Companii

Retailerii dau ultimul atac pe piaţă în 2013: peste 100 de magazine până la final de an

Autor: Cristina Roşca

05.09.2013, 22:12 3348

Jucătorii din comerţul modern vor des­chide în ultimele patru luni din an peste 100 de magazine, un număr similar cu al celor deschise de la începutul lui 2013, însă într-o perioadă dublă de timp.

Cei 12 comer­cianţi străini vor scoate din buzunar 80-110 mili­oa­ne de euro pentru a prinde perioada sărbă­torilor de iarnă, cea mai bună pentru comerţul local, cu o reţea extinsă.

Reţelele de magazine îşi pun speranţele în ultimele luni din an în revenirea consumului, care a scăzut timp de trei luni consecutiv începând cu mai. Mulţi comercianţi continuă să se extindă  chiar dacă consumul rămâne apatic deoarece beneficiază de preţuri mai mici la terenuri şi la chirii. În această perioadă ei îşi securizează poziţii-cheie pe harta României, îm­păr­­ţin­du-şi sferele de influenţă pentru momentul când va reveni apetitul ro­mânilor pentru consum. Într-o perioadă în care inves­tiţiile străine directe sunt la minime istorice - în primul semestru Ro­mâ­nia a atras 666 mil. euro, cu 20% sub nivelul din aceeaşi perioadă din 2012 -  retailerii au rămas unii dintre puţinii care continuă să pompeze bani în economie chiar înainte de revenirea consumului. „Revenirea consumu­lui se va face odată cu semnele unei creşteri economice reale şi mai ales odată cu creş­terea încrederii consumatorilor în pers­pectivele socioeconomice. De asemenea, în mă­sura în care va creşte pu­terea de cum­pă­rare, va creşte şi consumul“, spune Andreea Mihai, directorul de marketing al Carrefour.

Pe de altă parte, re­pre­zentanţii Lidl spun că „din punctul nostru de vedere, principalele măsuri ce pot contribui la revenirea consumului în România sunt crearea de noi locuri de muncă şi implicit creşterea puterii de cumpărare a popu­laţiei, investiţiile în infrastructură, relansarea creditării şi relaxarea fiscalităţii.“

România mai are de recuperat circa 330.000 de locuri de muncă după ce criza a şters mai bine de 600.000. În ultimii ani, datorită deschiderilor de magazine pe bandă rulantă retailerii au devenit unii dintre cei mai mari angajatori din economie, cu mii de angajaţi fiecare.

Totuşi, angajaţii din magazine trebuie să se mulţumească cu salarii de regulă de sub 1.000 de lei net în contextul în care economia nu oferă alte oportunităţi de angajare.

Un hipermarket creează 200-300 de locuri noi de muncă, în timp ce un supermarket sau un magazin de tip discount câteva zeci. Alexandrul Vlad, directorul executiv al lan­ţului Selgros, spune că din păcate evoluţia consumului nu merge neapărat „mână în mână“ cu creşterea economică. Avansul economiei de 1,8% în prima parte a anului s-a datorat în principal exporturilor, deci agenţilor economici care lucrează pentru clienţi din afara ţării. Companiile locale simt pentru moment stagnarea consumului, sau chiar declinul său în anumite zone.

„Revenirea consumului este strâns legată de puterea de cumpărare a clienţilor noştri. Două măsuri ar fi bine-venite: scăderea TVA la toate bunurile alimentare, nu doar la pâine, şi scăderea fiscalităţii şi parafiscalităţii pe muncă.“

Analiştii economici aşteaptă pentru întreg anul o creştere economică de 2-2,2%, însă nu pe fondul revenirii consumului, ci pe fondul unui an agricol bun, unul dintre cei mai buni din ultimele decenii. Totuşi, banii făcuţi din agricultură nu vor merge automat către consum deoarece agricultura este un domeniu nefiscalizat. Totuşi, retailerii continuă să deschidă magazine pe bandă rulantă, unu la una-două zile.
 

Campionii expansiunii

În ultimii ani, marcaţi de criză şi de reducerea consumului, cei 12 jucători din comerţul modern au apăsat pedala accele­raţiei şi au deschis 100-200 de magazine în fiecare an. De departe cei mai agresivi au fost jucătorii pe suprafaţă mică - supermarketurile şi magazinele de tip discount - care au nevoie de spaţii şi investiţii pe măsură.

Spre exemplu, Mega Image, prezent pe piaţa din România cu două formate – supermarketurile cu acelaşi nume şi magazinele de proximitate Shop&Go –, a deschis de la începutul acestui an 54 de magazine şi continuă expansiunea agresivă de anul trecut, când a inaugurat 88 de unităţi. Belgienii sunt de altfel cei mai agresivi în procesul de expansiune, acoperind în principal Bucureştiul şi localităţile din zonă.

Retailerul belgian a încheiat luna august cu nouă magazine noi şi cu un total de 247 de unităţi sub cele două branduri.

Dacă lanţul va continua să se extindă în acelaşi ritm până la finalul anului, Mega Image ar ajunge la 283 de unităţi, cu 90 mai multe decât la începutul anului, şi s-ar apropia de ţinta pe care Xavier Piesvaux, CEO al companiei, a anunţat-o anterior pentru piaţa locală. El spunea că este posibil ca la finalul lui 2013 retailerul Mega Image să ajungă la 300 de magazine în România.

Şi competitorii direcţi ai Mega Image apasă pedala de acceleraţie, Profi, lanţ controlat de fondul de investiţii Enterprise Investors, anunţând că va termina anul cu cel puţin 45 de magazine mai mult decât în 2012.
 

Se uită la reţelele locale

În timp ce unele companii aleg să se extindă cu magazine proprii deschise de la zero, alţii preferă să preia reţele locale sau să se asocieze cu acestea. Un exemplu în acest sens este Carrefour, care este prezent pe piaţa din România cu patru formate: hipermarketuri, supermarketuri, magazine de proximitate şi online. Magazinele de proximitate Express sunt dezvoltate în principal prin intermediul parteneriatelor cu antreprenori locali, precum Angst sau Tradiţional Ecologic. „Este un parteneriat «win-win». Carrefour este un brand puternic, care dispune de un know-how de peste 25 de ani în comerţul de proximitate şi în domeniul francizelor pe care îl «împărtăşeşte» cu francizatul. Carrefour îi sprijină pe francizaţi în implementarea noului layout de magazin şi în trasarea unei politici de vânzări extrem de puternice, respectiv preţuri de achiziţie mai avantajoase, produse marcă proprie Carrefour merchandising“,  spune Andreea Mihai, directorul de marketing al Carrefour. Ea mai explică şi că pe de altă parte francizatul are o experienţă comercială în „arealul“ lui specific. Astfel, antreprenorii au deja legături stabilite cu consumatorii sau au experienţă de zece ani sau chiar mai mult în comerţul din România. „Pentru a intra într-un parteneriat cu Carrefour prin brandul Express, francizatul trebuie să aibă o activitate de cel puţin doi ani.“

În ultimii ani francezii de la Carrefour s-au extins în special pe două formate – supermarketuri şi magazine de proximitate –, magazine mici cu care a putut ajunge mai aproape de consumatori, la parterul blocurilor sau în cartierele dormitor. În contextul în care românii şi-au schimbat comportamentul de consum în criză, punând tot mai mare accent pe proximitate, comercianţii moderni au început încet, încet să atace teritoriul de proximitate dominat până nu de mult de antreprenorii tradiţionali, micii comercianţi locali.

Străinii vor astfel să mai câştige o „felie“ din piaţa de 7-8 mld. euro a magazinelor de bloc şi a alimentarelor pentru a compensa scăderea consumului.
 

Când îşi revine consumul?

„Lidl continuă să se dezvolte în România, iar această dezvoltare este în strânsă legătură cu planurile noastre de expansiune. Ne propunem ca până la finalul acestui an să ajungem la un număr de 169 de magazine“, spun reprezentanţii Lidl.

Germanii vor deschide pe final de an zece magazine după ce în primele opt luni au fost inau­gurate doar patru. La fel ca în cazul competitorilor lor direcţi de la Penny Market, magazinele sunt construite de cele mai multe ori de la zero, astfel că necesită un timp mai îndelungat de construcţie.

Acesta este de altfel unul dintre motivele pentru care multe magazine de tip discount sunt „înghesuite“ pe final de an. La fel se întâmplă şi în cazul hipermarketurilor. Astfel, Lidl va deschide 10 magazine, iar Penny Market 11 până la finalul anului.

„Avem magazine în fiecare judeţ şi continuăm să ne dezvoltăm la nivel naţional. Ne concentrăm cu precădere pe municipiul Bucureşti şi oraşe mari, cu peste 30.000 de locuitori“, mai spun reprezentanţii Lidl. Există însă şi jucători precum Profi sau Mega Image care atacă provincia, însă aceasta rămâne pe plan secund ca importanţă în planurile retailerilor.

Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 06.09.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO