ZF 24

Transporturile susţin că pun 1.000 km de autostrăzi noi pe harta României în cinci ani deşi au construit doar 600 km în peste douăzeci şi cinci de ani

Autostrada Sibiu-Piteşti, care va dubla actualul DN 7 care merge paralel cu Valea Oltului (foto), este considerată „prioritate zero“.

Autostrada Sibiu-Piteşti, care va dubla actualul DN 7 care merge paralel cu Valea Oltului (foto), este considerată „prioritate zero“.

Autor: Andreea Neferu

12.05.2015, 00:07 2943
Circa 960 de kilometri de autostrăzi noi, pe rute precum Sibiu-Piteşti, Câmpia Turzii-Târgu Mu­reş sau Bacău-Paşcani, sunt pro­puşi să apară pe harta ru­tieră a României până în 2020, nota de plată pentru aceste drumuri fiind de 8,8 miliarde de euro, potrivit calculelor ZF pe baza strategiei de implementare a Master Planului General de Transport, documentul care indică priorităţile naţionale în materie de infrastructură de transport până în 2030.

În 26 de ani, de la Revoluţie, România a construit sub 600 de kilometri de autostrăzi, având în prezent o reţea totală de circa 700 de kilometri de şosele de mare viteză.

„Prioritatea zero“ în materie de infrastructură rutieră, aşa cum a fost numită de Ministerul Transporturilor, este autostrada Sibiu-Piteşti, care va costa puţin peste 2 miliarde de euro, din care circa 520 de milioane de euro vor fi bani de la Uniunea Europeană, 374 de milioane de euro vor proveni din bugetul de stat şi aproape 1,2 miliarde de euro vor fi împrumuturi, potrivit strategiei de implementare a Master Planului General de Transport. Lucrările la această autostradă vor începe în 2017 şi vor fi finalizate în 2020. Deocamdată pentru autostrada Sibiu-Piteşti nu au început încă nici revizuirea şi actualizarea studiului de fezabilitate, deşi la începutul lunii februarie CNADNR a desemnat asocierea Spea Ingineria Europea – Tecnic Consulting Engineering drept câştigătoare a contractului de realizare a studiului de fezabilitate. Consiliul Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor a decis că CNADNR trebuie să reevalueze ofertele depuse pentru această licitaţie.

Autostrăzile care vor fi inaugurate cel mai repede sunt Lugoj-Deva (loturile 2, 3 şi 4) şi Sebeş-Turda, fiecare cu o lungime de circa 70 de kilometri, care de altfel sunt deja în lucru în prezent. Semne de întrebare planează momentan asupra autostrăzilor Comarnic-Braşov şi Craiova-Piteşti, care în Master Plan sunt propuse a fi construite prin parteneriate public-private.

În cazul Comarnic-Braşov, în următoarea perioadă statul ar trebui să anunţe dacă merge mai departe cu proiectul de concesiune, pentru care a ales deja investitori privaţi în urmă cu mai bine de un an. Şi Craiova-Piteşti se află în perioada de dialog competitiv a unui proiect de concesiune, despre ale cărui rezultate nu s-a mai auzit însă nimic de foarte multe luni de zile. 

Alţi 300 de kilometri de autostrăzi ar urma să fie construiţi în România după 2021, potrivit datelor din Master Plan.

În total, pentru perioada 2014-2020, România are nevoie de 12,6 miliarde de euro pentru a finanţa proiectele de infrastructură rutieră, iar deocamdată are un „deficit“ de 7,98 miliarde de euro, ceea ce înseamnă că trebuie să găsească resurse financiare să acopere această sumă.

Pentru perioada 2021-2030, ne­cesarul de finanţare este de 17 miliarde de euro, iar deficitul este de 8,3 miliarde de euro, potrivit datelor din strategia de implementare a Master Planului Ge­neral de Transport.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO