Companii

ZF Live. George Safir şi Iulian Safir. Safir, producător de carne din Vaslui: Vindem în Olanda 99% din puiul cu creştere lentă, în România nu există piaţă. Încercăm să intrăm în retailul modern de aici pentru a treia oară

Iulian Safir, director general adjunct al Safir: În România, avem singurul pui cu creştere lentă certificat Better Leven 1*, o certificare din Olanda şi cred că e singurul pui care păstrează culoarea naturală, cu asta ne diferenţiem noi. Culoarea naturală e alb roziu, nu galben.

Iulian Safir, director general adjunct al Safir: În România, avem singurul pui cu creştere lentă certificat Better Leven 1*, o certificare din Olanda şi cred că e singurul pui care păstrează culoarea naturală, cu asta ne diferenţiem noi. Culoarea naturală e alb roziu, nu galben.

Autor: Florentina Niţu

27.06.2023, 00:07 3253

Puiul cu creştere lentă, similar cu cel crescut în ograda bunicii, nu se vinde în România, pentru că e „mai scump“ şi „nu e galben“, susţin reprezentanţii Safir, business care produce carne de pasăre, preparate şi semipreparate din carne de pasăre sub brandurile Deliciosul de Vaslui, Zdravăn Moldovenesc şi Răsfăţ Românesc în judeţul Vaslui.

„Cu puiul cu creştere lentă am fost delistaţi de două ori din retailul modern, pe motiv că puiul nu este galben şi nu cumpără clienţii. Şi dacă nu există rulaj, nu există profit. În prima fază ne-au delistat pentru că nu exista volum – nu cumpărau clienţii –  şi la sfârşit ne-au comunicat că nu este galben. Nu există piaţă pentru el în România“, a spus Iulian Safir, director general adjunct al Safir.

Zdravăn Moldovenesc este brandul familiei Safir sub care se găsesc produsele româneşti din carne de pui crescut lent, în aer liber şi fără coloranţi. Compania are în total şapte ferme de creştere a puilor, iar cele în care se află puii cu creştere lentă sunt situate lângă pădure, iar păsările sunt hrănite zilnic cu mâna în mod tradiţional, de oameni de la ţară, a explicat el.

„Puiul cu creştere lentă are minimum 56 de zile de viaţă, iar cel cu creştere standard are 35-42 de zile de viaţă. În România, avem singurul pui cu creştere lentă certificat Better Leven 1*, o certificare din Olanda şi cred că e singurul pui care păs­trează culoarea naturală, cu asta ne diferenţiem noi. Culoarea naturală e alb roziu, nu galben. Ce-i drept, nu-l prea vindem în România, pentru că 99% din producţie merge în Olanda“, a completat George Safir, directorul general al companiei Safir.

În Olanda, au semnat un contract cu un producător care vinde atât sub marca proprie, cât şi a Safir, pe care l-au cunoscut în urmă cu opt ani, iar de şase ani colaborează.

„De ce nu vindem în România? Pentru că în România se vrea galben, iar noi nu vrem să-i schimbăm culoarea naturală. De asta exportăm de şase ani în Olanda. Am semnat cu un producător care vinde marfa lui şi marfa noastră în Olanda. Şi, apropo de asta, de la 1 ianuarie 2024, Olanda o să fie prima ţară din lume care o să producă şi comercializeze doar pui cu creştere lentă, doar BLK o stea“, a precizat Iulian Safir.

Compania Safir încheie contracte cu producătorul din Olanda pe 2-3 ani înainte, au subliniat reprezentanţii săi, o durată care le oferă o mare siguranţă, însă afirmă că-şi doresc să comercializeze mai mult din acest produs în care „cred cu tărie“ şi pe piaţa românească.

„Vrem să reintrăm în supermarketuri, suntem în discuţie. Distribuim în mai multe locaţii pe zona Moldovei şi vindem nişte cantităţi foarte mici, dar ne dorim din nou să reintrăm în super­marketuri. Anul trecut am făcut şi branding, iar anul acesta avem o campanie nouă şi de promovare şi vrem să mai încercăm o dată şi în România să promovăm puiul cu creştere lentă. Încercăm şi pentru a treia, dar nu şi pentru ultima dată“, a spus George Safir.

Safir este un business integrat aproape în totalitate. Are şapte ferme, în care cresc 12 milioane de pui anual, abator, fabrică de preparate şi semipreparate, fabrică în care subproduse de origine animală nedestinate consumului uman sunt transformate în făinuri proteice şi o reţea de trei magazine proprii.

„Avem doar trei magazine, doar în oraşul Vaslui. În rest, vindem în comerţul modern şi tradiţional. De ce nu avem şi magazine mai multe sau de ce nu deschidem mai multe? În 2005, când ne-am modernizat abatorul şi l-am adus la standarde europene, am luat decizia să ne specializăm în ceva şi atunci ne-am dus în direcţia de producere şi comercializare de carne de pasăre“, a explicat Iulian Safir.

 

O istorie veche a unui business ajuns la a treia generaţie

„În 1945, bunicul bunicul nostru a cumpărat o moară de măcinat porumbul. Spiritului antreprenorial l-a determinat să facă un business şi a cumpărat o moară, ce în 1962 a fost confiscată de comunişti. A continuat să lucreze ca angajat la stat în moara pe care a cumpărat-o, unde a lucrat apoi şi tatăl nostru. În 1990, după ce a căzut comunismul, tata a demisionat din poziţia de inginer de la fabrica de rulmenţi din Bârlad şi a vrut neapărat să cumpere ceea ce a fost luat pe nedrept de la bunicul. Ca urmare, în 1991, când s-a înfiinţat şi firma, a cumpărat moara“, povesteşte Iulian Safir, fiul cel mic al lui Gheorghi Safir, fondatorul companiei ce-i poartă numele de familie.

Moara nu mai există în prezent, a fost demolată în urmă cu patru ani, a completat Iulian Safir. El spune că a treia generaţie de antreprenori din familie – el şi fratele său – a considerat că e bine să lase trecutul în spate şi să se focuseze pe viitor. „În 2005, am închis moara. A fost un moment în care am luat decizia în ce direcţie mergem: ori facem pâine, ori facem carne de pui. Am renunţat la panificaţie“, a subliniat el.

În 2022, businessul Safir a ajuns la o cifră de afaceri de 80 de milioane de euro şi un profit net de 2 milioane de euro, cu 750 de angajaţi la nivel de grup, potrivit reprezentanţilor săi. În prezent, acţionari sunt Ghiorghi Safir (55%) şi cei doi fii ai săi, George Safir (28%) şi Iulian Safir (17%).

„Am pornit de la o moară, pentru că bunicul avea porumb şi n-avem ce să facă cu el. Apoi, am zis să hai să facem o fermă şi am luat o fermă, dar nu puteam să creştem pui şi să îi vindem doar timp de trei luni către populaţie şi atunci am zis hai să facem mai multe ferme mai, ca să avem pui tot anul şi pentru asta ne trebuia un abator, aşa că am făcut un abator. Apoi, nu aveam furaj şi plecând de la necesitate am făcut o fabrică de nutreţuri combinate. Tot dintr-o necesitate am făcut şi făină proteică, pentru că la un moment dat, prestatorul de servicii care trebuia să ne ia deşeurile de la abator nu a venit câteva zile şi nu poţi să mai funcţionezi din cauza asta. Ne-am dezvoltat din necesitate, dar dacă te uiţi în ţările din vestul Europei, nu-i modelul de business, de exemplu, din Olanda. În Olanda, fiecare abatorul e cu treaba lui, fiecare fermă e cu treaba ei, nu se merge pe integrare“, a explicat George Safir, director general al Safir.

El a adăugat că n-o să rămână la nivelul de venituri de 80 de milioane de euro, ci o să crească, direcţia businessului fiind de a se dezvolta constant, pornind de la necesitate. „În industria noastră, în afară, abatoarele sunt, de exemplu, de trei ori mai mare decât abatorul pe care îl avem noi, iar în România sunt doar trei abatoare de nivelul celor din Vest. E nevoie de creştere. Noi, n-am pus niciodată bani deoparte. Nici acum n-aveam niciun mic depozit. Tot ce am avut am investit în firma noastră. Am folosit finanţare bancară, am reinvestit profitul şi am accesat fonduri europene“, a spus George Safir.

George Safir, director general al Safir: Distribuim în mai multe locaţii pe zona Moldovei şi vindem nişte cantităţi foarte mici, dar ne dorim din nou să reintrăm în supermarketuri.


 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO