Eveniment

Optimism de la manageri: Industria, construcţiile, comerţul şi serviciile vor creşte în următoarele trei luni

Optimism de la manageri: Industria, construcţiile,...

Autor: Claudia Medrega

29.04.2014, 00:06 194
Managerii companiilor se aşteaptă pentru perioada aprilie-iunie la o creştere a activităţii în industria prelucrătoare, comerţul cu amănuntul şi chiar în sectorul construcţiilor, care până acum a fost în declin, în timp ce în sfera serviciilor ar urma să vedem o ascensiune moderată, faţă de primele trei luni ale anului, potrivit Institutului de Statistică.
 
Acesta este un semnal pozitiv legat de evoluţia economiei în al doilea trimestru, după veştile bune venite de la indicatorii macroeconomici pentru primele luni ale anului.
 
Majoritatea bancherilor anticipează pentru primul trimestru din acest an o creştere economică cuprinsă în intervalul 2-4%, faţă de aceeaşi perioadă din 2013, principalul motor fiind în continuare producţia industrială, susţinută de îmbunătăţirea cererii externe. Institutul Naţional de Statistică urmează să anunţe în 15 mai datele semnal privind creşterea PIB din T1 2014.
 
Pentru întregul an 2014, estimările analiştilor privind avansul PIB sunt cuprinse între 2 şi 3,5%, economia urmând să fie susţinută în continuare de cererea externă, precum şi de o revenire a cererii interne.
 
Şi sondajul anunţat săptă­mâna trecută de CFA România a fost încurajator. Încrederea analiştilor financiari români a revenit pe o pantă ascendentă în luna martie ca urmare a îmbunătăţirii aştep­tărilor legate de evoluţia economiei în următoarele 12 luni.
 
 
În primele luni ale anului, cea mai bună veste a venit de la consum. Dacă în 2013 economia a crescut cu 3,5%, susţinută de exporturi şi de agricultură, primele luni din acest an indică o contribuţie pozitivă a consumului intern la ascensiunea PIB.
 
Cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul - cel mai important indicator pentru consumul populaţiei - avea în februarie un plus de aproape 9% comparativ cu aceeaşi perioadă de anul trecut, pe serie brută. Iar pe serie ajustată avansul comerţului a fost de 7,5%. Cumulat, în primele două luni creşterea comerţului a fost de 7% pe serie brută şi 6,3% pe serie ajustată.
 
Din tabloul evoluţiilor pozitive la început de an nu a lipsit producţia industrială, unul dintre cei mai importanţi indicatori din economie. Industria şi-a continuat ascensiunea în februarie, făcând un salt de 9% faţă de aceeaşi lună de anul trecut. Pe ansamblul primelor două luni producţia industrială a crescut cu 10%, pe serie ajustată. Astfel, industria, care reprezintă aproximativ o treime din PIB-ul României, rămâne unul dintre principalele motoare de creştere pentru economie în acest an.
 
Şi exporturile au înregistrat în februarie o creştere de 12%, până la 4,3 mld. euro. Iar pe ansamblul primelor două luni ale anului creşterea exporturilor a fost de 9,2% faţă de ianuarie-februarie 2013.
 
Semne proaste au venit în februarie, ca şi în prima lună a anului, de la construcţii. Lucrările de construcţii şi-au continuat declinul ajungând în februarie la o scădere de 12%, pe serie ajustată, comparativ cu intervalul similar din 2013.
 
În aceste condiţii, analiştii anticipează că sectorul construcţiilor a avut o contribuţie negativă la creşterea PIB-ului în primul trimestru.
 
Ce spune sondajul INS
 
Managerii din industria prelucrătoare preconizează pentru următoarele trei luni o creştere a volumului producţiei (sold conjunctural Ă19%). Şi în construcţii se va înregistra o majorare a volumului producţiei (sold conjunctural Ă30%). În sectorul comerţului cu amănuntul, managerii au estimat pentru următoarele trei luni o tendinţă de creştere a activităţii economice (sold conjunctural Ă31%). Conform estimărilor din luna aprilie 2014, cererea de servicii (cifra de afaceri) va înregistra o creştere moderată în următoarele trei luni (sold conjunctural Ă7%).
 
Concluziile INS au fost obţinute prin intermediul unor anchete de conjunctură, în urma estimărilor făcute de manageri cu privire la tendinţele activităţii economice. Anchetele indică soldul conjunctural, obţinut ca diferenţă între procentajul managerilor care au ales varianta pozitivă a fenomenului şi procentajul celor care au indicat varianta negativă.
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO