Companii

Zvonurile legate de TVA aduc dureri de cap

04.08.2010, 23:46 41

Dan Chitaru, preşedintele Kia RomAuto, importatorul mărciicoreene pe piaţa locală, spune că primele zvonuri legate de oposibilă revenire a taxei pe valoarea adăugată de la 24% la 19% audeterminat mulţi clienţi să amâne decizia de a achiziţiona o maşinănouă.

"Atât timp cât au apărut oficiali care au declarat în media căeste posibil să se revină la vechea cotă de TVA, nu ne putemaştepta la volume importante în perioada următoare. Personal amdiscutat cu 20 de clienţi despre acest lucru", a spus DanChitaru.

Vânzările Kia în prima jumătate a acestui an au înregistrat undeclin de peste 86%, la 391 de autoturisme, în condiţiile în carepiaţa auto a scăzut în acelaşi interval cu 25%. Cel mai bine vândutmodel a fost cee'd cu aproape 340 de maşini, în scădere cu acelaşiprocent ca şi marca.

"Media lunară în a doua jumătate a anului în ceea ce priveştevânzările Kia va fi de aproximativ 100-150 de unităţi. Cel mult200. În contextul economic actual nu ne putem aştepta la volumeimportante în ceea ce priveşte vânzările de maşini noi", a spusşeful importatorului.

Se mai închid ochii la reexporturi

La nivelul anului trecut vânzările mărcii coreene au scăzut cuaproximativ 28%, la aproape 6.200 de autoturisme, pe o piaţă care ascăzut cu peste 50%, pe fondul crizei economice. Pe de altă parte,aproximativ 70% dintre vânzări nu se regăsesc şi în statisticileînmatriculărilor, o parte dintre acestea fiind exportate cătreGermania.

"Noi am vândut maşini diverşilor clienţi, clienţi pe care nui-am căutat noi. Au fost atât clienţi străini, cât şi din România.Noi nu am făcut un studiu de caz la fiecare client să vedem ce facaceştia cu maşinile", a spus Chitaru

Cu câteva mici excepţii, la nivel european toţi importatoriisunt deţinuţi de Kia. Excepţiile se regăsesc în Europa de Est şiItalia.

"Fabrica voia producţie maximă, şi astfel mai închidea ochii lareexporturi, deoarece dorea ca maşinile să fie pe stradă,indiferent de provenienţa acestora. A fost vorba de o situaţietemporară, de lichidare de stoc", a spus Dan Chitaru.

În condiţiile în care un importator nu îşi lichidează stocul demaşini, acesta nu mai comandă la fabrică şi implicit producătorulse confruntă cu o problemă de stocuri.

Criza şi-a spus cuvântul

"Pe noi ne-a prins începutul anului cu 1.000 de maşini în curte,în condiţiile în care vânzările din ianuarie au fost de 50 demaşini. La 50 de maşini pe lună cu 1.000 de maşini pe stoc ar fidurat aproape doi ani până vindeam tot ce aveam, interval în carenoi nu am mai fi comandat nimic de la fabrică", a spus Chitaru.

Reţeaua Kia pe piaţa locală numără în prezent 18 dealeri Kia. În2008 reţeaua crescuse la un total de 25 de centre, dar o parte s-auînchis pe fondul crizei economice.

"Criza şi-a spus cuvântul. Dealeri s-au închis în toateregiunile ţării. Aici a depins de fragilitatea financiară acompaniei respective care au pariat prost pe investiţii mari şicare nu au fost ulterior susţinute. Degeaba construieştishowroom-uri mari dacă nu ai bani să-ţi plăteşti angajaţii sau săai maşini pe stoc", a spus şeful Kia.

Potrivit statisticilor Porsche România, anul trecut s-au închisaproximativ 10% din cei 400 de dealeri de pe piaţa locală, pefondul reducerii vânzărilor cu peste 50%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO