Companii

Seful Carrefour anunta noul pariu: magazine mici, aproape de consumatorii care „inca cer scaderi de preturi”

Seful Carrefour anunta noul pariu: magazine mici, aproape de consumatorii care „inca cer scaderi de preturi”
19.04.2010, 23:19 761

Patrice Lespagnol, unul dintre cei mai discreti manageri dinretail, si-a inceput in forta mandatul la conducerea CarrefourRomania, al treilea mare retailer de pe piata: in 2008 a gestionatcel mai mare buget anual de expansiune al companiei la nivel localsi a rebranduit reteaua de supermarketuri Artima in CarrefourExpress.

La doi ani de la venirea in Romania, in primul sau interviuacordat presei, pe o piata care si-a pierdut stralucirea, managerulfrancez explica schimbarile din strategia de expansiune a companieila nivel local si anunta un al doilea rebranding al fostelormagazine Artima.

"In comert trebuie sa-ti ajustezi intotdeauna planurile deinvestitii in functie de concurenta si de consum. Viteza cu cares-au extins competitorii nostri si criza economica sunt cele carene-au franat expansiunea retelei de hipermarketuri la nivel local",afirma Lespagnol.

In patru ani, intre 2005 si 2008, numarul de hipermarketuri inRomania a explodat, pentru ca pe piata si-au facut intrarearetailerii germani Kaufland si Real, iar Carrefour a apasat pedalade acceleratie: de la 5 unitati la finele lui 2004, lanturile deprofil au ajuns sa acopere aproape 100 de locatii la sfarsitulanului 2008.

"Nu cred ca s-a inregistrat un astfel de ritm de expansiune incomertul din Romania. Cand totul merge bine, este convenabil sa teextinzi accelerat".

In 2007, Carrefour avea pe hartie planuri de expansiune aretelei de hipermarketuri in Romania cu 7 magazine noi pe an, panala 40 de unitati la finele lui 2012. Expansiunea a franat insabrusc anul trecut, cand au fost inaugurate doua hipermarketuriCarrefour, in Bucuresti si in Oradea.

In criza, doar Kaufland a mizat pe o expansiune la nivel localpeste media pietei, datorita unei politici flexibile de extindere:retailerul dezvolta un format de hipermarketuri de dimensiuni mici,intre 2.500-4.000 de metri patrati, cu care intra in special inorase mici, cu mai putin de 50.000 de locuitori.

Orasele mari devin saturate

Lespagnol spune ca cei doi ani de criza vor face trecerea la oetapa de expansiune temperata a hipermarketurilor in marileorase.

"Hipermarketurile sunt deja o piata matura in unele orase mari,astfel incat expansiunea retelei noastre de hipermarketuri va ficomplementara eforturilor de crestere organica. Magazinele maivechi genereaza acum 90-95% din businessul nostru local pesegmentul de profil", afirma directorul Carrefour. Compania vadeschide in acest an un singur hipermarket, la Drobeta-TurnuSeverin, intr-un parc de retail programat initial pentru 2009.

Seful Carrefour spune ca sunt in lucru si alte proiecte noi,mentionand de locatia contractata la Deva anterior crizei, siprecizeaza ca in curand vor fi demarate lucrarile la proiectulColosseum din Chitila (langa Bucuresti), unde Carrefour va deschideun hipermarket in 2011.

Vor ramane lideri de vanzari pehipermarketuri?

"Vom fi lideri de vanzari pe piata hipermarketurilor si in acestan. Cred ca toti concurentii nostri directi vor fi, ca si noi,foarte selectivi in alegerea locatiilor pentru expansiune, inconditiile in care deja exista orase cu un numar prea mare dehipermarketuri operationale".

Vede oportunitati mai mari pesupermarketuri

Seful celui mai mare operator de hipermarketuri de pe piata vedeun potential mai mare de dezvoltare pentru Carrefour pe segmentulsupermarketurilor si mai spune ca jocurile sunt deja facute pepiata discounterelor pentru a lua in calcul intrarea in lupta petermen scurt. "Vom avea in jur de 10 deschideri de supermarketuriCarrefour Market in Capitala in acest an", afirma Lespagnol.

Retailerul va duce reteaua de supermarketuri in spatiiinchiriate in Bucuresti. Fiecare magazin va avea o suprafata devanzare de 600-800 de metri patrati si circa 10.000 de produselistate, dintre care peste 1.000 de articole marca proprie Carrefour, cu acelasi pret ca si inhipermarketurile retelei.

Primul Carrefour Market din Bucuresti va fi deschis maine inpiata Gorjului din cartierul Militari.

Lespagnol anunta si planuri pentru un nou rebranding, dupa ce lainceputul lui 2009 compania finaliza transformareasupermarketurilor Artima in Carrefour Express. Preluarea Artima, in2007, a marcat intrarea Carrefour pe piata supermarketurilor dinRomania.

"Treptat, vom transforma magazinele Carrefour Express inCarrefour Market. La nivel international, acesta este brandulprincipal cu care operam pe segmentul supermarketurilor".

Nu vede o revenire a consumului acum

In 2009, primul an in care s-a lovit de scaderi in consum inRomania, retailerul francez a raportat prima scadere anuala devanzari, de 4,6%, insa afacerile in lei au ramas pe cresteredatorita expansiunii cu doua hipermarketuri si 6supermarketuri.

Carrefour a avut anul trecut afaceri de circa 1,14 mld. euro lanivel local, din care aproximativ 100-120 mil. euro pe segmentulsupermarketurilor.

"Toti jucatorii din retail au fost afectati de criza economicaglobala in 2009. Nu am remarcat diferente semnificative la nivelulimpactului crizei pe cele doua segmente pe care activam,hipermarketuri si supermarketuri", sustine Lespagnol.

"Anul trecut am reactionat la efectele crizei intr-un modpozitiv si nu in defensiva, cautand metode de a atrage un numar maimare de clienti. Am mizat pe promotii agresive, pe marcile propriicare sunt, in medie, cu 20% mai ieftine decat brandurile consacratepe piata, si pe imbunatatirea serviciilor pentru clienti".

Cum vede retailul in 2010?

"Si 2010 este un an dificil. Nu cred ca vom vedea o redresare aconsumului mai devreme de 2011, pentru ca efectele crizei economicela nivel global nu vor disparea pe termen scurt. In acest context,vom miza in continuare pe promotii agresive. Clientii inca cerscaderi de preturi", afirma managerul francez. Carrefour Romania arevenit pe crestere in primul trimestru din 2010, potrivitraportului grupului francez publicat la finele saptamaniitrecute.

Compania a raportat un avans al vanzarilor in lei de 3,6% in T1fata de primele trei luni din 2009, dupa un declin de circa 2% inT4 de anul trecut. In acelasi timp, retailerul si-a redus de cinciori ritmul de scadere a vanzarilor in termeni comparabili (inmagazinele mai vechi de un an), pana la 2,3%.

"Cresterea din primul trimestru se datoreaza expansiunii celordoua retele la nivel local si politicilor noastre comerciale, carese axeaza pe promotii agresive. Nu am resimtit pana acum semnale deredresare a pietei", a conchis el.

Cine este Patrice Lespagnol

  • are 52 de ani si este francez de origine
  • a absolvit Facultatea de Tehnici Comerciale a UniversitatiiCreteil (Franta)
  • a intrat in grupul Carrefour in 1980
  • este la prima experienta pe piata romaneasca si al treileadirector al Carrefour Romania
  • a fost numit CEO al companiei in primavara lui 2008, in plinaexpansiune a Carrefour pe piata locala
  • a venit in Bucuresti dupa ce a condus timp de trei ani diviziade hipermarketuri a Carrefour Spania
  • in primul an de mandat, Lespagnol a avut de gestionat cel maimare buget anual de expansiune al Carrefour in Romania: 11deschideri de hipermarketuri (investitii estimate la peste 150 mil.euro)

Ce spune despre

  • Perspectivele lanturilor de hipermarketuri in urmatorii ani:Cred ca toti concurentii nostri directi vor fi, ca si noi, foarteselectivi in alegerea locatiilor pentru expansiune, in conditiilein care deja exista orase cu un numar prea mare de hipermarketurioperationale.
  • Primul hipermarket inchis de Carrefour Romania: Am inchishipermarketul din Armonia Braila la decizia dezvoltatorului, pentruca, initial, era prevazut un centru comercial cu 80 de magazine,dar la un moment dat ajunsesem sa operam doar cu 19 magazine ingaleria comerciala.
  • Dinamica hipermarketurilor anterior crizei: La finele lui 2004erau cinci magazine operationale, iar patru ani mai tarziuhipermarketurile au ajuns in 100 de locatii in total. Nu cred cas-a inregistrat un astfel de ritm de expansiune in comertul dinRomania.
  • Redresarea comertului alimentar: Nu cred ca vom vedea oredresare a consumului mai devreme de 2011, pentru ca efectelecrizei economice la nivel global nu vor disparea pe termenscurt.
  • Strategia comerciala a Carrefour in 2010: In contextul actual,vom miza in continuare pe promotii agresive. Clientii inca cerscaderi de preturi.

Cine face jocurile pe piata dehipermarketuri

Carrefour

  • Este cel mai mare retailer alimentar din Europa, cu vanzari de86 mld. euro in 2009
  • Romania este a patra mare piata din cele 7 acoperite deCarrefour in Europa (excluzand Franta), dupa cifra de afaceri
  • Carrefour este primul hipermarket deschis in Romania;
  • Carrefour a intrat pe segmentul supermarketurilor in 2007 prinachizitia retelei Artima
  • Supermarketurile aveau o contributie mica la cifra de afaceriCarrefour Romania, de circa 10-15%

Real

  • Face parte din grupul Metro, cu vanzari de 65,5 mld. euro in2009, din care circa 11 mil. euro pe segmentulhipermarketurilor
  • Romania este a doua mare piata din regiune pentru Real, dupaPolonia si in fata Rusiei (dupa cifra de afaceri)
  • Primul magazin in Romania a fost deschis in 2006
  • Reteaua are 24 de unitati si a anuntat pana acum o singurainaugurare pentru 2010
  • A avut vanzari de 671 mil. euro (fara TVA) la nivel local in2009

Kaufland

  • Este detinut de concernul german LIDL & Schwarz, cu vanzarianuale de 40-50 mld. euro
  • Opereaza 50 de hipermarketuri de circa doua ori mai mici decatmedia retelelor Carrefour si Real
  • Retailerul mizeaza pe o politica de discount generalizat
  • Reteaua a intrat pe piata locala in 2005 si a trecut pe profitin 2007
  • Expansiunea la nivel local a fost sustinuta de credite de 250mil. de la BERD

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO