Eveniment

Investiţiile statului cresc, dar doar groapa din care ies le face să pară mari

Investiţiile statului cresc, dar doar groapa din care...

Autor: Iulian Anghel

04.07.2016, 00:08 1022

Bugetul a primit fonduri de la UE în primele cinci luni din an de 967 mil. lei, faţă de 3,4 mld. lei în ian. – mai 2015

În primele cinci luni din an bugetul consolidat  a  cheltuit  pe  investiţii 3,6 miliarde de lei, în creştere cu 29% faţă de perioada similară a anului  trecut.  Dar  creşterea procentuală este, în bună măsură, o iluzie pentru că ea vine după ani de căderi brutale.

În  2015  cheltuielile de capital (investiţiile din buget) au fost în creştere cu  5,2%  faţă  de  anul precedent,  până  la  18,2 miliarde  de  lei.  Acest lucru s-a putut întâmpla pentru că noul guvern a cheltuit/achitat lucrări în ultima lună din an de 15 miliarde de lei şi, astfel, bugetul consolidat care în noiembrie  era  pe  un excedent  de  0,7%  din PIB (5,3 mld. lei), a ajuns la un deficit în decembrie de  1,4%  din  PIB  (10,5 mld.  lei).  Astfel,  cheltuielile  de  capital  care  în ianuarie - noiembrie erau cu  13%  mai  mici  decât perioada  similară  a  lui 2014, au ajuns pe întreg anul 2015 să fie cu 5% mai mari decât în anul precedent.

Datele Finanţelor la cinci luni arată o creştere a cheltuielilor de capital cu 29% faţă de perioada similară a anului 2015. Este  o  revenire,  dar  procentul  cu  care acestea cresc, departe de a fi miraculos, arată mai degrabă faptul că  statul  şi-a  redus investiţii  din  buget  în trecut,  mizând  pe fondurile europene care au venit, dar nu au fost la nivelul  pe  care administraţia îl anti cipa.

Pentru  actualul guvern,  problema  este serioasă pen tru că nu va avea anul acesta la dispo -ziţie sumele pe care le-a avut,  de  pildă,  bugetul din 2015 care a primit de la UE 17 miliarde de lei (3,8 mld. euro). Şi nu le va  avea  pentru  că exerciţiul financiar 2014 – 2020 demarează foarte greu.  În  primele  cinci luni  din  an,  bugetul  a primit de la UE (după programări  financiare, 2007  -  2013  şi  2014  -2020)  967  mil.  lei.  În primele  cinci  luni  din 2015,  acelaşi  buget  primise  de  la  UE 3,5 mld. lei.

Ce înseamnă asta? În România, pe măsură ce fondurile europene au fost mai multe,  statul  şi-a  redus  investiţiile  din buget şi le-a înlocuit cu banii UE, iar veni -turile  astfel  „economisite”  le-a  alocat proiectelor sociale (pensii, salarii, scutiri de tot felul). Guvernul actual moşteneşte această  situaţie  –  trebuie  să  asigure salariile mărite cu venituri mai reduse ca urmare a reducerilor de taxe (în special a TVA). În aceeaşi vreme trebuie să pună bani în investiţii, neavând siguranţa sau propteaua  fondurilor  UE,  cum  s-a întâmplat în ultimii doi – trei ani.

Pe întreg anul, legea bugetului prevede că  în  investiţii  venite  doar  din  buget trebuie să meargă 19,2 mld. lei (cu un miliard de lei mai mult decât s-a cheltuit în 2015, potrivit execuţiei bugetare pe anul trecut). Pe întreg anul, investiţiile statului (cheltuieli de capital, fonduri UE etc.) ar urma să se situeze, potrivit aceleiaşi legi a bugetului,  la  37,7  miliarde  de  lei.  Asta înseamnă guvernul mizează pe cel puţin 18 mld. lei bani de la UE, un calcul extrem de generos având în vedere că, în primele cinci luni, la buget au intrat sub un miliard de lei din această sursă. Ce  se  întâmplă  cu  investiţiile bugetului la cinci luni poate fi un indiciu a ceea  ce  se  va  întâmpla  pe  întregul  an.

Bugetul a investit din veniturile proprii 3,6 miliarde de lei. Ministerul Finanţelor arată că investiţiile totale (cheltuielile de capital şi din alte fonduri) au fost de 9 miliarde de lei. De la UE au intrat în buget aproape un miliard de lei, dar, la capitolul cheltuieli cu proiecte finanţate din fonduri neram bursabile,  sunt  evidenţiate  5 miliarde  de  lei. 

Înseamnă  că  statul cheltuieşte bani din Trezorerie şi aşteaptă rambursările de la UE, când vor veni ele, ceea ce este o practică utilă în lipsa unei alte soluţii. Doar că, dacă aceşti bani nu vin, ei intră la calculul deficitului bugetar (aproape de zero la cinci luni), care este programat în 2016 să fie la limita de sus, de 3% din PIB.

Este posibil prin urmare ca, dacă banii de la UE nu vin, să vedem în a doua  parte  a  anului  o  restrângere  de cheltuieli cu inves tiţiile (de capital sau „din alte surse”, „alte surse” care sunt, după cum se vede, tot ale statului.) Este singura jon glerie pe care o pot face Finanţele -care  au  abuzat  în  anii  trecuţi  de  acest instrument  -  în  condiţiile  în  care  alte cheltuieli sunt aproape imposibil de redus din cauza anului electoral.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO