Companii

Primele imagini cu noul brand al Rompetrol: Kazahii mizeaza pe benzinariile Litro pentru extinderea fostei afaceri a lui Patriciu

Primele imagini cu noul brand al Rompetrol: Kazahii mizeaza pe benzinariile Litro pentru extinderea fostei afaceri a lui Patriciu
24.08.2009, 17:50 367

Grupul petrolier Rompetrol, controlat acum in proportie de 100% de catre compania kazaha de stat KazMunaiGaz, deschide astazi prima benzinarie pe autostrada Soarelui care va functiona sub brandul Litro.

Acesta este primul semn vizibil pentru consumatorii romani privind intrarea pe piata a unui nou jucator, ale carui planuri vizeaza dezvoltarea viitoare a Rompetrol numai sub brandul Litro. De la culorile clasice ale Rompetrol, respectiv galben si albastru, si simbolul florii rosii vizibila de la distante mari, noul Litro este deocamdata gri, avand linii extrem de aerisite.

Rompetrol este al doilea jucator pe piata locala, avand la sfarsitul primelor sase luni o cota de piata de 23,5%, potrivit companiei. Afacerile pe segmentul de distributie sunt asigurate printr-o retea de 685 de statii de carburanti, din care 125 sunt statii proprii, 169 de statii in franciza, 164 de statii mobile expres, 140 de baze interne (rezervoare cu carburant plasate in incinta marilor consumatori) si 87 de cuve. Potrivit noilor actionari ai companiei, dezvoltarea viitoare a Rompetrol pe piata locala se va face sub brandul Litro si este posibil ca unele benzinarii Rompetrol sa fie modernizate si transformate in puncte de alimentare Litro.

„In prezent Rompetrol Downstream are in desfasurare constructia a 4 statii proprii pe autostrada Soarelui, finalizarea acestora fiind planificata pentru luna august 2009 - 2 statii la kilometrul 139 si luna octombrie, alte doua statii la km 88", se arata in raportul semestrial al companiei.

Brand misterios. Deocamdata

Kazahii si-au anuntat intentia de a renunta la brandul Rompetrol la scurt timp dupa ce au cumparat de la Dinu Patriciu, fondatorul grupului, si pachetul de 25% pe care acesta il mai detinea.

Patriciu le mai vanduse kazahilor un pachet de 75% din grup in vara lui 2007 intr-o tranzactie estimata la 1,6 mld. dolari. Noii actionari ai companiei au pastrat bine secretul din spatele construirii brandului Litro spunand doar ca aceasta decizie a fost luata in urma unor studii de marketing. Actualul CEO al grupului, Saduohas Meraliev, nu a precizat la acea data care vor fi elementele distinctive ale acestei noi rebranduiri a Rompetrol. Potrivit specialistilor in branding chestionati, constructia unui brand de la zero dureaza in medie in jur de 2-3 ani, dar actualul context economic, cand lansarile sunt foarte reduse, ar putea fi un avantaj pentru inserarea brandului Litro in mintea consumatorului roman.

Exista si pareri potrivit carora pariul kazah este unul periculos, mai ales ca Rompetrol este un brand care valoreaza zeci de milioane de euro si care se bucura de o imagine buna pe piata locala. Potrivit Top 50 Most Valuable Romanian Brands, unica initiativa de evaluare de brand din Romania, realizata de Brandient in parteneriat cu D&D Research, in 2006 brandul Rompetrol (componenta reprezentata de benzinarii) valora 72,5 mil. euro. Azi acest brand valoreaza cu siguranta mai mult, tinand cont de dezvoltarea pe care a cunoscut-o compania.

Specialistii spun insa ca este periculos sa inlocuiesti un brand atat de valoros cu nimic, cel putin deocamdata. Totodata, ei spun ca in cazul in care kazahii vor dori sa iasa si pe pietele externe cu Litro, atunci renuntarea la Rompetrol si implicit la particula „rom" este binevenita, dar daca este o strategie axata doar pentru piata locala, atunci aceasta nu are niciun sens. Altii sunt de parere ca noii actionari kazahi ai Rompetrol trebuiau sa-si faca intr-un fel simtita prezenta pe piata locala si subliniaza faptul ca, desi piata locala nu ducea lipsa de un brand, nu intotdeauna deciziile se iau in functie de ceea ce dicteaza piata.

A doua schimbare la fata

Decizia kazahilor reprezinta al doilea proces de rebranding din istoria Rompetrol. In 2003, grupul a cheltuit circa un milion de dolari pentru a schimba cele trei conducte, care reprezentau atunci imaginea companiei, la o floarea stilizata. La acel moment moment, schimbarea de imagine a echivalat cu trecerea la carburanti in conformitate cu standardele europene, dar si o noua maniera de comercializare a produselor rafinate.

De-a lungul timpului, Rompetrol a fost una dintre cele mai inovatoare companii locale in ceea ce priveste gama de servicii oferita in statiile de alimentare pornind de la plata cu cardul direct la pompa pana la deschiderea restaurantelor Hei in incinta punctelor de alimentare.

Grupul Rompetrol estimeaza pentru anul acesta afaceri de 8,7 miliarde de dolari, nivel similar cu cel de anul trecut. 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO