Eveniment

Cum va arăta reţeaua de autostrăzi peste câteva zeci de ani

Cum va arăta reţeaua de autostrăzi peste câteva zeci de ani

Autor: Andreea Neferu

31.10.2012, 00:05 36347

Romania va fi brăzdată de autostrăzi şi drumuri expres de la vest la est şi de la nord la sud, şase poduri vor traversa Dunărea la graniţa cu Bulgaria, iar pe calea ferată dintre Nădlac şi Constanţa se va circula cu viteze de peste 250 de kilometri pe oră, potrivit primei variante de lucru a Masterplanului General de Transport, publicată ieri pe site-ul Autorităţii de Management pentru Programul Operaţional Sectorial Transport AMPOST).

În documentul afişat pe site-ul AMPOST se arată că planul naţional de construcţie de drumuri a fost aprobat de guvern şi că de acesta se va ţine cont în elaborarea masterplanului. Nu se precizează însă câţi kilometri noi de autostrăzi sau drumuri expres va avea România şi nici când vor fi aceştia gata. Cu toate acestea, orizonturile de timp luate în calcul în redactarea documentului sunt anii 2015, 2020 şi 2030.

În prezent, doar o mică parte din proiectele de pe harta şoselelor sunt deja finalizate sau se află în curs de execuţie. România are în prezent circa 506 kilometri de autostrăzi, dintre care însă doar circa 350 de kilometri au fost inauguraţi în ultimii 23 de ani, astfel că până la construcţia şoselelor prezentate în masterplan ar mai putea dura încă alte câteva zeci de ani. De asemenea, în construcţie se află în prezent puţin peste 300 de kilometri de autostrăzi, cea mai mare parte a acestora fiind finanţată din fonduri europene. Situaţia acestor autostrăzi se află momentan sub semnul întrebării, având în vedere că recent Comisia Europeană a notificat Guvernul de la Bucureşti în legătură cu intrarea în procedură de "presuspendare" a majorităţii axelor prioritare ale Programului Operaţional Sectorial Transporturi, ca urmare a unor deficienţe din cadrul sistemului de gestionare şi control al acestui program.

În documentul afişat pe siteul AMPOST apare şi una dintre cele mai controversate autostrăzi din ultimii ani, şi anume Târgu- Mureş-Iaşi, o şosea ce ar urma să traverseze Carpaţii Orientali şi să coste circa 8,9 miliarde de euro, adică un preţ de peste 30 de milioane de euro pe kilometru. Totodată, o altă şosea pe care românii ar putea circula în câţiva ani este Autostrada Sudului, care va face conexiunea între Bucureşti şi Timişoara, prin partea sudică a României. De altfel, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a publicat deja un anunţ pentru organizarea unei licitaţii pentru realizarea unui studiu de prefezabilitate pentru noua autostradă. Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii a semnat în aprilie două contracte de consultanţă pentru elaborarea master planului general de transport al României şi pentru ma nagementul POS-T, în scopul creştereii ratei de absorb - ţie de fonduri europene. Cele două contracte, cu o valoare de circa 16 mil. lei (3,7 mil. euro), sunt finan ţate din fonduri europene nerambursabile. Contractul pentru elaborarea masterplanului general de transport a fost acor dat companiei Aecom Ingenieria şi va costa 9,5 mil. lei (2,2 mil. euro).

Masterplanul va consta, printre altele, şi în esti marea cererii de transport şi a fluxurilor de trafic până în 2030. Pe de altă parte, contractul privind serviciile de consultanţă pentru management de program a fost atribuit asocierii formate din firmele European Funds Invest, Aesa-Agriconsulting Europe, Avensa Consulting şi va costa 6,5 milioane de lei (1,5 milioane de euro).

Click pe foto pentru imaginea mărită

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO