Companii

Românul de 46 de ani din spatele Baltika, cel mai vândut brand de bere din Europa: de la Sankt Petersburg este responsabil de vânzări de peste 1,5 miliarde de euro

Vladimir Vava

Vladimir Vava

Autor: Ioana David

12.08.2014, 19:02 1594
Vladimir Vava, românul de 46 de ani, care în 1997 era unul dintre primii angajaţi ai Metro Cash & Carry România, a plecat din grupul german de retail după 17 ani şi a fost numit vicepreşedinte pe vânzări al Baltika Breweries, cel mai mare producător de bere şi una din primele companii din industria bunurilor de larg consum (FMCG) din Rusia.
 
„Rusia este pentru orice executiv, de orice naţionalitate, o provocare. În Rusia, unde este o diferenţă de şapte ore de zbor între Moscova şi Vladivostok, spre exemplu, există o diversitate foarte mare în ceea ce priveşte gusturile şi o varietate foarte mare de teritorii. Este o experienţă unică ce îmbunătăţeşte viziunea asupra businessului“, spune Vava într-un interviu telefonic acordat ZF.
 
De la mijlocul lunii februarie, Vladimir Vava, năs­cut la Timişoara, unde a şi absolvit Universitatea Poli­teh­nică, a devenit responsabil peste vânzările de pe peste 1,5 mld. euro şi 30 milioane de hectolitri ale Bal­tika, companie deţinută de grupul danez Carlsberg.
 
Baltika are în portofoliu atât brandul cu acelaşi nume, care este berea cu cele mai mari vânzări din Europa, dar şi branduri precum Tuborg, Carlsberg, Holsten, Nevskoe, dar şi altele, în total 30 de mărci. Pe lângă bere, Baltika mai are de asemenea opt branduri de alte băuturi.
 
Gigantul din Rusia operează 10 fabrici şi spre deosebire de rivalii săi, precum InBev, care au decis să închidă din unităţile de producţie din această zonă, Baltika nu a luat o astfel de decizie până în prezent.
 
 
De la retail la bere
 
„Lucrez la Baltika, parte a grupului Carlsberg, care generează mai mult de o treime din vânzările Carls­berg din întreaga lume. Sediul Baltika este la Sankt Pe­tersburg, acolo unde se află şi una dintre cele mai mari dintre cele zece fabrici ale noastre, cu o pro­duc­ţie anuală de 12 milioane de hecolitri de bere“, a decla­rat Vava, vicepreşedinte de vânzări al Baltika Breweries.
 
Românul, care are un MBA la Universitatea Sheffiled (Marea Britanie), a intrat în industria berii după o experienţă de 17 ani în cadrul Metro Cash & Carry. Vava a făcut parte din prima echipă a Metro în România, alăturându-se germanilor în 1997, la un an după ce şi-au făcut intrarea pe piaţa locală.  El nu este la primul contact cu piaţă din Rusia, după ce între 2003 şi 2006 a fost manager de vânzări, fiind responsabil pentru regiunile Moscovei şi Sankt Petersburgului în cadrul Metro. Acum el a revenit la Sankt Petersburg pentru a coordona vânzările Baltika din Rusia, dar şi din cele 75 de state de export.
 
„Poziţia mea este vicepreşedinte pe vânzări şi sunt unul dintre membrii boardului Baltika Rusia, fiind responsabil atât de vânzările on trade, cât şi de cele off trade. Baltika este una dintre primele companii FMCG din Rusia, cu vânzări în volum de peste 30 de milioane de hectolitri pe an, iar în valoare de peste 1,5 miliarde de euro. Exportăm în aproximativ 75 de ţări, iar vânzările la export sunt de asemenea în respon­sabilitatea mea.“
 
Înainte să devină responsabil de vânzările gigan­tu­lui din Rusia, Vava a fost din 2011 vicepreşedintele de vânzări şi operaţiuni al Makro C&C Spania şi Portugalia, parte din grupul Metro. Noua companie pentru care lucrează, Baltika, a fost fondată în 1990, iar poziţia de lider în această industrie şi-a dobândit-o în 1996. Ascensiunea rapidă a fost realizată prin achiziţii, dar şi prin investiţii de la zero.
 
„În 2013, Baltika a fost cel mai mare dintre brandurile de băuturi din Rusia, din toate clasele, atât alcoolice, cât şi nonalcoolice. Baltika este un brand main­stream adânc legat de producţia din Rusia. La ex­port este prezent pe pieţe precum Canada, Ger­ma­nia, dar şi altele. Europa de Est este mai puţin în atenţia noastră. Baltika este de asemenea brandul de bere cu cele mai mari vânzări din Europa.“
 
 
În luptă cu scăderea consumului
 
Sarcina managerului român nu este deloc uşoară în această perioadă în care consumul este în scădere în Rusia, regimul de la Moscova implementează mai multe măsuri de reducere a consumului de alcool, ma­jo­rează taxele, iar clasa de mijloc se îndepărtează tot mai mult de consumul de bere. Pe fondul acestei si­tuaţii rivalii de la InBev şi-au închis trei facilităţi de pro­ducţie în mai puţin de doi ani. Lucrurile au fost com­plicate şi mai mult acum de o situaţie politică ex­trem de încordată.
 
Piaţa de bere din Rusia a scăzut cu 8% anul trecut şi cu 5% în primul trimestru al acestui an, din cauza unor restricţii decise de preşedintele Vladimir Putin care doreşte să promoveze un stil de viaţă sănătos, po­tri­vit Reuters. Cumulat, piaţa de bere din Rusia a pierdut un sfert din volume din 2008.
 
Într-o ţară cunoscută pentru consumul ridicat de votcă (produs cu o concentraţie alcoolică de aproape 40%), berea ar putea fi considerată soft drink (cu o concentraţie alcoolică de 5%), dar Vladimir Vava explică faptul că lucrurile nu stau tocmai aşa.
 
„Berea este considerată alcool şi ne luptăm cu mai mulţi parametri, inclusiv cu o situaţie de piaţă numită dark market, care se referă la faptul că toate legile care se aplică la votcă şi whisky se aplică şi în cazul berii. Promovarea la TV sau prin panourile billboard nu este permisă, iar singura posibilitate de a comunica este direct în magazine“.
 
Baltika încearcă acum să se orienteze către alte produse, pentru a conpensa contextul nefavorabil din această industrie.
 
„Sunt numărul unu în piaţa din Rusia, cu o cotă de piaţă de aproximativ 39%, iar lupta nostră este să ne menţinem această cotă. Avem în portofoliu atât bere dar ne bazăm şi pe produse adiacente berii. Încercăm să dezvoltăm partea de non-alcoholic beverages, băuturile energizante, apa. Berea rămâne însă core businessul nostru. Ca şi procent de inovaţie, suntem una dintre cele mai mari companii din Rusia“.
 
 
Doi români la vârful Baltika
 
Odată cu numirea lui Vava în poziţia de vicepreşedinte de vânzări, Baltika atrage de fapt al doilea manager român în echipa de conducere, primul fiind Isaac Sheps, 65 de ani, care din decembrie 2011 este preşedinte al Baltika şi senior vicepreşedinte pentru Europa de Est al Carlsberg Group.
 
Sheps, un veteran al industriei de bere, a fost numit în 1998 preşedinte şi CEO al United Romanian Breweries (Tuborg România), pentru ca în 2004 să-şi începă cariera internaţională, fiind numit preşedinte al consiliului director al Carlsberg Bulgaria, Serbia şi Croaţia. Ulterior a ocupat mai multe poziţii în cadrul Carlsberg, ultima fiind cea de CEO al afacerii din Marea Britanie, între octombrie 2008 şi noiembrie 2011.
 
„Pe Isaac Sheps, preşedintele Baltika, l-am cunoscut atunci când am intrat în companie, la interviul de angajare. Pentru mine a fost o surpriză enormă să aflu că era născut în Timişoara, ca şi mine de altfel, şi am început să vorbim româneşte la interviul de la Copenhaga. A fost un şoc plăcut. Amândoi suntem mândri că suntem români“, a spus Vladimir Vava.
 
 
Vladimir Vava
 
- S-a născut în august 1968 în România; a absolvit Universitatea Politehnică din Timişoara şi are un MBA la Universitatea Sheffield (Marea Britanie).
 
- În urmă cu 17 ani se alătura echipei Metro Cash & Carry România, iar între 2003 şi 2006 a fost responsabil de vânzările Metro din regiunea Moscovei şi Sankt Petersburgului.
 
- În următorii trei ani este numit vicepreşedinte de vânzări şi operaţiuni al Metro Cash & Carry Business Unit România şi Bulgaria.
 
- Din 2009 până în 2011 preia responsabilităţile de conducere a Centrului Global de Training al Metro Group din poziţia de vicepreşedinte, iar din 2011 a fost vicepreşedinte de vânzări şi operaţiuni al Makro C&C Spania şi Portugalia, parte din grupul Metro.
 
- Din februarie 2014 este vicepreşedinte de vânzări al Baltika Breweries.
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO