Eveniment

Guvernul amână privatizarea CFR Marfă până în 2018 şi schimbă strategia

Guvernul amână privatizarea CFR Marfă până în 2018...

Autor: Mediafax

07.10.2016, 00:03 581

Miniştrii economici i-au înaintat premierului Dacian Cioloş un memo­randum care prevede schimbarea strategiei de privatizare a CFR Marfă şi amânarea procesului până în tri­mestrul I al anului 2018.

Privatizarea parţială prin listarea unor pachete de acţiuni ale companiei pe bursă trebuia încheiată în 2016.

Una dintre propunerile Ministe­rului Transporturilor invocă un plan de acţiune pentru „restructurarea compa­niei CFR Marfă, urmată de demararea procesului de privatizare începând cu trimestrul I 2018“.

„După implementarea progra­mului de restructurare, programat a se derula în cursul anului 2017, şi emi­terea de către consultantul ce va fi selectat de către CN CFR Marfă SA a opiniilor şi concluziilor (...) se preco­nizează modificarea/actualizarea stra­tegiei de privatizare aprobate prin HG nr. 46/2013 cu obţinerea tuturor avizelor necesare, inclusiv de la CSAT şi Consiliul Concurenţei“, se arată în documentul citat.

Dar procesul de privatizare – prin listarea la bursă a unor pachete minoritare de acţiuni – trebuia încheiat până în luna mai 2016, pentru că atunci a expirat termenul unui ajutor de stat aprobat de Comisia Europeană pentru CFR Marfă şi acordat chiar în vederea privatizării. Au fost, astfel, convertite în acţiuni datorii de 380 de milioane de euro, urmând ca pe bursă să se listeze 25%, apoi alte 26% din acţiunile CFR Marfă. Altfel, societatea „ar ajunge cu siguranţă în faliment“, se arăta într-un proiect de strategie de privatizare din 2015 care prevedea listarea la Bursă a transportatorului public feroviar. Pe lângă problema acestui ajutor de stat, privatizarea CFR Marfă mai eviden­ţiază şi dificultatea evaluării compa­niei. Dacă la prima încercare de vân­zare, în 2005, societatea era evaluată la 1 mld. euro, la ultima încercare - în 2013 - statul a cerut doar 180 mil. euro.

Apoi, odată cu intenţia din 2015 de listare la Bursă, a rezultat o revenire la evaluarea de un miliard de euro: două pachete de acţiuni, însumând 51% din capitalul societăţii, urmau să fie ofertate pentru 500 de milioane de euro.

Conform unor calcule estimative ale sindicatului CFR Marfă, doar cele 40.000 de vagoane ale companiei valorează „chiar si la fier vechi” peste 250 de milioane de euro. Alte 250 de milioane de euro ar valora cele aproximativ 900 de locomotive. Tocmai aceste diferenţe între estimările privind valoarea CFR Marfă au atras atenţia şi Consiliului Concurenţei.

O eventuală investigaţie derulată de Comisia Europeană cu privire la susceptibilitatea unui ajutor de stat neconform faţă de CFR Marfă s-ar putea desfăşura într-un un termen mediu de doi ani. În anul 2013, Comisia Europeană a fost de acord cu conversia datoriilor CFR Marfă în acţiuni. Ulterior, din cauza nefinalizării acestui proces de privatizare, Comisia Europeană a menţionat faptul că, cel mai probabil va declanşa o procedură de investigaţie privind măsurile de ajutor de stat acordate în favoarea CFR Marfă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO