Eveniment

Ce angajamente şi-a luat Guvernul în faţa FMI la companiile de transport, de drumuri şi poştă

Ce angajamente şi-a luat Guvernul în faţa FMI la companiile de transport, de drumuri şi poştă

Autor: Mirabela Tiron

07.07.2012, 11:27 1301

Cele mai multe dintre cele 56 de prevederi sunt legate de reducerea arieratelor, diminuarea costurilor şi majorarea veniturilor, trecerea la management privat, scoaterea la vânzare a unui pachet de acţiuni către un investitor strategic.

De exemplu, CFR SA, compania care administrează căile ferate şi care are afaceri de 270 milioane de euro, trebuia să prezinte şi să implementeze până în iunie măsurile de reducere a costurilor şi de mărire a încasărilor, dar şi să identifice surse de finanţare pentru continuarea lucrărilor pe linia Râmnicu Vâlcea - Vâlcele. Pe de altă parte, Compania Naţională de Drumuri şi Autostrăzi (CNADNR) ar fi trebuit să implementeze până în iunie două sisteme interne de management control până în iunie 2012. Nu există nicio infor­ma­ţie potrivit căreia compania a înde­plinit această prevedere. Cert este însă că a schimbat iar directorul general, la doar două săptămâni după numirea lui în funcţie.

În scrisoare apar şi prevederi ce ţin strict de administrarea companiilor. Practic, FMI trasează direcţii de dezvoltare chiar şi la nivel de micro­management al companiilor de stat. Una dintre acestea se referă la creşterea veniturilor cu 10% din chirii la CFR SA sau schimbarea programului de mers şi creşterea tarifelor, solicitări făcute către Metrorex.

În această scrisoare mai este prevăzută fuziunea companiilor feroviare, respectiv integrarea în CFR SA a companiilor SC Intervenţii Feroviare, SC Întreţinere Mecanizată şi SC Sere şi Pepiniere.

De asemenea, se solicită realizarea unui raport în care să se analizeze punctele pro şi contra în ceea ce priveşte fuzionarea companiei de întreţinere a CFR Călători cu compania de întreţinere a CFR Marfă.

Această prevedere apare în contextul în care statul român spărgea în 1998 compania de căi ferate în mai multe companii, la sfaturile Băncii Mondiale, ce condiţiona astfel finanţarea deficitului bugetar al României. Această dezin­tegrare a căilor ferate a adus rezultate dezastruoase com­paniilor de căi ferate. Acum în scrisoarea convenită de Guvern şi FMI se solicită exact opusul, adică o reintegrare.

ZF l-a contactat pe Cristian Ghibu, directorul CFR SA, pentru a-l întreba ce prevederi au fost îndeplinite, însă el nu a dorit să facă niciun comentariu, precizând că orice solicitare va fi soluţionată de biroul de presă. Aceeaşi reacţie a avut-o şi Horaţiu Buzatu, secretar general adjunct în Ministerul Transporturilor.

Prevederile din scrisoarea convenită de Guvern cu FMI

Compania Naţională Căi Ferate SA

  • Obţinerea unui memorandum guvernamental în vederea eliminării penalităţilor la arieratele către Electrica.

  • Prezentarea şi începerea implementării măsurilor de reducere a costurilor şi de mărire a încasărilor până în iunie 2012 pentru a asigura viabilitatea financiară a companiei începând cu 2013.

  • Redepunerea până la finele lunii iunie 2012 a cererii pentru fuziunea cu companiile SC Intervenţii Feroviare, SC Întreţinere Mecanizată şi SC Sere şi Pepiniere în Compania Naţională CFR.

  • Implementarea până la finele lunii iunie 2012 a acordului între CFR SA şi Eurostation din Belgia pentru modernizarea Staţiei Nord (Gara de Nord).

  • Semnarea până la finalul lunii iunie 2012 a contractului cu un consultant în vederea trecerii la management privat.

  • Creşterea cu 10% a veniturilor din chirii până în decembrie 2012.

  • Punerea în funcţiune până la sfârşitul lunii iulie a inelului de cale ferată al municipiului Bucureşti.

  • Identificarea unor surse de finanţare pentru continuarea lucrărilor pe linia Râmnicu Vâlcea - Vâlcele.

CFR Marfă

  • Furnizarea până la jumătatea lunii mai 2012 a unui raport cu elemente în favoarea şi împotriva fuziunii companiilor de întreţinere a CFR Călători şi CFR Marfă (adică Societatea Comercială Întreţinere şi Reparaţii Locomotive şi Utilaje "C.F.R IRLU SA" şi Societatea Comercială de Reparaţii Locomotive Utilaje "C.F.R SCRL Braşov SA).

  • Semnarea până la mijlocul lunii iunie 2012 a contractului cu un investitor strategic în vederea privatizării. Finalizarea privatizării companiei până la finalul lunii octombrie 2012.

  • Continuarea valorificării prin trimiterea la casare a celor 3.000 de vagoane vechi până în august 2012.



CFR Călători

  • Semnarea până în iunie 2012 a unui contract cu un consultant în vederea trecerii la management privat.

  • Numirea de membri noi în board-ul de conducere şi a unui manager cu experienţă în privat până în septembrie 2012.

  • Fuzionarea subsidiarelor până la finalul lunii iunie 2012, cu aprobarea instanţei. Numărul de angajaţi nu ar trebui să îl depăşească pe cel din 2011 după preluarea controlului subsidiarelor.

  • Identificarea împreună cu Ministerul Finanţelor Publice şi cu Consiliul Concurenţei a posibilităţilor de finanţare în vederea reparării, dar şi a reînnoirii materialului rulant

  • Creşterea cu 6% a veniturilor în 2012 din activităţi precum închirierea spaţiului publicitar disponibil.

Metrorex SA

  • Adoptarea unui nou program de mers al metrourilor pentru a alinia capacitatea de transport la cererea din piaţă până la finalul lunii iunie 2012.

  • Majorarea veniturilor după introducerea în circulaţie până în 2013 a încă 16 garnituri noi de tren.

  • Includerea Metrorex în lista potenţialilor beneficiari de fonduri europene în programul sectorial operaţional Transport 2014-2020.

CNADNR

  • Finalizarea şi implementarea a două sisteme de management control până în iunie 2012.

  • Creşterea veniturilor din instalarea a 63 de noi puncte de taxare. Semnarea contractului în acest sens ar trebui să se facă până în iunie 2012.

  • Cuantificarea pierderilor cauzate de întârzierea implementării acestor puncte de control.

Tarom SA

  • Restituirea ultimei aeronave Boeing 737-800 pe care compania o mai deţine în portofoliu sau reducerea ratei de închiriere la nivelul preţurilor din piaţă până în iunie 2012.

  • Monitorizarea încasărilor şi costurilor din operarea aeronavei în cazul în care tribunalul din Londra decide că aeronava nu poate fi înapoiată şi cere un raport cu privire la impactul pe care îl are asupra performanţei financiare a firmei.

  • Publicarea anunţului de privatizare până în iunie 2012.

  • Trecerea la management privat.

  • Reducerea costurilor din renegocierea contractelor şi creşterea veniturilor prin strategii noi de vânzări şi alte strategii.

Poşta Română

  • Angajarea până în iunie 2012 a unui consultant în vederea creşterii capitalului cu cel puţin 20%.

  • Reducerea numărului de angajaţi cu 300 până la finalul lunii august 2012.

  • Trecerea la management privat.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO