Companii

Unilever închide fabrica de detergent de la Ploieşti, unde produce brandul românesc Dero, aceasta fiind prima investiţie a gigantului pe plan local. Conform datelor ZF, câteva sute de angajaţi lucrau în această fabrică

Unilever închide fabrica de detergent de la Ploieşti,...

Autor: Cristina Roşca

09.10.2023, 00:07 20437

Grupul anglo-olandez Unilever a anunţat că închide până la final de 2024 fabrica de detergent pudră de la Ploieşti, unde realiza brandul românesc Dero, urmând ca acti­vitatea să fie relocată.

„Colegii reprezintă principala noastră prioritate în momentul de faţă şi ne concentrăm eforturile pentru a găsi cele mai bune soluţii pentru aceştia“, spune Gabriel Oprea, directorul fabricii din Ploieşti. El nu oferă detalii privind numărul de salariaţi, însă conform datelor ZF e vorba de câteva sute de oameni.

Firma Unilever România, care operează producţia Unilever din Prahova – atât cea de condimente, cât şi cea de detergent, ambele de la Ploieşti – avea circa 630 de oameni la final de 2022, conform datelor de la Ministerul de Finanţe. Închiderea vizează doar producţia de detergent, cea de alimente fiind extinsă în ultimii trei ani.

Potrivit datelor ZF, închiderea a venit ca urmare a scăderii cererii de detergent pudră şi a creşterii costu­rilor fabricii locale. Chiar şi aşa, aceasta era cea mai ieftină din Europa, spun sursele ZF.

Întrebarea este unde se va reloca activitatea şi cât de eficient va fi să aduci detergent de la mii de kilometri depărtare. Va fi mai ieftin?

Totodată, într-o piaţă în perpetuă schimbare, în care românii (dar nu numai) au renunţat la detergent pudră pentru cel lichid şi capsule, de ce Unilever nu a decis trasformarea fabricii şi retehnologizarea ei pentru a putea realiza produse de generaţie nouă? De ce s-a optat pentru închidere?

Reprezentanţii companiei spun că brandul Dero nu va dispărea. El era de altfel singurul nume românesc din industria dominată şi mărci străine precum Ariel, Tide, Omo sau Persil.

„Această schimbare nu va afecta disponibilitatea portofoliului de produse Unilever pentru consumatorii români.“

Fabrica de la Ploieşti este primul pariu al grupului pe producţie în România, un pariu ce datează de acum aproape 30 de ani. Pe plan local, povestea Unilever a început odată cu primele importuri de produse în anul 1991 şi s-a consolidat prin achiziţia Fabricii Dero din Ploieşti în anul 1995. Tot în Ploieşti, în anul 2006, a luat naştere Fabrica de Produse Alimentare Unilever prin relocarea operaţiunilor a trei unităţi - fabricile de margarină din Târgu Mureş şi Bulgaria şi fabrica Knorr din Otopeni. Aici se realizează astăzi Knorr şi Delíkat, conform celor mai recente date ZF. De altfel, în ultimii trei ani, în această producţie de alimente şi, mai exact, în extinderea acestei capacităţi, grupul a investit 48 mil. euro.

Însă, în timp ce grupul anglo-olandez investeşte în dezvoltarea producţiei de alimente din România, în alte ţări gigantul închide fabrici. Spre exemplu, fabrica de produse pentru supă din Franţa ar urma să se închidă, conform unui anunţ făcut în 2021. Similar, o fabrică de îngheţată din Finlanda ar putea avea aceeaşi soartă, scria presa internaţională acum câteva luni. Şi în Belgia şi Ungaria au fost închise recent porţile unor unităţi de producţie. Ba chiar, din Ungaria va fi relocată în România o parte din activitate.

Unilever este un grup gigant ce are în portofoliu atât produse alimentare precum Knorr, Magnum sau Hellmanís, cât şi non-alimentare precum Dove sau Domestos. Gigantul anglo-olandez este prezent pe piaţa locală cu operaţiuni de import şi distribuţie (prin intermediul companiei Unilever South Central Europe) pe de-o parte, şi cu producţie pe de alta. Grupul are fabrici în Suceava ñ unde se realizează îngheţată -, Ploieşti ñ detergent şi o alta de alimente - şi Bucureşti ñ alimente. Acestea sunt operate separat.

Fabricile din Suceava şi Bucureşti sunt cele pe care grupul le-a preluat odată cu Betty Ice şi, respectiv, FruFru/ Urban Monkey.

Firma Unilever România ñ care operează fabricile de detergent şi alimente din Ploieşti ñ a avut afaceri de 160 mil. lei anul trecut, plus aproape 60% în 2022 vs 2021.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO