Eveniment

Conferinţa Mediafax Talks about Retail: Reducerea TVA nu a adus doar vânzări mai mari. Ieftinirea alimentelor le-a permis oamenilor să mănânce „mai sănătos“

Conferinţa Mediafax Talks about Retail: Reducerea TVA nu...

Autor: Raluca Ghinea

14.10.2015, 00:03 221
În urma reducerii TVA la alimente super­marketurile a redus preţurile cu 12%, ceea ce a dat posibilitatea românilor să cumpere produse de o calitate mai bună, potrivit participanţilor la Conferinţa Mediafax Talks about Retail, organizată ieri în parte­neriat cu Asociaţia Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR).

„Am constatat în retail că oamenii au putut să cumpere pentru a trăi mai sănătos. Populaţia îşi permite să cumpere produse de calitate mai bună“, a declarat vicepreşedinta Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR) Sorana Georgia.

Majoritatea românilor cumpără la fel de mult ca înainte de reducerea taxei de la 24% la 9%, dar acum îşi permit să achiziţioneze pro­duse de o calitate mai ridicată, potrivit sursei citate. Potrivit datelor INS, consumul de pro­duse alimentare a crescut cu peste 20% în iu­nie, iulie şi august, lunile de după reducerea TVA.

„Supermarketurile au scăzut preţurile cu mai mult de 12%, iar reducerea a fost mai puternică în comerţul modern decât în cel tradiţional“, a mai spus Sorana Georgia.

Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Concu­renţei, a spus că instituţia pe care o conduce vrea să readucă în dezbatere eliminarea interdicţiei de vânzare în pierdere, prevăzută în legislaţia pentru comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă.

 

Ce au mai spus participanţii la conferinţa Mediafax

- Ministrul finanţelor Eugen Teodorovici: Guvernul ar putea reduce cota de TVA de la 24% la 9% şi pentru apă, măsură care ar putea sprijini agricultura, în special sectorul de irigaţii.

- Daniel Constantin, ministrul agriculturii: Agricultorii care se vor asocia în cooperative vor fi scutiţi de impozit pe norma de venit dacă sunt persoane fizice, nu vor plăti taxe pe bunurile pe care le introduc în cooperativă, iar impozitul pe profit va fi redus pentru o perioadă de 5 ani.

- Dan Şucu, şeful Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR): Retailerii resping restricţionarea programului de funcţionare, întrucât clientul este singurul care trebuie să decidă când intră în magazin şi cât stă, iar statul nu trebuie să intervină nici în privinţa prezenţei produselor româneşti pe rafturi.

- Bogdan Chiriţoiu preşedintele Consiliului Concurenţei: Consiliul Concurenţei discută cu aproximativ jumătate dintre marile lanţuri de magazine de pe piaţa românească pentru realizarea monitorului preţurilor.

- Christian Verschueren directorul general al Eurocommerce: Autorităţile române nu trebuie să intervină prin impunerea unei cote de produse la rafturile magazinelor, iar restricţionarea programului ar reprezenta un pas înapoi pentru consumatori.

(Senatul a adoptat, săptămâna trecută, o propunere legislativă care instituie obligaţia comercianţilor persoane juridice să achiziţioneze produsele din categoriile carne, legume şi fructe în proporţie de cel puţin 51% corespunzător fiecărei categorii, din lanţul alimentar scurt, adică din producţie românească.)

- Marius Dunca, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC): ANPC vrea să sprijine retailerii pentru a reduce risipa alimentară, inclusiv prin majorarea, la 15 zile, a perioadei în care magazinele pot avea la promoţie produsele care urmează să expire.

- Lenuţa Ichim, vicepreşedintele ANSVSA: Autoritatea colaborează cu retailerii pentru siguranţa alimentară, pentru identificarea şi retragerea rapidă a unor alimente care ar reprezenta un risc. ANSVSA susţine iniţiativa pentru a reduce risipa alimentară, dar responsabilitatea este în întregime a operatorului economic şi presupune şi cheltuieli.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO