Eveniment

700 milioane de euro pentru zero kilometri de autostrada. Cum comentati?

700 milioane de euro pentru zero kilometri de autostrada. Cum comentati?

Radu Berceanu, ministrul transporturilor, se regaseste anul acesta in aceeasi situatie pe care o reprosa lui Ludovic Orban in 2009, dupa ce a revenit la conducerea ministerului, fiind nevoit sa aloce o mare parte din banii din bugetul pe anul acesta pentru datoriile din 2009. Berceanu a mai fost ministru timp de opt luni in perioada 2006-2007 in guvernul Tariceanu.

27.04.2010, 00:00 37

Radu Berceanu, ministrul transporturilor, spune ca nu are banisa finalizeze niciun kilometru de autostrada anul acesta, desibugetul pentru autostrazi este de 2,9 mld. lei (720 mil. euro), dintotalul de 10,6 mld. lei (2,6 mld. euro) cat este bugetulministerului, potrivit datelor primite de ZF de la CompaniaNationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR).

Problema este ca trebuie platite datoriile acumulate in 2009pentru lucrari executate de constructori, dar neachitate. Berceanuse regaseste astfel in aceeasi situatie pe care o reprosa luiLudovic Orban anul trecut, dupa ce a revenit la conducereaministerului. Berceanu a mai fost ministru timp de opt luni inperioada 2006-2007, in guvernul Tariceanu.

Din 1990 si pana in 2009 au fost 20 de ani, din care in 17 nu afost finalizat niciun kilometru de autostrada, iar istoria s-arputea repeta si in 2010 daca luam in calcul declaratiile de lainceputului anului ale lui Berceanu. In 2009 au fost inaugurati 42de kilometri din autostrada Transilvania.

Totusi suma de 700 mil. euro ar fi fost suficienta pentru ainaugura o noua portiune de autostrada, mai ales daca luam incalcul ca multe din proiecte se afla deja in constructie. Unexemplu este Ungaria care a finalizat in luna martie 65 dekilometri de autostrada, cu 52 de poduri si sase viaducte, patruspatii de servicii si un centru de mentenanta, in urma uneiinvestitii totale de doar 520 mil. euro.

Radu Berceanu anunta la sfarsitul anului trecut, inainte destabilirea bugetelor pentru ministere, ca in 2010 ar putea fifinalizati 90 km de centuri ocolitoare si 101 km de autostrazi dacavor fi alocate fondurile necesare. Dupa patru luni, toate acestecifre au fost date peste cap si inca nu se stie ce autostrazi sicenturi ocolitoare vor fi finalizate pana la sfarsitul anului.

CNADNR afirma ca ar avea nevoie in total de 5 mld. euro pentru afinaliza proiectele aflate in derulare, insa bugetul de investitiide anul acesta pentru autostrazi si drumuri nationale este de 5,15mld. lei (1,25 mld. euro), suma care trebuie sa acopere sidatoriile din 2009. Numai la Bechtel datoriile pentru lucrarilederulate in 2009 se ridica la 200 mil. euro, dupa ce companiaamericana a finalizat o portiune de 42 km din autostradaTransilvania. "Bugetul total alocat pe anul 2010 pentru constructiasi reabilitarea de drumuri nationale este de 2,18 miliarde de lei,iar necesarul avansat de CNADNR este de 9,22 miliarde de lei.Necesarul de fonduri in 2010 pentru constructia de autostrazi estede 11,38 miliarde de lei, iar bugetul alocat pe acest an este denumai 2,97 miliarde de lei", sustine Dorina Tiron, directorulgeneral al CNADNR.

Datoriile CNADNR catre constructori se ridicau in luna martie la1,7 mld. lei (peste 400 mil. euro), iar ulterior in aprilie auscazut la circa 300 mil. euro

"La 15 aprilie 2010, CNADNR inregistreaza obligatii la plata invaloare de 1,28 miliarde de lei, din care cele cu scadenta in 2009se ridica la 192,8 milioane de lei, iar cele cu scadenta in 2010 auo valoare de 1,09 miliarde de lei", afirma reprezentantiiCNADNR.

Partidul Democrat Liberal (PDL) promitea la alegerile desfarsitul anului 2008 ca va finaliza 836 km de autostrada in patruani. Deocamdata a terminat doar 42 km, mai are 794 km.

Avand in vedere ca suma alocata pentru investitii la MinisterulTransporturilor este considerata prea mica, toate sperantelereprezentantilor CNANDR se indreapta catre urmatoarea rectificarebugetara, care ar putea completa sumele de bani de care are nevoieinfrastructura.

"Pana in prezent, Ministerul Transporturilor si Infrastructuriinu a solicitat CNADNR propuneri de rectificare a sumelor aprobateprin Legea bugetului de stat pe anul 2010", afirma Tiron. Eaconsidera ca bugetul alocat anul acesta pentru autostrazi sidrumuri nationale este insuficient pentru a acoperi proiecteleaflate in constructie. Cei mai multi bani din bugetul pentru anulacesta se vor indrepta catre autostrada Bucuresti-Ploiesti, circa900 mil. lei (220 mil. euro), pe locul doi fiind autostradaTransilvania cu 700 mil. lei (170 mil. euro), urmata de Arad-Lugojcu 411 mil. lei (100 mil. euro).

Ce propuneri avea Berceanu

Berceanu afirma la sfarsitul anului trecut ca in 2010 ar puteafi in lucru circa 12 variante ocolitoare, astfel incat sa fie inconstructie 204,96 km, din care 90,76 km sa fie finalizati, infunctie de asigurarea necesarului de finantare.

In ceea ce priveste drumurile nationale, la sfarsitul anului2009 sunt in lucru 1.630,7 km, la care s-ar fi adaugat cei 315,7 kmaflati la acea vreme in procedura de contractare. Obiectivul propuspentru acest an era de 855 km de drumuri nationale reabilitate infunctie de asigurarea necesarului de finantare

Tot in 2010, potrivit programului propus de Berceanu, ar fitrebuit sa fie receptionati 101,46 km de autostrada, printre carese numara Turda-Gilau (9,4 km), Dolea-Sarsig, jud. Bihor - dinsectorul 3C al autostrazii Transilvania (18 km), centura ocolitoareSibiu (17,5 km), Moara Vlasiei-Ploiesti (42,5 km), Bucuresti-MoaraVlasiei (12 km) si viaductul de 2 km de la Suplacu de Barcau. Intotal, ar fi trebuit sa fie in executie 508 km de autostrada. Anultrecut s-a lucrat pe 243 km si au fost finalizati 42,3 km (dinsectiunea Turda-Gilau a autostrazii Brasov-Bors).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO