Companii

Topul marcilor auto in 2009

Dezastrul din auto devine oficial: in 2009 vanzarile de masini au revenit la nivelul din 2003
17.01.2010, 23:45 115

In anii 2003 si 2004 importatorii anuntau primele extinderi aleretelelor la nivel national, pe o piata auto "dominata" deachizitiile cash, in timp ce leasingul si creditul auto erau lainceput. Asemanarea dintre perioada 2003 - 2004 si 2009 se poateface doar la nivelul volumelor de masini noi vandute, in timp ceestimarile sunt complet diferite. Atunci se paria numai pecrestere, acum jucatorii din auto spera la stagnare.
In 2004 Brent Valmar, seful Porsche Romania, cel mai mareimportator de pe piata locala, afirma cu incredere ca va atinge unvolum de 16.000 de unitati la sase ani de la infiintareacompaniei.
In 2009, importatorul a tras linie la un volum de aproape 22.700 demasini, fata de 54.000 de unitati in urma cu un an.
"La una dintre primele intalniri ale dealerilor Volkswagen pe carele-am organizat, in parcare erau tot felul de masini vechi, adusechiar si din Germania. La ultima intalnire a dealerilor, in parcareerau numai masini scumpe", declara in 2004 Brent Valmar, careanunta atunci ca "marea provocare este sa pregatim dealerii pentrua face fata concurentei puternice incepand cu 2007".

Prima estimare corecta
Anul 2009 a fost caracterizat de majoritatea jucatorilor din piataauto ca "un dezastru".
Scaderi de 40%, 50% si chiar 70% ale vanzarilor au impus noi masuride restructurare a activitatii, de la inchiderea showroomuriloramplasate "la parter de bloc" la injumatatirea echipelor devanzari.
Pe de alta parte, importanta service-ului s-a vazut prin crestereaponderii in cifra de afaceri a dealerilor, de la sub 20% inainte de2008 la peste 40% in 2009.
Tot anul 2009 a consemnat si o premiera la nivel de previziunipentru industria auto, chiar daca este o premiera negativa.
2009 a fost anul cu cea mai exacta estimare, realizata inca dinluna ianuarie - 130.000 de auto turisme, in conditiile in care,potrivit jucatorilor din piata, anul trecut s-a incheiat cu aproape130.200 de masini vandute si circa 17.000 de vehicule comerciale,in scadere cu 66% fata de 2008.
Atat in 2007, cat si in 2008, in cadrul conferintei AsociatieiProducatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), membriiconsiliului director al asociatiei estimau cresteri de sub 10%,fiind contrazisi la sfarsitul fiecarui an de cresteri de peste 20%."Atunci cand APIA face estimari, le face anticipand evenimenteeconomice. In ianuarie 2009, atunci cand spuneam ca piata nu vatrece de 130.000 de masini a parut socant, avand in vedere volumeledin 2007 si 2008", a spus Constantin Stroe, vicepresedintele Automobile Dacia care mai detine si functia de membru in consiliuldirector al APIA.
Piata auto nu isi va reveni nici in acest an, potrivit jucatorilor,pe fondul crizei economice, dar si al creditelor, o piata care incanu s-a "dezghetat".
"Nici 2010 nu va reprezenta un plus fata de 2009. Aparent, in acestan pro gramul "Rabla" ar putea sprijini mai mult piata auto comparativ cu 2009, in conditiile in care in prima juma tate a anuluiar compensa scaderea vanzarilor", a subli niat Stroe.
Seful Ford Romania, cel de-al doilea constructor de pe piatalocala, se asteapta ca in 2010 vanzarile de masini sa scada lanivel european, in timp ce pentru Romania nu se pot face incaestimari.
"Ca majoritatea celorlalte piete auto din Europa, este destul dedificil pentru a face predictii pentru 2010. Asteptarile pentrupietele noastre principale din Europa sunt orientate in jurul a 13- 14,5 milioane de unitati pe an. Aceasta cifra este cu 10% maimica in 2009, dar sunt multe riscuri si oportunitati care pot ajutasau pune in dificultate piata", a subliniat Dionisio di Campos,presedintele Ford Romania.
Pe de alta parte, in conditiile in care programul "Rabla" trebuiademarat la 1 ianuarie, potrivit vicepresedintelui Dacia, cel maiprobabil primele masini vor fi vandute oficial la mijlocul luniifebruarie, mai devreme cu aproape doua luni in comparatie cu2009.

S-au mai dus si la export
Comparativ cu vanzarile, la nivelul anului trecut numarul deautoturisme noi inmatriculate a scazut cu 60%, la 116.000 deunitati, cu aproape 15.000 de masini mai putin decat cele raportatede dealeri si importatori ca fiind vandute. Diferenta dintre celedoua statistici este data potrivit jucatorilor din auto atat defaptul ca intre vanzare si inmatriculare efectiva exista uninterval de pana la 30 de zile, dar si de masinile vandute laexport de dealeri, solutie preferata in 2009 pentru reducereastocurilor.
Inmatricularile de masini noi au atins in decembrie un nivel depeste 11.300 de masini, cel de-al doilea cel mai ridicat volum din2009, potrivit statisticilor Directiei Regim Permise de Conduceresi Inmatricularea Vehiculelor. Comparativ cu perioada similara aanului trecut scaderea a fost de aproximativ 40%, in conditiile incare in decembrie 2008, inainte de triplarea taxei de poluare, maimulti dealeri si-au inmatriculat stocurile de masini.

2009 pe scurt

  • Dacia si Ford, cei doi constructori locali au inregistrat in2009 o crestere a cotei de piata, constructorul american fiind indecembrie cea mai vanduta marca de import.
  • BMW a fost marca premium cu cea mai mica scadere in 2009, de53%;
  • Maserati a inregistrat cea mai mare scadere a unei marci deimport, de peste 83%. Constructorul italian nu a reusit sa vandadecat sapte masini;
  • Skoda, Opel si Mazda au fost marcile "de volum" cu cea mai marescadere in 2009, intre 60 si 70%;
  • Volkswagen pierde pozitia de lider castigata in 2008 infavoarea Hyundai la o diferenta de 66 de masini;
  • Lancia si Suzuki au fost singurele marci care au inregistrat ocrestere a vanzarilor in 2009, de 57%, respectiv 70%, insa pevolume foarte mici in cazul Lancia (77 de masini);
  • Corvette, Hummer si Cadillac, marci celebre ale GM in StateleUnite, au vandut impreuna trei masini, doua fiind sub brandulCadillac;
  • Vehiculele comerciale au inregistrat un declin de peste 66%, dela peste 53.000 de masini la mai putin de 18.000 de unitati.
  • Dacia si-a pastrat prima pozitie in clasamentul general si areusit sa-si majoreze cota de piata pana la 28,3%, desi vanzarileau scazut cu 50% fata de 2008.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO