♦ „În trecut caravanele de cămile transportau mătase şi parfumuri din Est în Europa, acum trenurile şi camioanele transportă iPhone-uri, computere şi alte tipuri de încărcături.“ ♦ Întrebarea este cum devine Portul Constanţa, cel mai mare de la Marea Neagră, poartă spre vest pentru produsele asiatice.
România şi, în special, Portul Constanţa, reprezintă puncte cheie în planurile kazahilor de aducere la viaţă a vechiului Drum al Mătăsii. Practic, este vorba de un traseu alternativ pentru mărfurile care vin din Asia spre Europa, în special din China, care acum au două rute posibile: în nord, prin Rusia, sau prin sud, un traseu lung, în cea mai mare parte pe mare. Unul dintre cele mai importante proiecte economice ale Kazahstanului în acest moment este această rută, care ar urma să străbată ţara, iar Portul Constanţa este amintit pe toate proiectele.
„România are un potenÅ£ial mare ÅŸi suntem foarte interesaÅ£i de Å£ară, unde avem ÅŸi o investiÅ£ie foarte importantă, în Rompetrol, prin KazMunayGas, cea mai mare companie operată de statul kazah. BucureÅŸtiul este, de asemenea, unul dintre cei mai importanÅ£i parÂteneri de dialog. Suntem interesaÅ£i ÅŸi de creÅŸterea comerÅ£ului bilateral cu ajutorul acestei rute, care va fi foarte utilă pentru facilitarea comerÅ£ului bilateral“, Alibek Kuantyrov, ministrul economiei din Kazahstan, care a răspuns unei întrebări adresate de ZF.