Eveniment

Eşecul ministrului agriculturii: Birocraţia instituţiei m-a învins

Eşecul ministrului agriculturii: Birocraţia instituţiei m-a învins
15.08.2010, 23:10 48

Ministrul agriculturii, Mihail Dumitru, a admis că nu ar reuşisă debirocratizeze instituţia pe care o conduce nici într-un mandatîntreg, de patru ani, darămite până la 1 septembrie, termenul fixatde premierul Emil Boc pentru restructurarea ministerelor.

Motivul? Hârţogăria excesivă, mentalitalitatea funcţionarilor şisistemul legislativ neadecvat în care Codul muncii sau alte legiîmpiedică o restructurare de fond.

"Când am venit în minister am fost neplăcut impresionat că noicomunicăm foarte mult în cadrul instituţiei prin hârtii. La ComisiaEuropeană nu există hârtii, acolo toate avizările şi comunicărilese fac electronic", a precizat Dumitru care, în momentul numiriisale în fruntea Ministerului Agriculturii, în decembrie 2009, eraexpert pentru dezvoltare rurală în cadrul Executivului de laBruxelles.

"Cea mai mare neîmplinire a mea ca ministru estedebirocratizarea instituţiei. Nu am reuşit să rezolv aceastăproblemă şi cred că nu aş reuşi să fac asta nici într-un întregmandat de patru ani", a susţinut Dumitru (46 de ani).

Ministerul Agriculturii are, în 2010, un buget de 9,3 mld. lei(2,2 mld. euro), adică aproape 2% din PIB. Ministerul are 12.700 deangajaţi, dar va trebui să renunţe la 3.100 dintre ei, în urmarestructurării.

Ce-i trebuie unui sistem să devină eficient, cum scapi dehârţogăria care striveşte sub un munte de copii care ţi se cer dupădiferite acte când ajungi la un ghişeu?

La poştă, de pildă, funcţionarul te înregistrează electronic,apoi mai completează o serie de formulare pe hârtie, dublând,practic, o informaţie existentă. Acelaşi lucru se întâmplă laInspectoratele Teritoriale de Muncă.

În urmă cu doi ani se discuta febril despre instituirea unoraşa-numite registre electronice unice, care ar fi urmat să conţinătoate datele personale ale unui cetăţean - în baza datelerMinisterului de Interne. Potrivit lui, Adrian Izvoranu, secretarulgeneral al Confederaţiei Patronatelor din România, dacă aceleregistre ar fi fost înfiinţate, jumătate dintre hârtiile carecirculă în administraţie ar fi dispărut.

"Dacă datele sunt acolo, simpla verificare a codului personaleste suficientă când mă prezint la un ghişeu - nu mai trebuie săaduc copii după buletin, certificat de naştere, de căsătorie, dupăactele firmei. Băiatul acela (ministrul agriculturii - n.n.) spunebine ce spune, aşa a văzut la Bruxelles pentru că aşa este acolo",arată Izvoranu.

Guvernul Boc a pornit cea de-a treia etapă a restructurăriiaparatului bugetar care presupune disponibilizarea a mii de oamenidin ministere şi din structurile din subordine, dar şi înadministraţia locală.

Termenul până la care administraţia locală trebuie să raportezefelul în care a decis să disponibilizeze circa 53.000 de oameniexpiră astăzi. Pentru ministere, termenul expiră la 1septembrie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO