Companii

Whelan, Genpact: Romania ar trebui sa atraga investitori in industrii cu valoare adaugata mare si sa nu uite de ei dupa doi ani

Whelan, Genpact: Romania ar trebui sa atraga investitori in industrii cu valoare adaugata mare si sa nu uite de ei dupa doi ani

Philip Patrick Whelan, general manager al Genpact Romania si Polonia: Investitorii care au deschis businessuri in urma cu cativa ani pe plan local trebuie sustinuti, iar acest lucru nu se poate intampla daca focusul cade doar pe atragerea de noi investitori. Romania nu ar trebui sa se bazeze pe speranta ca investitorii vor continua sa vina.

24.09.2008, 20:01 158

"Guvernul ar trebui sa atraga noi investitori in industrii cu valoare adaugata mare si sa nu uite de ei la doi-trei ani dupa ce acestia au venit pe piata. Companii ca Genpact sau ca Orange sustin economia, cresc piata fortei de munca, dezvolta talente si atrag alti investitori. Totul este o provocare in Romania, pentru ca nu exista suport vizibil din partea autoritatilor. Cand creezi mii de locuri de munca, te astepti la un oarecare sprijin", a declarat Philip Patrick Whelan in primul interviu dupa numirea sa in fruntea operatiunilor Genpact in Romania si Polonia.
Whelan, 37 de ani, este ultimul venit in top managementul autohton din BPO, industrie care gestioneaza procesele de business care nu au functie de baza in companii. Cu o experienta de 13 ani in industria telecomunicatiilor, irlandezul ocupa si pozitia de senior vice president al Genpact.
Irlandezul crede ca o buna strategie de tara ar fi ca autoritatile romane sa se concentreze pe atragerea de investitori in zone de dezvoltare cu valoare adaugata mare, cum sunt industria de software, cercetarea si dezvoltarea sau industria serviciilor si apoi sa sustina companiile care decid sa investeasca in Romania.
"Investitorii care au deschis businessuri in urma cu cativa ani pe plan local trebuie sustinuti, iar acest lucru nu se poate intampla daca focusul cade doar pe atragerea de noi investitori. Romania nu ar trebui sa se bazeze pe speranta ca investitorii vor continua sa vina."
Investitiile straine directe ar putea depasi pragul de 10 mld. euro in acest an, dupa ce in primul semestru au atins nivelul de 4,75 mld. euro, potrivit estimarilor Institutului National de Statistica.
Whelan spune ca una dintre modalitatile de sustinere a businessurilor aflate in faza de dezvoltare ar fi existenta unui program guvernamental care sa reglementeze sistemul de lucru la domiciliu. "Exista oameni educati, bine pregatiti, tineri, care nu sunt dispusi, din diverse motive, sa lucreze in regim full-time. Ca angajator, vreau sa ajung la ei si sa ii pot incadra intr-un sistem de lucru de 6 ore pe zi", spune seful Genpact, adaugand ca existenta unui program de reglementare a muncii de acasa ar putea fi o solutie la deficitul de forta de munca cu care se confrunta angajatorii.
O alta forma de sustinere a investitorilor "cu vechime" din piata ar fi existenta unui sistem de facilitati fiscale pentru companiile care au planuri de extindere si care deruleaza campanii masive de angajare.
O mai mare transparenta in sistem, cresterea gradului de accesare a fondurilor, reducerea birocratiei vor determina companiile sa se extinda si mai mult la nivel local. In caz contrar, investitorii se vor orienta spre alte piete care ofera contexte economice mai bune.
"Provocarea pentru Romania este sa sustina cresterea. Noi ne-am asezat bine aici si avem avantajul ca am fost primii veniti din industrie", spune Whelan.
Gigantul american Accenture a fost a doua companie care a deschis un centru de BPO la nivel local in 2006, la un an distanta de Genpact. Ulterior, au deschis operatiuni si indienii de la Wipro si cei de la WNS. O alta companie care are activitati in zona de BPO este TechTeam, care are peste 600 de angajati in Romania, 400 fiind dedicati diviziei de suport IT, mai exact Information Technology Outsourcing (ITO) si Business Process Outsourcing (BPO).
Genpact este primul jucator din BPO care a intrat pe piata locala in anul 2005 si are in prezent doua centre de servicii in Romania - Bucuresti si Cluj-Napoca - in care lucreaza aproximativ 1.300 de angajati, potrivit ritmului de crestere estimat anterior de companie.
Centrele din Romania sunt cele mai mari operatiuni pe care le are Genpact in Europa, asigurand suport pentru clienti internationali in peste 20 de limbi straine. Compania are sapte locatii in Europa si lucreaza in prezent la deschiderea a inca trei.
Mandatul lui Whelan se va intinde pe cel putin doi ani de zile. "In urmatoarele 12 luni vom avea cate un lider pentru cele doua centre din Romania, precum si pentru cel din Polonia. Vrem sa aducem un roman, insa in astfel de situatii nu nationalitatea conteaza, ci gradul de pregatire pentru jobul respectiv. Pentru noi conteaza sa dam jobul celui mai bun", a mai spus Whelan.
Irlandezul a venit la Bucuresti dupa ce a condus timp de doi ani operatiunile Genpact din Ungaria. "Ungaria a crescut mai repede, in mare parte si pentru ca nu a pornit de atat de jos, cum a fost cazul Romaniei. Daca in urma cu 5-6 ani, investitorii mergeau in Ungaria, acum vin in Romania", a explicat Whelan, care il inlocuieste la sefia operatiunilor locale pe indianul Ahmed Mazhari, cel care a gestionat operatiunile Genpact timp de aproape doi ani si care a fost numit in functia de business development and sales leader pentru Europa. Cu toate acestea, Romania nu este o destinatie ieftina.
"Costurile sunt mai reduse decat in alte tari din regiune, dar Romania castiga teren foarte rapid din acest punct de vedere", explica Whelan, care crede ca principalele riscuri la care se uita investitorii sunt evolutia inflatiei si cresterile salariale accelerate care pun presiune pe bugetele companiilor. In consecinta, investitorii vor avansa in urmatorii ani spre alte state din est, principalele destinatii din regiune fiind tari ca Rusia sau Serbia.
"Vestea buna este ca Romania poate invata din exemplul altor tari, ca Irlanda. Trebuie sa sustineti investitiile in industrii cu valoare adaugata mare, cum este sectorul tehnologic. Aceasta este o buna strategie de tara."
Pe langa locatie, suprafata si dimensiunea demografica, Romania are avantajul oraselor secundare mari din provincie, ca Timisoara, Cluj-Napoca, Iasi sau Brasov, care ofera avantaje pentru investitori din punctul de vedere al disponibilitatii fortei de munca din marile centre universitare. La Cluj lucreaza pentru Genpact 150 de oameni, insa capacitatea centrului de servicii este de 400 - 500 de angajati.


"Angajatii romani nu investesc in cariera. Vaneaza euro"
Indianul Ahmed Mazhari, cel care a gestionat operatiunile Genpact timp de aproape doi ani si care a fost numit in functia de business development and sales leader pentru Europa, crede ca cea mai mare problema a pietei locale este instabilitatea capitalului uman si deficitul de specialisti de pe piata.
"Angajatii romani nu investesc timp in formarea carierei lor, ci vaneaza euro in acest moment. Schimba joburi pentru ca un alt angajator este gata sa plateasca 30 - 40% mai mult. Iar piata permite acest lucru, pentru ca angajeaza oameni care au schimbat doua sau trei joburi in doar doi ani. Iar noi suntem piata. Insa, daca incercam sa facem ceva diferit, nu gasim oameni", spune Mazhari. Cand a venit la conducerea Genpact in Romania, centrul numara aproximativ 100 de angajati, in prezent, potrivit estimarilor anterioare de crestere avansate de companie, Genpact numara in cele doua centre pe care le detine pe piata locala aproape 1.300 de oameni. Genpact este in prezent singurul jucator din BPO care a deschis operatiuni in provincie, alti jucatori din domeniu, ca indienii de la Wipro sau cei de la WNS, anuntandu-si intentia de a deschide centre de servicii in afara Bucurestiului in viitorul apropiat.
Mazhari crede ca cea mai mare provocare pentru businessul Genpact la Cluj-Napoca este gasirea de middle manageri. "In Bucuresti nu exista nicio companie care sa nu se planga de lipsa fortei de munca. Este mult mai usor sa ocupam pozitii de entry-level la Cluj decat in Bucuresti, insa este dificil sa gasim middle manageri si nu cred ca situatia se va schimba in viitorul apropiat", spune Mazhari.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO