Eveniment

Execuţia bugetară la cinci luni: dacă lucrurile continuă aşa, deficitul bugetar va sări de 6% din PIB, adică peste cel de anul trecut. Încasările din TVA au trecut pe un plus de 19% în mai, cel mai bun avans din 2023, dar nu au putut să contrabalanseze accelerarea cheltuielilor la aproape +24%.

Execuţia bugetară la cinci luni: dacă lucrurile...

Autor: Răzvan Botea, Iulian Anghel

02.07.2023, 12:17 3135

Guvernul Ciucă a cheltuit cu 24% mai mult în mai 2023, faţă de mai 2022, adică în total 49 mld. lei. Or, cheltuielile ar fi tre­buit să crească, potrivit proiecţiei buge­tare, cu maximum 10%, iar veniturile cu 14%.

Guvernul Ciolacu şi-a început man­datul sub o zodie nefericită. Inflaţia ră­mâ­ne foarte sus, la peste 10%, iar anga­jaţii statului care au o putere mare asu­pra guvernului, pentru că au sindicate ce pot bloca activitatea statului (ceea ce nu există în mediul privat, decât rar), oricât de raţionali ar fi, încep să murmure. Întâi au fost profesorii, care au stat trei săptămâni în grevă, acum se pregătesc medicii. Inflaţia a adus în buzunarele bugetului, anul trecut, 16 miliarde de lei, la o creştere de venituri de 21%, an/an, în vreme ce aceeaşi inflaţie a adus cum­pă­rătorilor de toate neamurile un gol în privinţa puterii de cumpărare de cel puţin 25%, în ultimii doi ani. Guvernul nu are bani, pentru că veniturile sunt în bătaia vântului, ca întotdeauna şi oriun­de în lume, dar cheltuielile sunt mereu obligatorii. Aşa că veniturile, la cinci luni, au crescut cu 10%, iar cheltuielile cu 17%. Şi încă nu a venit nota de plată cu majorarea salariilor profesorilor, cu viitoarele facturi pe care medicii şi poliţiştii le vor pune, curând, pe prispa Palatului Victoria.

Astfel s-a ajuns în situaţia ca, la cinci luni din 2023, deficitul bugetar să fie de 37 mld. lei (7,4 mld. euro), adică 2,3% din PIB, un deficit uriaş pentru ambiţia guvernului de a ajunge la un deficit de sub 3% din PIB în 2024. Dacă s-ar continua tendinţa, deşi deficitul creşte mai mult în a doua parte a anului, atunci deficitul ar ajunge şi la 6% din PIB pe finalul anului, faţă de o ţintă de 4,4% din PIB consemnată în legea bugetului. Adică peste deficitul de anul trecut.

În relaţia cu UE, România este în procedură de „deficit excesiv“, trebuie ca, până în 2024, să-şi reducă deficitul bu­getar la sub 3% din PIB (regulile Maastricht). Viitoarea comisie europea­nă s-ar putea să renunţe la regula acestui 3% din PIB a deficitului, pentru că ni­meni nu şi-o poate explica, deşi toţi au îmbrăţişat-o. Ea a fost aplicată la propune­rea preşedintelui francez Fran­cois Mitterrand, dar ni­meni nu ştie de ce 3% şi nu 5%. Dar, chiar dacă s-ar re­nunţa la ea, chiar dacă s-ar renunţa la regula datoriei pu­blice de 60% din PIB, ba­ri­eră standard, un lucru ră­mâne. Un stat nu plăteşte procente din PIB pentru da­torie, ci plăteşte bani. Care vin din impozite. Or, când ai bani te poţi îndatora. Când ai venituri, ca pondere în PIB, de 50% îţi dă mâna să te împrumuţi mai mult. Dar când ai ve­nituri fiscale de 27% din PIB, ca Româ­nia (cele mai mici din UE, cu excepţia Irlandei care este din alt film), îţi mai dă mâna? România va plăti anul acesta 8 miliarde de euro doar dobânzi la datoria care a ajuns la 50% din PIB. Analiştii financiari ai CFA România cred că această datorie va atinge 55% din PIB la final de an.

Ca situaţia să se echilibreze, soluţia nu este tăierea de cheltuieli, ci majora­rea veniturilor. Consiliul Fiscal a spus încă de anul trecut care este soluţia pen­tru a majora creşterea de ve­nituri, fără majorări de taxe, fără trecerea la cota progresivă de impozitare: în primul rând ar fi elimi­narea nişelor fiscale care ar putea aduce 3% din PIB la buget. Apoi informatiza­rea ANAF care mai putea aduce echivalentul a 1% din PIB la buget. Apoi pu­nerea în regulă a impozitu­lui pe proprietate, prea mic azi, ar mai putea aduce la buget 0,5% echivalent PIB. Toate acestea fără ma­jorări de taxe, fără cotă progresivă.

Este o iluzie că putem să ducem în jos deficitul bugetar doar prin tăieri de cheltuieli. Nişele fiscale trebuie elimi­nate, a reiterat marţi Daniel Dăianu, preşedintele Consiliului Fiscal.

De unde vine însă acest deficit de 2,3% din PIB, la cinci luni din an? Din cauza investiţiilor prea mari, spun, în pri­mul rând, economiştii de la Ministe­rul de Finanţe. (Într-o ţară în care trenurile merg cu 40 de kilometri la oră, Ministerul Finanţelor se plânge că in­ves­tiţiile sunt prea mari). În al doilea rând din cauza compensărilor la energie în 2022 şi apoi din cauza decontărilor mai mari decât era aşteptat, încetinirea ritmului încasărilor şi implementarea programelor de sprijin pentru populaţie.

„Datorat în principal de creşterea volumului de investiţii cu 55,1% mai mult faţă de aceeaşi perioadă a anului pre­cedent, compensarea facturilor afe­rente consumului de energie electrică şi gaze naturale casnici şi noncasnici în va­loare de 4,16 mld. lei, volumul mai ma­re de decontări de bunuri şi servicii pentru medicamente, încetinirea ritmului de încasări ale veniturilor, precum şi de influenţele implementării etapei a doua a Programului Sprijin pentru Româ­nia“, scriu economiştii Finanţelor.

Analiza datelor extrase de ZF din e­xe­cuţia bugetară din mai arată că guvernul a accelerat încasările, în special de TVA, care au crescut cu 19% şi au fost de aproape 8 mld. lei numai în mai. Pe de altă parte, încasările din accize au scăzut cu 32%. Încasările din impozit pe profit încep să crească şi vor creşte puternic în perioada următoare, pentru că în 2023 s-a decalat depunerea decla­raţiei pentru impozitul pe profit din mar­tie la final de iunie. Astfel, dacă pâ­nă acum au fost scăderi mari, o să ur­meze creşteri mari care vor compensa.

Pe partea de cheltuieli, pensiile a­pasă cel mai greu. Cu o pondere în cheltuielile statului de mai bine de o treime, plăţile de pensii au urcat cu 17% în mai 2023, faţă de aceeaşi lună din 2022, ca urmare a creşterii punctului de pensie de la 1 ianuarie 2022. Creşterea de 17% este mult peste ce prognoza gu­vernul la început de an, adică Ă5%.

Cheltuielile de personal, adică sala­riile angajaţilor din mediul public, au crescut cu aproape 10% în mai şi au fost de 11 mld. lei. Cheltuielile cu bunuri şi servicii s-au mai temperat la un plus de 8,3% şi au fost în valoare de 6,5 mld. lei.

Per total, guvernul, la vremea res­pectivă Ciucă, a cheltuit 49 mld. lei în mai şi a încasat 39, ceea ce înseamnă că deficitul bugetar a fost de 10 mld. lei. Acesta s-a adăugat la cele 27 mld. lei adunate în primele patru luni din an şi a rezultat un deficit la cinci luni de 37 mld. lei, adică deja 2,3% din PIB.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO