Eveniment

Codul fiscal: doua sisteme de impozitare a veniturilor, multe deduceri si cote reduse de TVA

06.10.2003, 00:00 21



Dupa patru luni de calcule si discutii cu reprezentantii comunitatii de afaceri si ai sindicatelor, guvernul a adoptat, in ultima sedinta, proiectul de lege a codului fiscal care va intra in vigoare la inceputul anului viitor. Proiectul, care va fi trimis Parlamentului spre dezbatere, va abroga toata legislatia existenta in materie de taxe si impozite datorate bugetului de stat, de la Legea impozitului pe profit, Legea TVA, Ordonanta privind impozitul pe venitul persoanelor fizice, pana la Ordonanta privind regimul accizelor.



Impozitul pe venit



Oportunitatea introducerii unei cote unice de impozit pe venit de 23% incepand de anul viitor a fost una dintre temele cele mai discutate in ultimele trei saptamani. Sustinuta de ministrul finantelor, Mihai Tanasescu, si de catre comunitatea de afaceri, cota unica s-a izbit de opozitia presedintelui Ion Iliescu si a sindicatelor care au considerat ca un sistem de impozitare cu o cota unica va adanci polarizarea sociala, deoarece ii favorizeaza pe cei cu venituri mari si ii defavorizeaza pe cei cu venituri mici. Din aceasta disputa, ultimii au iesit invingatori astfel ca proiectul de Cod fiscal adoptat de guvern cuprinde doua parti: una prevede mentinerea actualului sistem de impozitare progresiv si in 2004, cealalta se refera la impunerea veniturilor cu o cota unica de 23% care se va aplica din 2005 veniturilor din salarii, din activitati independente si celor din cedarea folosintei bunurilor.



Presedintele Ion Iliescu a declarat ca inainte de sedinta guvernului a avut o intalnire cu premierul Adrian Nastase, care l-a informat ca Executivul va lua in discutie amanarea aplicarii unei cote unice. "I-a am zis ca e chiar foarte bine, pentru ca aceasta va ajuta", a precizat Iliescu. El a apreciat ca decizia Guvernului de a amana introducerea unei cote unice de impozitare este binevenita si pentru ca urmeaza o perioada electorala. "Se va trece vrand-nevrand la politizarea masurii in sine si asta ne va intuneca mintile si nu ne va ajuta sa judecam cu luciditate", a adaugat presedintele. El a apreciat ca introducerea cotei unice de impozitare a veniturilor populatiei constituie "o cale a evaziunii fiscale si a coruptiei". "Pai, noi vrem sa facem lumina, vrem sa facem transparenta in legatura cu sursele de venituri si tot vorbim de lupta impotriva coruptiei. Ori, acest sistem (impozitarea progresiva a veniturilor - n.r.) era un instrument democratic de control asupra surselor de venituri. Introducerea cotei unice baga in ceata tot acest domeniu, nu va mai exista o evidenta pentru fiecare individ cu toate sursele lui de venituri si este o cale a evaziunii si a coruptiei", a afirmat Ion Iliescu.



Revenind impozitare, comparativ cu sistemul actual de determinare a venitului anual global, proiectul de act normativ adoptat de guvern prevede noi deduceri pentru:



- reabilitarea, amenajarea locuintei de domiciliu, in limita a 15 milioane lei pe an;



- prime de asigurare pentru locuinta de domiciliu in limita echivalentului in lei a 200 de euro pe an;



- contributii la schemele facultative de pensii ocupationale in limita echivalentului in lei a 200 de euro pe an;



- contributii pentru asigurarile private de sanatate in limita echivalentului in lei a 200 de euro pe an;



- dobanda la creditul ipotecar contractat pentru locuinta de domiciliu in limita echivalenului in lei a 500 de euro pe an.



Impozitarea nerezidentilor



Impozitarea veniturilor obtinute din Romania de nerezidenti din exercitarea de activitati independente, in cazul in care aceste activitati nu sunt desfasurate printr-un sediu permanent sau nu depasesc 183 de zile in cursul anului fiscal, este similara cu cea aplicata rezidentilor romani.



Reprezentantele firmelor straine care desfasoara activitate in Romania vor avea un impozit fix anual echivalent a 4.000 de euro, platit in doua rate semestriale egale. in prezent, sistemul de impunere consta in aplicarea unei cote de 38% la venitul anual stabilit pe baza de norme de venit diferentiate in functie de numarul angajatilor ce lucreaza in cadrul reprezentantelor sau pe baza de comision.



Regimul accizelor



Proiectul Codului fiscal unifica sub un singur titlu cele trei acte normative care reglementeaza regimul actual al accizelor, regimul de supraveghere si autorizare, precum si regimul de marcare al acestor produse. incepand din 1 ianuarie 2004 se va introduce sistemul de antrepozitare fiscala pentru alcool, bauturi alcoolice, produse din tutun si uleiuri minerale. Ca urmare, incepand cu anul viitor vor fi eliminate autorizatiile de comercializare si licentele de marcare. Producatorii si importatorii de produse supuse accizelor vor detine o singura autorizatie - eliberata de Ministerul Finantelor, fara taxe - in baza careia vor putea efectua operatiuni de producere, prelucrare, import, marcare si comercializare de astfel de produse. Romania s-a angajat in cadrul negocierilor cu Uniunea Europeana ca pana la sfarsitul acestui an sa adopte si sa implementeze sistemul de antrepozitare fiscala.



La capitolul scutiri de accize, Codul fiscal prevede ca acestea vor fi armonizate cu directivele europene, iar vinurile linistite vor avea cota zero de accize.



Taxe locale



Si la capitolul impozite si taxe locale, proiectul Codului fiscal aduce o serie de noutati, precum:



- impozitul pe cladiri se va datora de catre proprietar, si nu de catre chirias;



- la cladirile care apartin persoanelor juridice, dupa amortizarea integrala a acestora la calculul impozitelor pe cladiri s-a acordat facilitatea reducerii cu 15% a valorii de inventar;



- se scutesc de impozit pe cladiri si impozit pe teren parcurile industriale, organizatiile umanitare care intretin caminele de batrani, orfelinate si a caselor pentru copiii strazii.



9% TVA pentru hoteluri



Proiectul de lege a Codului Fiscal prevede introducerea, de la 1 ianuarie 2004, a unei cote de 9% la taxa pe valoarea adaugata (TVA) pentru cazarea in hoteluri, alte sectoare cu functie similara si campinguri si pentru medicamente de uz uman si veterinar. Aceeasi cota de TVA se va aplica si la incasarile din taxele de intrare la castele, muzee, targuri si expozitii, gradini zoologice si botanice; editarea, tiparirea si vanzarea de manuale scolare si carti, exclusiv activitatea de publicitate; protezele de orice fel, accesoriile acestora, precum si produsele ortopedice. Proiectul de act normativ modifica o serie de prevederi referitoare la deduceri. Astfel:



- nu se mai reporteaza taxa de plata la bugetul de stat prin decontul de TVA;



- sumele pentru care se solicita rambursarea de TVA nu se mai reporteaza in decontul perioadei fiscale urmatoare;



- decontul de TVA va reflecta numai taxa aferenta lunii (sau trimestrului, dupa caz) de raportare si va tine loc si de cerere de rambursare, in situatia in care rezulta excedent si persoana in cauza solicita rambursarea excedentului de TVA.



Impozitul pe profit



Si la aceasta categorie, proiectul de Cod fiscal aduce modificari legislatiei existente. Astfel, a fost introdusa o noua metoda de calcul a deducerilor cheltuielilor de sponsorizare/mecenat, respectiv 3% din cifra de afaceri si scaderea acestora din impozitul pe profit datorat. De asemenea, in acest domeniu au fost recunoscute noi cheltuieli:



- cheltuieli de transport si cazare in tara si strainatate efectuate de prestatorii de servicii potrivit clauzelor contractuale, precum si de catre administratori;



- cheltuieli efectuate in numele unui angajat la schemele facultative de pensii ocupationale;



- cheltuielile cu primele de asigurari private de sanatate;



- deductibilitatea cheltuielilor cu amortizarea accelerata pana la 50% din valoarea de intrare a mijloacelor fixe.
miruna.lebedencu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO