Companii

Trei din zece romani merg mai rar la cumparaturi

24.11.2009, 23:11 29

Piata spatiilor comerciale a continuat sa creasca in acest an,ajungand la 2,2 milioane de metri patrati la nivel national, daraproape 30% dintre romanii din mediul urban merg mai rar lacumparaturi, iar cand o fac cumpara mai putin, spun consultantii.Ce variante au retailerii si proprietarii acestor spatii pentrua-si pastra cumparatorii fara a-si periclita afacerea?

"Chiar si intr-o perioada de criza, in care oamenii poate nu audispozitia de a face cumparaturi, atata timp cat reusesti sa atragioamenii in mall si ii faci sa petreaca mult timp acolo, chiar si ojumatate de zi, constient sau inconstient acestia vor cheltui maimult. Nu poti in schimb face prea multe lucruri legate de suma debani pe care acestia o au in buzunar", a declarat Israel Visel,directorul mallului AFI Palace Cotroceni din Bucuresti, in cadrulevenimentului Zilele Biz.

Cauta produse mai ieftine

Potrivit datelor centralizate de firma de consultanta imobiliaraCushman & Wakefield, ca urmare a inaugurarilor din aceastatoamna, printre care si cea a Cotroceni Park, stocul de spatiicomerciale moderne, incluzand malluri, parcuri de retail, retele debricolaj sau cash & carry, a ajuns la 2,2 mil. mp, din care700.000 mp se afla in Bucuresti.

"Vanzarile din retail au scazut cu 10,6% in primele opt luni aleanului, cea mai mare scadere fiind inregistrata in electrocasnice,IT si mobila. Estimam ca o revenire a apetitului pentru consum seva resimti in cea de-a doua jumatate a anului viitor, iar in decursde un an vor mai fi livrate spatii noi cu o suprafata de 300.000 -350.000 de metri patrati, desi stocul anuntat este de doua ori maimare", a declarat Razvan Gheorghe, general manager al Cushman &Wakefield.

Consumatorii s-au indreptat in ultimul an catre produse maiieftine, care pot fi gasite atat in mediul de retail traditional,cat si in centrele comerciale de tip outlet. "Centrele comercialede tip outlet reprezinta ultima linie defensiva a retailului incalea crizei financiare", spune Razvan Saguna, retail operationsdirector al centrului comercial Fashion House, care a atras de lainaugurarea din luna decembrie 2008 peste 1,3 milioane devizitatori.

Ce este atitudinea de tip "harciog"

In intervalul aprilie - noiembrie din acest an numarulpersoanelor din mediul urban care cumpara mai rar si mai putin acrescut de la 23,9% la 29,1%, potrivit unui studiu al firmeiDaedalus, in timp ce doar 8 - 9% dintre repondenti sustin ca faccumparaturi mai multe si mai dese.

"Oamenii sunt mai atenti la ce cumpara. Ne-am intrebat totusi dece 8% cumpara mai mult si mai des, si initial am crezut ca estevorba de o atitudine de tip "harciog", oameni care cumpara de fricascumpirilor. Dar acest lucru ar fi trebuit sa se opreasca dinaprilie pana acum. Astfel ca apreciem ca cei care cumpara mai multsunt persoanele care trec dinspre comertul traditional spre celmodern", a declarat Daniel Enescu, partener al firmei Daedalus.

Compania a sesizat ca oamenii nu mai sunt la fel de loialiproduselor, iar pentru bauturi, spirtoase sau racoritoare, ulei,ciocolata sau mezeluri decizia de a cumpara un produs sau altul seia in mai mult de 50% dintre cazuri direct la raft.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO