008 o cifra de afaceri de 37 mil. euro, 550 de angajati, iar flotadepasea 160 de autocamioane.

Potrivit datelor ARR, in primele luni din 2010 doar 105.000autovehicule comerciale aveau copii conforme, fata de 144.000 deunitati la final de 2008. Pentru fiecare din vehiculele rutieredetinute de operatorii de transport rutier si utilizate laoperatiuni de transport rutier, autoritatile elibereaza cate ocopie conforma cu exemplarul original al licentei de transport,copie fara de care respectivul autovehicul nu poate fi utilizat.

O mare parte din aceste autovehicule de transport rutier demarfa sau persoane apartin companiilor de transport de volum mic,care nu au putut sa mai continue activitatea din cauza problemelorfinanciare. Totodata, cateva mii de autovehicule au fost garate detransportatori care inca activeaza, dar numai cu o parte din flota,intrucat nu au mai gasit suficiente comenzi.

"In T1 2010, din cauza continuarii recesiunii s-a ajuns mai josdecat in 2009, dar si motivat de conditiile meteo. A fost un an cu3 luni de zapada, care au tinut in blocaj si lucrari deinfrastructura si constructii", a spus Isac.

Potrivit ultimelor date disponibile, in Romania existaaproximativ 27.000 de companii de transport.

Inca 4.000 de firme de tansport ar putea inchide in2010

Previziunile din studiul UNTRR "Piata transporturilor rutiere"indica numai pentru transportul rutier de marfa o crestere de 6% acifrei de afaceri in 2010, la aproximativ 2 mld. euro. Inconditiile in care accesul la finantare este in continuare limitat,iar mii de camioane au fost recuperate de companiile de leasing siapoi vandute fie pe piata locala, catre jucatori care detin incalichiditati, fie in Orientul Mijlociu, se asteapta ca numarul celorcare inchid afacerea sa creasca. Presedintele UNTRR estimeaza ca15% din transportatorii rutieri de marfa si de persoane pot sainceteze activitatea.

Este si cazul unui transportator din Valcea, care din toamnaanului trecut a postat un anunt online pentru vanzareaautocamionului Scania, pentru suma de 24.900 de euro.

"Nu am mai avut comenzi si a trebuit sa renunt la masina pentruca nu e de munca deocamdata. Din decembrie nu am mai lucrat cu ea.Am trecut pe o masina mai mica, dar cred ca o sa inchid si eu incurand", a declarat Viorel Surlin, care are o firma de transport inRamnicu Valcea. El a explicat ca in perioada 2007-2008 activitateaera constanta insa din 2009 comenzile s-au redus, iar platile de laclienti continua sa intarzie. "Am bani de primit si din august-septembrie. Anul trecut a fost rau, iar acum si mai rau, pentru canu se mai fac lucrari. Nu au bani. Uitati-va si la primarii dinBrasov", a declarat Surlin.

Primariile brasovene au conturile blocate intrucat prefectuljudetului a atacat in instanta bugetul hotarat de ConsiliulJudetean. Astfel fondurile alocate pentru 2010 pentru lucrarile deinteres public nu pot fi accesate.

"Am facut demersuri pe langa banci si companii de leasing sareia finantarile in conditii suportabile, sa asigure finantari detip punte pentru depasirea perioadei critice", a spus Isac. Eladauga ca dezvoltarea economica este greu de realizat intr-o zonain care nu exista cai rutiere de comunicatie, iar lucrarile deinfrastructura ar putea reporni inreaga activitate a sectorului detransporturi.

Potrivit unui studiu al Uniunii Internationale de TransportRutier (IRU), pentru fiecare euro neinvestit in infrastructura ineconomiile est-europene pierderile pe termen mediu ajung la 10euro.

Lipseste elementul de control

"Elementul de control ne lipseste. Nu ARR, AND sau RAR, ci unorganism de control unic, dar care sa raspunda cu adevarat.Societatile economice dezvoltate, din Vest, nu ar fi crescut farareguli si sanctiuni severe", a spus Isac.

El explica faptul ca in piata transporturilor exista companiicare frecvent depasesc limitele legale, un exemplu fiindsupraincarcarea autoutilitarelor. Astfel, frecvent se depasestesarcina maxima, inaltimea maxima a transportului permisa pe anumitesectoare de drum.

Potrivit UNTRR, la aceasta situatie se ajunge pentru ca uniitransportatori liciteaza contractele la cele mai mici preturi,unori nesustenabile, iar pentru atingerea unor marje de profitprefera sa incalce unele reguli precum cea privind capacitatea detransport permisa, incarcand camioanele sau remorcile peste limitaadmisa.

"Se declanseaza o reactie in lant - fiecare compromis genereazaun lant de compromisuri necontrolabile. Pentru ca accepta preturifoarte mici pe kilometru, acest lucru se transmite in lipsaulterioara de finantari, lipsa de bani pentru repararea flotelorauto sau modernizari", a spus Isac.

O solutie pentru limitarea nerespectarilor normelor de transporto reprezinta in opinia UNTRR ar fi acest organism unic de controlcare sa incorporeze atributele Autoritatii Rutiere, RegistruluiAuto Roman sau ale Autoritatii Nationale a Drumurilor.

"80% din transportatori ar fi de acord cu asa ceva. In plus arfi corect ca si clientul sa suporte sanctiunea in egala masura cutransportatorul, pentru ca acesta nu putea sa transporte mai multfara stirea clientului. In acest fel se poate duce la jumatatenumarul transportatorilor care nu joaca corect", a adaugatIsac.

Cine renunta la camioane?

Potrivit reprezentantilor Uniunii Nationale a TransportatorilorRutieri (UNTRR), companiile care returneaza cel mai rapidcamioanele achizitionate in leasing sunt cele de marime mica simedie, care detin parcuri de pana la 10 unitati. "Circa 12.000 defirme de transport din Romania sunt de fapt omul si masina. Multiau renuntat. Cei mai multi care au garat camioanele lucrau pentruconstructii si transport auto", spun reprezentantii UNTRR.

Si companiile mari, cu sute de camioane in flota de transportsunt insa la fel de afectate. In 2009 Edy Spedition a scos dinfolosinta 200 de camioane, care au fost revandute catreimportatorul Volvo. Flota de 200 de camioane achizitionata in 2005ajunsese la finalul contractului de leasing, iar prin oferta de buyback ele au fost revandute pentru un pret de 25.000 de euro pentruun cap tractor.

"Este in regula cand sunt recuperate la finalul contractului.Problema apare cand firma returneaza camionul dupa un an deutilizare. Pretul camioanelor a scazut cu 25% fata de anul trecut,iar pentru a il vinde pe cel uzat trebuie un pret cu 45% mai mic",explica un reprezentat al unei companii de leasing.

Preturile au scazut cu 25%

Pentru a pune in piata miile de camioane rulate recuperate inultimul an firmele de leasing revand masinile de 90.000 de euro cumai putin de 40.000 de euro dupa ce au fost utilizate timp de doiani.

"Pretul unui cap tractor nou este acum undeva intre 65.000 si70.000 de euro, fata de aproape 80.000 de euro anul trecut, cuechipare similara. In medie preturile au scazut cu mai mult de20%", spun reprezentantii companiilor din domeniu. Cu toate acesteascaderile de preturi nu au foarte mare influenta deoarece vanzareaunui camion tine de necesitatea firmei, care daca nu are proiecteunde sa foloseasca utilajele, nu le va achizitiona nici cu oreducere de 50%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO