Eveniment

1,5 mil. euro de la UE ca sa ducem legumele si fructele romanesti romanesti in Norvegia, Ucraina si Rusia

03.12.2009, 23:10 79

Producatorii romani isi vor duce legumele si fructele proaspetesau conservate in tari ca Norvegia, Ucraina si Rusia, dupa ceprogramul inaintat Comisiei Europene, in valoare de circa 3 mil.euro si care include actiuni de informare si promovare a acestorproduse in tarile Uniunii a fost aprobat la jumatate luinoiembrie.

Proiectul implementat in colaborare cu Grecia se intinde pe treiani si va fi cofinantat de Uniunea Europeana in proportie de50%.

"Programul include participari la targuri, degustari, site-uride promovare, dar mai ales discutii cu lanturile de magazine dintarile vizate pentru a putea furniza produse proaspete sauprocesate incepand cu 1 ianuarie 2010. In prezent, Romania exportadoar 5% din cele 200.000 de tone de legume si fructele produse lanivel local, dar in trei ani estimam ca livrarile spre alte tarivor ajunge la 40% - 50% din productia interna", a declarat AurelTanase, presedintele patronatului Romconserv care a initiat acestprogram si care include 30 de firme membre, cu afaceri de circa 200de milioane de euro. Printre companiile care vor beneficia desubventii de la Uniunea Europeana se numara fabricile de conserveRaureni si Fravil din Ramnicu Valcea, Conserv Buftea, MIB ProdcomCluj-Napoca sau Mandi Company din Bucuresti. Din cei circa 3milioane de euro, cat este valoarea totala a proiectului, membriiRomconserv vor contribui cu 900.000 de euro, iar grecii cu 600.000de euro, resul fiind suportat de Uniunea Europeana.

"Grecii au ales pentru promovarea produselor lor Argentina, iarnoi Norvegia, Ucraina si Rusia. Norvegia este o tara scumpa, careprefera produsele procesate europene, norvegienii fiind mariconsumatori de pasta de tomate, muraturi, zacusca, gemuri sidulceata. Pana acum nu am exportat in Norvegia conserve, iar in cepriveste legumele proaspete, sporadic si doar cateva kilograme",spune Tanase. In urmatoarea luna producatorii locali vor analizaprofilul pietei pentru a trimite produsele care se vand cel maibine in tarile respective.

"Vom promova magiunul de prune de la Topoloveni in Rusia, undeavem cea mai buna sustinere. In Ucraina, capacitatea lor deproductie nu reuseste sa o acopere pe cea de procesare, iar noi vomveni cu rosii decojite, de exemplu", explica Tanase strategia depromovare a producatorilor romani.

Comisia Europeana a aprobat recent o serie de masuri vizandinformarea consumatorilor cu privire la produsele agricolecomunitare si a aprobat zece proiecte ale unor tari ca Franta,Grecia, Romania, Italia, Polonia si Portugalia, care promoveazafructe, legume, vinuri, uleiul de masline, bauturi sau produse dincarne.

Contributia UE, care reprezinta jumatate din bugetul total alprogramelor, se ridica la 11,1 milioane de euro.

Subventiile vin in sprijinul producatorilor si procesatorilorlocali de legume si fructe, mai ales ca de anul viitor nu vor maiprimi ajutoare de stat pentru procesarea produselor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO