♦ Recent, Ziarul Financiar a lansat pentru prima dată catalogul Branduri româneşti ♦ Acesta este unul dintre produsele cele mai longevive ale Ziarului Financiar şi a pornit ca un supliment în urmă cu mai bine de un deceniu.
Deseori, antreprenorii români au spus că „Made in Ro“ e o etichetă greu de acceptat în negocierile privind exportul produselor autohtone. Astfel, deşi pe piaţa românească au reuşit să atingă o cotă de piaţă importantă, listarea produselor în alte pieţe europene sau non-europene a fost o provocare şi au simţit naţionalismul ca o sabie cu două tăişuri. Pe de altă parte, Bogdan Belciu, co-fondator şi partener al companiei de consultanţă Valorem Business Advisory, consideră că neînţelegerea pieţei externe şi adaptarea la preferinţele locale au fost, de fapt, bariera din calea exportului.
„Este o realitate a oricărei pieţe: există produse care nu au nevoie de o adaptare foarte mare. Exemplele cele mai simple sunt Coca-Cola, Red Bull şi Big-Mac. Pentru multe altele este nevoie de o adaptare la preferinţele de consum locale, care poate fi văzută ca o provocare, dar este, în fapt, o realitate a tuturor pieţelor şi neînţelegerea sa este o barieră majoră pentru companiile locale care vor să exporte“, a explicat Bogdan Belciu.