Companii

Românii cheltuie peste un miliard de euro pe produse alimentare marcă privată

Românii cheltuie peste un miliard de euro pe produse...

Autor: Cristina Roşca

14.09.2013, 13:33 754

Mai bine de jumătate din cele două miliarde pe care românii le cheltuie pe produse mărci private, acele produse no-name dezvoltate de retaileri pentru a se bate cu brandurile consacrate, merg către produse alimentare, restul banilor fiind împărţiţi pe băuturi, produse de îngrijirea locuinţei şi produse de îngrijire personală.

Mărcile private Aro, 365 sau K-Classic au început să fie tot mai prezente în coşurile de cumpărături ale românilor în perioada crizei financiare, când preţul a devenit principalul argument în procesul de achiziţie. Astfel, dacă în 2004-2005 românii căutau brandurile iar mărcile private aveau doar 1% din comerţul local, aceste produse no name au ajuns la o pondere de 12 pro­cente la finalul lui 2012. România este de altfel una dintre pieţele unde mărcile private au cea mai rapidă ascensiune, ponderea lor crescând doar în ultimul an pentru care există date de la 9% la 12%.

Comerţul local - ce include atât rezultatele reţelelor străine, cât şi ale micilor comercianţi - este estimat la 15-16 mld. euro, ceea ce înseam­nă că în goana după cel mai mic preţ românii au cheltuit pe mărci private 1,8 - 1,9 mld. euro.

După ce au cucerit categorii de piaţă mai puţin vizibile şi unde importanţa bran­dului este mică, pre­cum şerveţelele de hârtie sau condimentele, mărcile pri­vate atacă principalele seg­mente de pe piaţa bunu­rilor de larg consum. Astfel, mărcile private au ajuns în topul celor mai vândute branduri în cadrul unor categorii unde până acum câţiva ani nume consacrate făceau legea, cum sunt iaurtul, laptele sau săpunul şi pasta de dinţi. 

Mai mult, trendul va fi ascendent şi în anii în care urmează, România fiind mult în urma unor state situate mai la vest, precum Austria sau Slovacia, unde unu din trei produse achiziţionate este marcă privată.

Cu ochii după preţ

Astfel, deşi aceste economii sunt mai dezvoltate decât România iar salariile sunt pe măsură, produsele marcă privată au reuşit să câştige teren pe o piaţă unde branduri precum Coca-Cola, Mars sau Ariel au făcut legea ani la rând. Mai mult, aceste branduri investesc sute de milioane de euro în promovare, în timp ce re­tai­lerii pariază doar pe preţ, cu 20-30% mai mic decât în cazul produselor de brand. Situaţia, deşi paradoxală, poate fi explicată prin faptul că în anii de boom românii căutau să cumpere bran­duri consacrate fără a ţine cont de preţ. La polul opus, în Occident cumpărăturile se fac exclusiv pe bază de preţ indiferent de contextul economic.

Citiţi mai multe pe www.zfcorporate.ro

Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 09.09.2013

ZF Corporate este serviciul specializat de ştiri cu plată al Ziarului Financiar. Pentru a putea citi aceste ştiri trebuie să vă abonaţi la ZF Corporate sau la unul din cele 12 fluxuri ale sale, profilate pe sectoare de activitate (Bănci, Retail, Imobiliare şi altele). Detalii de abonare la ZF Corporate: Alexandru Matei (tel. fix: 0318.256.286, tel. mobil: 0766.606.994) sau trimiteţi un email cu datele dumneavoastră de contact prin care solicitaţi informaţii şi abonare la adresa alexandru.matei@zf.ro sau stefan.paraschiv@m.ro. Veţi fi contactat în maximum o oră.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO