Eveniment

Consumul a revenit pe creştere în aprilie, dar vânzările de alimente au rămas pe minus

Foto Shutterstock

Autor: Claudia Medrega

03.06.2013, 20:17 177

Volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul, cel mai im­portant indicator al consumului populaţiei, a revenit pe plus în luna aprilie, însă nu datorită ascensiunii vânzărilor de produse alimentare pen­tru sărbătorile pascale, ci graţie revirimentului semnificativ al comerţului cu produse nealimentare.

Faţă de luna martie, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a crescut în aprilie cu 2% (ca serie ajustată), după două luni consecutive de scădere, potrivit cifrelor anunţate de Institutul de Statistică.

Însă, vânzările de produse  alimentare, băuturi şi tutun au înregistrat faţă de martie o scădere de 0,3%. De altfel, reprezentanţii unor hiper­marketuri au susţinut că nu au simţit creş­terea vânzărilor de Paşte, ro­mânii cumpărând doar stric­tul necesar, deşi au primit în luna aprilie două sala­rii. Salariile aferente lunii aprilie care tre­buia plă­tite în pe­rioada 5-15 mai au fost plă­tite tot în aprilie pentru că în pri­me­le zile din mai bu­ge­tarii au avut li­ber. Deşi sărbă­to­ri­le pascale repre­zintă o creştere a traficului pen­tru lan­ţurile de hipermarketuri, acestea au susţinut că nu întot­dea­una un număr mai mare de clienţi se vede în vânzări.

Încasările din TVA, care indică tren­dul consumului, au fost în luna aprilie pe scădere, fiind cu 3,5% sub nivelul din aceeaşi lună din 2012.

Declinul cifrei de afaceri din comerţul cu produse alimentare s-a tem­perat, totuşi, în aprilie, după ce în februarie şi martie scăderile lunare au fost cuprinse între 1% şi 2%.

Comparativ cu aprilie 2012, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul a crescut cu 1,2%.

În primele patru luni cumulat, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a crescut cu 1% faţă de acelaşi interval din 2012, ca serie ajustată. Pe primul trimestru, avansul cifrei de afaceri din comerţ era de 0,8%.

Acest articol a apărut în ediţia tiparită a Ziarului Financiar din data de 04.06.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO