Companii

Romania, penultimul loc in regiune dupa cheltuielile in retail pe cap de locuitor

Romania, penultimul loc in regiune dupa cheltuielile in retail pe cap de locuitor

Vanzarile din retailul cu dominanta alimentara au ajuns anul trecut aproape de 10 miliarde de euro

28.09.2008, 20:39 38

 

Studiul citat evalueaza retailul cu dominanta alimentara din Romania la 12,9 miliarde de dolari (9,4 mld. euro) in 2007, adica aproximativ 55% din retailul total care mai cuprinde farmaciile, magazinele universale si cele specializate pe anumite categorii de produse, precum cosmeticele, electronicele si electrocasnicele sau imbracamintea. Datele Euromonitor se bazeaza pe statisticile oficiale din fiecare tara analizata.
Decalajele mari intre Romania si media regiunii nu pot fi puse pe seama pietei alimentare, este de parere Sorin Minea, presedintele Federatiei Patronale Romane din Industria Alimentara (Romalimenta).
"Romania a ramas in urma Europei la statisticile cu cheltuielile in retail datorita traditiei de autoconsum si pietei negre. Daca luam in calcul si autoconsumul, tinand cont ca 45% din populatia Romaniei traieste in zona rurala, dar si piata neagra - care reprezinta 30% din industria alimentara, fata de 2-5% in Europa -, ajungem la alte cifre", afirma Minea.
El mai spune ca, in acest moment, industria alimentara este supradezvoltata in Romania si subliniaza faptul ca ponderea cheltuielilor curente (pentru hrana, imbracaminte etc.) in salariul unui roman este foarte ridicata, comparativ cu media europeana.
Spre exemplu, in 2007 ponderea cheltuielilor cu alimente si bauturi in bugetul unei gospodarii era estimata in jurul a 40%, aceasta fiind o caracteristica a pietelor cu o economie in dezvoltare, unde nivelul de trai al populatiei este inca redus. Si la alte capitole, precum gradul de motorizare, Romania este in coada clasamentului tarilor din Uniunea Europeana.
Potrivit unui studiu prezentat in acest an de Generali Asigurari, pe piata locala sunt 167 de autoturisme la mia de locuitori, ceea ce plaseaza Romania pe ultimul loc in UE, mult in urma Ungariei (cu 285 auto/mia de locuitori) sau Poloniei (323 auto/mia de locuitori).
In Europa de Est, cele mai mari cheltuieli pe cap de locuitor in retail, de 2.810 dolari (2.051 de euro), au fost inregistrate anul trecut in Cehia, la mica distanta fiind si piata din Polonia, cu 2.610 dolari (1.764 de euro), mai arata studiul Euromonitor.
Retailul romanesc este insa pe locul doi in Europa de Est, dupa rata de crestere inregistrata in perioada 2002-2007, de 29,5%, prima in acest clasament fiind Rusia, cu un avans de 54,6%. Si Ucraina s-a remarcat prin dinamismul sectorului comertului in aceasta perioada, inregistrand un ritm de dezvoltare de 22,5%.
Decalajele mari intre nivelul de dezvoltare al retailului local si cel european au stat la baza deciziei marilor retele internationale de comert de a veni in Romania. Anticipand cresterea salariilor si a exigentelor consumatorilor romani, marii retaileri europeni au investit masiv pe piata locala in ultimii 3-4 ani, ceea ce a dus ponderea comertului modern pe piata FMCG (bunuri de larg consum) aproape de 40% la finele lui 2007.
In Bucuresti, comertul modern l-a devansat de mult pe cel traditional, ajungand anul trecut la o cota de piata de circa 70% din valoarea totala a bunurilor de larg consum - pondere similara celei inregistrate in tarile mai dezvoltate din Europa.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO