Companii

Reţelele de hipermarketuri au deschis în 2010 doar cinci magazine. Alte cinci au rămas proiecte pe hârtie

Reţelele de hipermarketuri au deschis în 2010 doar cinci magazine. Alte cinci au rămas proiecte pe hârtie

Autor: Mihaela Popescu

14.09.2010, 23:05 109

Toamna se numărau an de an hipermarketurile noi, pentru că pânăacum retailerii s-au grăbit să prindă perioada cu vârf de vânzări asărbătorilor de iarnă cu cât mai multe magazine deschise.

Pe fondul lipsei de finanţări pentru centre comerciale noi şi alscăderii consumului, 2010 devine însă primul an în care toţi ceitrei operatori de hipermarketuri activi în expansiune în perioadade boom al consumului frânează brusc "ofensiva în teritoriu".

La polul opus sunt competitorii lor care au mizat pe un formatmai mic de hipermarketuri: Kaufland şi Cora.

Retailerul cu discount Kaufland a deschis până acum 9 unităţi înacest an, dar reprezentanţii companiei au refuzat să ofereinformaţii despre următoarele proiecte de expansiune.

La rândul său, Cora poate fi considerată surpriza pieţeihipermarketurilor din acest an, reţeaua urmând să-şi dublezenumărul de unităţi operaţionale într-un an cu scăderi pe linie încomerţ.

Blocajul extinderii Carrefour, Real şi Auchan vine în primulrând din lipsa de finanţare a proiectelor de malluri sau parcuri deretail puse pe hârtie în perioada de creştere economică, spunconsultanţii imobiliari.

"Motivul pentru care nu vedem prea multe deschideri dehipermarketuri în acest an este faptul că nu au fost începuteproiecte noi de centre comerciale sau parcuri de retail din lipsăde finanţare. Multe lanţuri de hipermarketuri încă vor să seextindă pentru că nu au fost afectate grav de declinul consumului,dar ca dezvoltator nu poţi deschide un centru comercial doar cu unhipermarket, fără un mix potrivit de chiriaşi", explică GeorgianaAndrei, managerul departamentului de retail al companiei deconsultanţă imobiliară Colliers.

La acestea s-ar putea adăuga faptul că retailerii au devenit maiprecauţi în expansiune din cauza lipsei perspectivelor de redresarea consumului. În plus, mulţi jucători din piaţă spun că ritmurilede creştere ale consumului local de peste 10-15% înregistrate în2006-2007 devin istorie, reluarea creşterii economice urmând săaducă o temperare a apetitului de consum al românilor.

Cele mai multe au rămas în stadiul deproiect

Dezvoltatorul Red Management, unul dintre cei mai mari parteneriai Carrefour în extindere, are îngheţate două proiecte de malluricare ar fi permis reţelei franceze să se extindă în Baia Mare şiSatu Mare. Inaugurările erau pe lista de expansiune a operatoruluide hipermarketuri pentru 2009, planurile fiind creionate înainte caretailul să fie lovit puternic de criză.

Un alt hipermarket Carrefour ar fi trebuit deschis încă din 2008la Deva, în parcul "European Retail Park" dezvoltat de BelRom. Laînceputul acestui an, francezii încă vedeau posibilă aceastăinaugurare în 2010, însă ritmul construcţiilor arată că, cel maiprobabil, Carrefour va finaliza anul cu un singur hipermarket noula Drobeta-Turnu Severin, ianugurat recent.

Şi retailerul Auchan a fost forţat să amâne intrarea pe piaţadin Constanţa, deschiderea mallului Polus Center dezvoltat deTriGranit fiind amânată pentru trimestrul al doilea al anuluiviitor.

Pentru retailerul francez intrat pe piaţă în 2006, 2010 esteprimul an fără proiecte de expansiune finalizate.

La rândul său, Real vedea posibile 1-2 deschideri dehipermarketuri în 2010. Reprezentanţii retailerului au anunţatrecent că singura deschidere din acest an este Real Pallady dinestul Capitalei - magazin inaugurat în primul semestru.

Francezii de la Cora se pregătesc pentru atacarea pieţei dinConstanţa încă din 2007, când au achiziţionat un teren de 5 hectareîn interiorul oraşului. Prima deschidere a reţelei va fi însăîntr-o altă locaţie - centrul comercial City Park - într-un spaţiuocupat anterior de un supermarket SPAR. Compania va avea douăinaugurări în lunile octombrie şi noiembrie în afara Bucureştiului,noile hipermarketuri având dimensiuni mai mici decât media reţelei,de peste 10.000 de metri pătraţi.

Ce retaileri promit reluarea ofensivei din2011

2010 este primul an în care operatorul Real Hypermarket îşireduce semnificativ ritmul de expansiune la nivel local, având unsingur proiect finalizat, faţă de 4 deschideri în 2009. FrancezulMichel Lamoot, directorul general al Real Hypermarket România, aanunţat însă în acest an că din 2011 reţeaua va reveni la ritmurilede extindere cu 4 unităţi noi pe an.

Doar în Capitală, germanii au anunţat că ar putea dublainvestiţiile, cu alte cinci proiecte de extindere în zone de lamarginea oraşului.

Predecesorul său Tjeerd Jegen, care a părăsit compania anultrecut, spunea în 2009 că ritmul expansiunii reţelei în Bucureştiva fi dictat de deschiderile de centre comerciale, deoarece Real vaopta pentru închirierea spaţiilor din cauza preţurilor prea mari laterenuri.

Şi Auchan "promite" reluarea extinderii în ritmul de dinainteacrizei: reprezentanţii retailerului au precizat în acest an căplanurile companiei vizează dublarea reţelei în următorii 3-5 ani,prin investiţii de circa 140 mil. euro în şapte locaţii noi.Operatorul a achiziţionat în ultimul an două spaţii de circa 15.000de metri pătraţi fiecare în proiecte de malluri din Braşov şiConstanţa, asigurând astfel, parţial, finanţarea construcţieiacestor centre comerciale.

La rândul său, expansiunea Cora şi-ar putea menţine ritmulaccelerat din 2010 şi după acest an, ţinând cont că retailerul aredeja 3-4 locaţii asigurate pentru continuarea extinderii.

În 2009 - primul an în care s-au lovit de declinul consumuluilocal - operatorii de hipermarketuri Carrefour, Real, Cora şiAuchan au deschis în total 7 magazine noi, faţă de 18 inaugurări în2008.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO