Companii

Valvis: Criza m-a prins cu disponibil de cash pe care l-am investit în viitorul meu

Valvis: Criza m-a prins cu disponibil de cash pe care l-am investit în viitorul meu

Autor: Cristina Roşca

22.12.2010, 23:55 414

"Faptul că am reuşit performanţa de două ori - două proiecteîncepute de la zero - să vând la numărul unu mondial al categoriei,faptul că am făcut de două ori acest lucru nu înseamnă că sunt omaşină care vinde, un reseller", explică Jean Valvis (56 de ani),care deţine în prezent Valvis Holding Group. Holdingul includebusinessul cu apă Aqua Carpatica, cel cu vin Domeniile Sâmbureşti,afacerea cu cereale bio Dorna Agri şi AgroElectrica, specializatăpe energie regenerabilă. Grupul are 400 de angajaţi.

"Când am vândut laptele luasem deja decizia să investesc înenergie regenerabilă. Dacă fiecare vânzare te conduce la niştecifre cu un zero în plus, putem spune că vânzările suntjustificate. Investiţia în Dorna era de ordinul milioanelor.Investiţia în LaDorna era de zeci de milioane. La energieregenerabilă vorbim de sute de milioane."

Omul de afaceri elveţian de origine greacă recunoaşte că defiecare dată când a vândut a făcut-o pentru a putea investi înviitorul său proiect, asta nu înseamnă că el creează afaceri pentrua le vinde. "Dacă am vândut operaţiunea întotdeauna am făcut-opentru a investi în viitorul meu. Îmi păstrez un elan creativ. Nuvând pentru a cumpăra iahturi, jet-uri şi vile în insuleleCaraibe."

Deşi recunoaşte că există justificări pentru vânzarea uneicompanii, Valvis spune că vrea să creeze o tradiţie de familie înindustria vinului. Omul de afaceri a investit în vin până înprezent 11 milioane de euro şi are plantate 500 de hectare, dintrecare 100 cu struguri pentru chardonnay, iar restul pentru cabernetsauvignon, merlot, fetească albă şi altele. Deocamdată replanteazăviţa de vie şi în prezent vinurile de Sâmbureşti au ca destinaţiepiaţa locală, însă în timp omul de afaceri are planuri să meargă cuvinul şi la export. Pe piaţa locală de vin, estimată la 450 mil.euro în acest an, cei mai mari producători sunt în prezentMurfatlar, Jidvei, Cotnari sau Vincon Vrancea. Tot la SâmbureştiJean Valvis va construi o cramă şi o facilitate de cazare pentru 20de persoane. Deocamdată nu se grăbeşte cu acest proiect, în care vainvesti circa 2 mil. euro şi care va fi gata la jumătatea sau lasfârşitul lui 2012. "Pentru Chateau Valvis s-a făcut proiectul,acum aşteptăm autorizaţia de construcţie."

Criza a coincis cu trei businessuri noi

Până atunci însă, Valvis spune că 2011 va fi un an crucialpentru el şi pentru businessul său, pentru că va vedea şi varesimţi reacţia pieţei vizavi de produsele Valvis Holding.Antreprenorul spune că pe el criza l-a prins de partea norocoasă abaricadei şi nu a perceput-o nici ca o oportunitate, nici ca odezamăgire, nu a privit-o nici cu optimism, nici cu pesimism.

"Criza m-a găsit cu un disponibil de cash pe care l-am investitîn viitorul meu. Criza s-a declanşat în momentul în care s-arealizat tranzacţia de vânzare a societăţii Dorna Lactate. Era înprogram începerea noilor forme de producţie - vinul de laSâmbureşti, apa Aqua Carpatica şi producţia agricolă de cereale biola Călăraşi. Criza a coincis cu trei starturi ale mele."

El adaugă că pentru Valvis Holding, printr-o coincidenţă deplanificare şi de dezvoltare, anul crucial este 2011. Criza etrecătoare, însă Valvis Holding planifică pe termen lung, pentrucă, spune omul de afaceri "am învăţat după 18 ani de business cătrebuie să planific pe termen mediu şi lung - 10, 20 sau chiar maimulţi ani, aşa cum fac marile corporaţii. Dacă nu faci aşa, nu poţisă câştigi luptele pe pieţele internaţionale, cu apa minerală, cucerealele ecologice, cu vinurile".

În apă minerală Valvis a investit în total 12,5 milioane de euro- în prospecţiuni, analizele care au durat cinci ani şi fabrici."Mai este nevoie de investiţii, iar odată cu creşterea pieţeilocale şi cu cucerirea pieţelor externe vor exista noi programeinvestiţionale."

În prezent Aqua Carpatica este produsă la Panaci, localitateaCoverca, la 16 km de la Vatra Dornei. "La bazinul Dornelor, totacolo, cum a fost şi Dorna."

Consumul de apă, sub jumătate din media UE

Valvis spune că a revenit la apă din motive statistice, nivelulde consum per capita al apelor minerale este în România de 50litri, în timp ce în Europa este în medie de 120 de litri."Statistic vorbind, este o piaţă care are perspectivele dedezvoltare pentru că în prezent consumul este încă limitat."

El spune că mai există şi un alt factor strategic care l-adeterminat să investească din nou în apă minerală, "am descoperitcă există un singur izvor de apă minerală carbogazoasă fără nitraţişi asta devine un avantaj competitiv uriaş vizavi de întreagaindustrie la nivel planetar. Asta ne-a determinat şi mai mult săfacem o investiţie şi să ne poziţionăm pe segmentul premium alpieţei. În ceea ce priveşte piaţa apelor ne confruntăm însă cu olegislaţie foarte permisivă. Nu pot să înţeleg de ce România nu seachită de obligaţia ei prin directiva europeană de a diminualimitele de nitraţi".

Planurile lui Valvis în ceea ce priveşte apele minerale depăşescgraniţele ţării. El spune că ar dori ca din export şi din vânzăriledin ţară să ajungă la limita capacităţii izvorului, cifră pe carenu o poate dezvălui. "Prin contract de concesiune cu statul româneste considerată o informaţie confidenţială."

Omul de afaceri anunţa anterior că doreşte să obţină înurmătorii doi ani o cotă de piaţă în volum de 10% pe segmentulapelor minerale, o piaţă pe care reintră în competiţie cu o altămarcă pe care el a creat-o, Dorna, care se află pe poziţia a cinceaîn topul brandurilor de apă minerală, după Borsec, Izvorul Alb,Izvorul Minunilor - Stâna de Vale şi Bucovina, potrivit unui top alcompaniei de cercetare a pieţei MEMRB pentru luna octombrie 2010.Potrivit studiului citat, cele cinci mărci au o cotă de piaţăcumulată de 53,9 în volum.

"Avem competitori principalii jucători de pe piaţă. Au aceeaşipoziţionare. Sunt două branduri care revendică numărul unu pe piaţaapelor minerale din România. Aceste două branduri noi le considerămcompetitori", spune el fără a da nume. Piaţa apelor minerale esteestimată la 300 de milioane de euro anual şi este dominată deantreprenori locali (Octavian Creţu sau fraţii Ioan şi ViorelMicula), dar este şi unul dintre sectoarele care au atrasinvestiţii solide în acest an (Jean Valvis, Tuborg cu brandulBilbor sau familia Morariu cu Azuga Apă de Izvor).

Aproape 15 milioane de euro pentru agriculturaecologică

Deşi a revenit pe segmentul apelor minerale, Valvis spune că nuare în plan să revină şi pe segmentul laptelui, deşi primeştepropuneri pe care deocamdată nu le ia în considerare.

Antreprenorul mai adaugă că nu iese nici pe alte pieţe. "ÎnRomânia am structura proiectului. Nu am extins Valvis Holding, însăextinderea spre Moldova sau spre Bulgaria este realizabilă, darscara proiectelor este de sute de milioane şi nu am ambiţia sădevin un grup paneuropean. România are suficiente de oferitmomentan."

Valvis se aşteaptă anul viitor să obţină din afacerile sale cuvin, apă şi cereale, primul an pentru toate cele trei businessuri,încasări de circa 30 de milioane de euro.

"Agroelectrica nu va produce anul viitor, este încă în faza deinvestiţie", explică el. Valvis nu doreşte însă să ofere datedespre valoarea investiţiei până nu există un cadru legal.

El crede însă că energia regenerabilă poate asiguraaprovizionarea energetică a ţării şi poate scăpa România dedependenţa unică sau multiplă de conductele de gaze.

Până atunci însă, omul de afaceri rămâne cu celelaltebusinessuri. DornaAgri are în exploatare 7.700 de hectare decereale ecologice, iar planul investiţional până în 2012 este de14,5 mil. euro. "Peste puţin timp sper să putem ofericonsumatorului român fulgii de porumb ecologic LaDorna. Brandulîncă ne aparţine în categoria cerealelor ecologice. Pot să facbatoane de cereale, musli, cornflakes şi napolitate."

Valvis despre criză

"Sunt factorii externi ai acestei crize şi sunt şi factoriorganici şi structurali. Ar trebui să fim mai precişi la ce spunemcriză. Dacă numim criză lipsa de consum, vom ieşi mai repede prinîmprumuturi şi prin practici de a consuma credite de consum, prinîndatorare. Dacă ieşirea din criză presupune să avem o economiecompetitivă, cu sectoare care să beneficieze de avantajecomparative, atunci este nevoie de o planificare pe un orizont maiîndelungat. Trebuie decisă prin strategii guvernamentale, capabilesă convingă şi comunitatea investitorilor."

Valvis despre România

"Totul s-a schimbat. A rămas natura frumoasă, dar în rest s-aschimbat tot, şi modul în care se îmbracă oamenii, şi construcţiileşi mentalităţile. Toată ţara este într-o evoluţie.

Era şi normal pentru că în izolaţionism nu era posibil şi nu erao condiţie de dezvoltare. Vrem, nu vrem, cu toate întârzierile, cureforme mai puţine, cu toată critica pe care cineva ar putea să oformuleze, România de astăzi începe să arate ca o ţarăeuropeană."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO