Eveniment

Spaniolii si francezii pot pierde contracte de autostrazi de 300 mil. €

Lucrarile la centura ocolitoare a orasului Arad (12,3 km) se deruleaza greoi si in acest ritm nu va fi respectat termenul de finalizare iunie 2011

Lucrarile la centura ocolitoare a orasului Arad (12,3 km) se deruleaza greoi si in acest ritm nu va fi respectat termenul de finalizare iunie 2011

03.06.2010, 23:10 19

Ministerul Transporturilor ia in considerare reziliereacontractelor pentru construirea centurii ocolitoare Arad (12,3 km)si a autostrazii Cernavoda-Medgidia (19,2 km), contracte cu ovaloare de 119 mil. euro, respectiv 180 mil. euro, pentru calucrarile stagneaza si nu vor fi finalizate la timp.

Centura ocolitoare Arad este construita de consortiul FCCConstruction, cel mai mare constructor spaniol, si Porr Technobau(Austria), in timp la autostrada Cernavoda-Medgidia lucrarile suntexecutate de compania franceza Colas. Acestea ar putea fi primelecontracte de autostrazi care vor fi reziliate dupa ce a fostcastigat contractul, singurele proiecte de infrastructura anulatepana in prezent fiind la reabilitari de drumuri nationale siconstruirea de centuri ocolitoare.

RaduBerceanu, ministrul transporturilor, le-a transmis ierireprezentatilor FCC Construction, care se ocupa si de construireape zona bulgara a podului Vidin-Calafat, ca va rezilia contractulpentru centura Arad. Ministrul nu a facut nicio referire lacontractul pentru realizarea autostrazii Cernavoda-Medgidia, insainformatia a fost confirmata de surse din CNADNR, care sustin ca incazul in care companiile nu recupereaza intarzierile, contractelevor fi reziliate la ambele proiecte.

Lucrarile pentru construirea centurii Arad au fost incepute inaprilie 2009, iar cele pentru Cernavoda-Medgidia au fost demaratein iunie 2009, ambele lucrari avand ca termen de finalizare iunie2011. Cele doua proiecte fac parte din tronsonul IV paneuropean sisunt cofinantate cu fonduri de la UE si de la Banca Europeana deInvestitii.

Ambele contracte au fost printre primele de dupa '90 in care aufost prevazute amenzi in cazul in care constructorul nu respectatermenul de finalizare - cu 0,05% din valoarea contractului pentrufiecare zi de intarziere -, iar daca penalizarile ajung la 15%, sereziliaza contractul.

"Am vorbit cu reprezentantii FCC, care au un contract la oportiune de autostrada de pe Culoarul IV, din zona Aradului, undesunt vreo 20 de kilometri de autostrada, o portiune castigata de eisi unde de aproape un an se gandesc si au tot felul de trairi,probabil in Spania, ca in tot cazul acolo pe lucrare nu se vedenimic", a spus Berceanu, citat de Mediafax. El a adaugat careprezentantii companiei au fost chemati, ieri dupa-amiaza, laBucuresti, pentru a li se pune in vedere ca daca nu se apuca delucrari contractul va fi reziliat. Contactati de ZF, reprezentantiiFCC Construction nu au dorit sa faca niciun comentariu.

"Ei sunt convocati astazi (joi - n. r.) la minister, iar mainesau dupa-amiaza o sa am si eu o discutie cu ei in care o sa li searate articolele din contract pe baza carora, din cauza ca nu le-aurespectat, noi o sa incepem procedura de reziliere. Daca ei or saconsidere ca e o chestiune care ii intereseaza si or sa se apucefoarte repede de lucrare, atunci poate nu o sa se ajunga lareziliere. Daca nu, o sa se ajunga la reziliere", a mentionatBerceanu. El a declarat ca multe dintre firmele care au castigatlucrari in urma licitatiilor s-au obisnuit ca daca se intarziecontractele oricum nu se reziliaza.

"Cand am mai fost vreo opt luni ministru am mai reziliat cevacontracte. In ultimii 20 de ani nu prea s-au reziliat contracte side aceea s-au invatat foarte multi constructori ca in Romania,chiar daca mai intarzii, chiar daca mai maresti preturi, pana laurma se gaseste o solutie si nu se reziliaza contractul", asustinut Berceanu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO