Eveniment

Europenilor le-a revenit zâmbetul şi au ieşit la cumpărături

Şomajul din zona euro şi cele mai mari state membre ale sale a scăzut treptat în ultimii ani, încurajându-i pe consumatori, care şi-au plătit deja din datorii, să cheltuiască. Un indicator al încrederii consumatorilor a atins un vârf ante-criză în această lună, atingând cel mai ridicat nivel dintr-un deceniu, potrivit Financial Times

Şomajul din zona euro şi cele mai mari state membre ale sale a scăzut treptat în ultimii ani, încurajându-i pe consumatori, care şi-au plătit deja din datorii, să cheltuiască. Un indicator al încrederii consumatorilor a atins un vârf ante-criză în această lună, atingând cel mai ridicat nivel dintr-un deceniu, potrivit Financial Times

Autor: Catalina Apostoiu, Cristian Hostiuc

22.05.2017, 00:03 782

Câştigurile celor mai mari companii europene au avansat cu 23% în primul trimestru al acestui an comparativ cu creşterea de 14% din SUA. Cele mai mari companii ale Europei sunt pe cale să înregistreze cel mai bun trimestru din punctul de vedere al creşterii profiturilor din ultimii aproape şapte ani, beneficiind de un fenomen nemaiînregistrat de la criza economică mondială: o disponibilitate a consumatorilor şi a altor companii de a cheltui, scrie Wall Street Journal. Analiştii se aşteaptă ca ritmul de creştere a profiturilor să se modereze în T2 şi încă există o doză crescută de prudenţă în boardurile companiilor de pe întreg continentul european.

Semne de creştere susţinută au mai apărut şi în trecut, numai pentru a dispărea rapid. Totuşi, cifrele ameţitoare din T1 sporesc speranţele că Europa este în sfârşit pe punctul de a scăpa de moştenirea lăsată de criza economică începută în 2008, criză care a apăsat asupra Europei mult mai mult timp decât asupra SUA sau Asiei. „Europa se dovedeşte în acest moment surprinzător de rezistentă“, spune Martin Daum, CEO al diviziei de autovehicule comerciale a Daimler, unul dintre cei mai mari producători de camioane din lume.

Cele mai mari companii europene şi-au crescut în medie câştigurile pe acţiune pe T1 cu 23% faţă de T1 2016, estimează JPMorgan. Ritmul este superior celui de 14% consemnat de companiile incluse în indicele bursier american S&P 500, potrivit calculelor JPMorgan. Câştigurile pe acţiune pentru companiile parte a indicelui bursier European Stoxx Europe 600 sunt aşteptate să avanseze cu 16% pe întregul an, comparativ cu 10,5% pentru companiile din S&P 500, potrivit FactSet. Creşterea ar marca cel mai bun an din 2010, când companiile europene au revenit pe profit după declinurile dramatice înregistrate de la criza economică. Anul trecut, câştigurile companiilor din Stoxx Europe 600 au scăzut cu 1,9%.

Companiile europene profită de contextul economic general pozitiv de pe continent. Şomajul din zona euro şi cele mai mari state membre a scăzut treptat în ultimii ani, încurajându-i pe consumatori, care şi-au plătit deja din datorii, să cheltuiască. Un indicator al încrederii consumatorilor a atins un vârf antecriză în această lună, atingând cel mai ridicat nivel dintr-un deceniu, potrivit Financial Times. Indicatorul lunar al încrederii calculat de Comisia Europeană a avansat cu 0,3% până la cel mai ridicat nivel din 2007.

În pofida prezenţei unei inflaţii mai mari în acest an, gospodăriile europene sunt încă într-o formă bună. După rezultatul din alegerile prezidenţiale franceze şi în contextul în care cancelarul german Angela Merkel pare să aibă şanse ridicate de a câştiga alegerile din septembrie, nesiguranţa de ordin politic s-a redus semnificativ. Banca Centrală Europeană se aşteaptă de asemenea ca presiunile inflaţioniste să se tempereze în lunile următoare. În plus, preţurile petrolului şi-au revenit de la nivelurile extrem de scăzute din urmă cu câţiva ani, iar guvernele s-au oprit din reducerea cheltuielilor. Turismul impulsionează economii ca cea a Spaniei şi Greciei, scrie Wall Street Journal.

Creşterea i-a luat prin surprindere pe executivii de pe întreg continentul. Bancherii centrali nu au reuşit să impulsioneze creşterea economică prin intermediul dobânzilor ultrascăzute. Acum, două trimestre de creştere economică se traduc în creşteri puternice ale câştigurilor companiilor. Zona euro a devansat SUA din punctul de vedere al creşterii economice două trimestre consecutiv. Începutul bun de an nu este o veste bună numai pentru Europa. O redresare a economiei europene ar da un impuls şi companiilor americane şi asiatice care exportă pe piaţa europeană. Investiţiile de capital realizate de sectorul privat din UE au scăzut dramatic la apogeul crizei economice din 2009, s-au redresat uşor anul următor, apoi au stagnat înainte de a-şi reveni recent. Aceste investiţii au avansat cu 3% în 2016 faţă de anul anterior şi cu 14% faţă de 2013, potrivit datelor statistice.

Comparativ, în SUA cheltuielile de capital au urcat cu 1,5% în primele trei luni ale anului, potrivit S&P Global Market Intelligence. Există însă scepticism cu privire la sustenabilitatea actualei reveniri, unul din cele mai mari riscuri fiind cel de ordin politic. Partidele de extremă dreapta din Olanda şi Franţa care s-au declarat împotriva UE au pierdut în acest an în faţa candidaţilor pro-UE. Vin însă alegerile din Marea Britanie, Germania şi Italia. Deocamdată, consumatorii europeni s-au pus pe cheltuit. Vânzările de autovehicule din UE, de exemplu, au avansat cu 4,7% în primele patru luni ale anului. În SUA însă, cheltuielile consumatorilor au încetinit în primul trimestru. Vânzările de autovehicule au scăzut în aprilie pentru a patra lună consecutiv.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO