Eveniment

Trei giganti mondiali cer autoritatilor sa gaseasca bani ca sa le cumpere tramvaiele. Piata tramvaielor este evaluata la 2,5 mld. euro

Trei giganti mondiali cer autoritatilor sa gaseasca bani ca sa le cumpere tramvaiele

In marile orase din Romania e nevoie de o noua flota de circa 1.000 de tramvaie

10.06.2009, 18:36 71

Cei trei mari producatori de material rulant Bombardier, Alstom si Siemens urmaresc o piata locala a tramvaielor evaluata la aproximativ 2,5 miliarde de euro si asteapta demararea licitatiilor de achizitie in cinci din principalele orase ale tarii.

Administratiile locale amana insa de cel putin doi ani licitatiile pentru inlocuirea flotelor cu o vechime mai mare de 30 de ani, din lipsa fondurilor. Producatrorii arata insa cu degetul spre institutii financiare care inca acorda finantari sau spre fondurile europene disponibile pentru astfel de investitii.
„Piata potentiala este mare in Romania. In functie de finantarea disponibila si de licitatiile organizate, Romania ar putea achizitiona circa 200 de tramvaie in urmatorii 2-3 ani", a spus Grego Peters, presedinte al diviziei de material rulant usor Bombardier, targul te transport UITP - Viena, organizat de Asociatia Internationala a Trasportatorilor Publici.
Intrebati daca ar putea adopta solutia utilizata in domeniul aeronautic, unde producatorii finanteaza achizitiile clientilor, reprezentantii Bombardier au respins aceasta varianta. „La momentul actual nu este o varianta optima pentru ca multi clienti au in continuare bani. Pe restul incercam sa ii ajutam sa gaseasca finantare la institutiile care inca ofera. In plus, in Europa exista fonduri structurale pe care putini le folosesc", a spus Andre Navarri, presedinte si COO al Bombardier Transportation, producatorul care a livrat circa 260 de vagoane de metrou pentru modernizarea a doua magistrale de metrou din Bucuresti.
Capitala, pentru care producatorii amintiti au estimat ca exista o necesitate de 400-500 de tramvaie noi, a organizat in urma cu mai mult de un an si jumatate o licitatie pentru modernizarea flotei, care a fost insa contestata si anulata.
 
Solutia: autoritatile metropolitane
Pentru depasirea obstacolului finantarii, reprezentantii locali ai producatorului francez de material rulant Alstom identifica ca singura solutie infiintarea unor autoritati metropolitane.
„O comunitate locala nu poate sa acceseze singura fonduri europene, dar daca devine o autoritate metropolitana are acces la fonduri regionale de dezvoltare. Apoi se pot ocupa nu doar de obtinerea finantarii, ci si de montarea dosarului de finantare", a declarat Gabriel Stanciu, director general al Alstom Transport Romania.
Siemens, singurul producaor international de material rulant care a vandut in ultimii 5 ani o flota de tramvaie pe piata locala, spune insa ca licitatiile pentru piata locala se lasa inca asteptate, iar incertitudinea este amplificata de o lipsa acuta a finantarilor.
„Exista licitatii care se anunta la Bucuresti si Timisoara pentru cate 100 si respectiv 50 de tramvaie. Estimativ. Nimic nu este clar in aceste orase pentru ca nu exista fonduri atrase", a declarat Gabriel Stanciu, director divizie material rulant Siemens.
Principalele orase din Romania, Timisoara, Arad, Cluj, Iasi, in frunte cu Bucurestiul, au nevoie de o noua flota de circa 1.000 de tramvaie pentru inlocuirea modelelor Tatra, a celor second-hand importate dupa 1990 si a celor de productie locala, care si-au depasit durata de viata.
 
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO