Eveniment

Trenul deraiat la Valea Calugareasca arata ca CFR nu mai poate functiona cu carpeli

Trenul deraiat la Valea Calugareasca arata ca CFR nu mai poate functiona cu carpeli

In accident si-a pierdut viata o persoana iar patru au fost ranite

12.05.2008, 18:41 519

Locomotiva si patru din cele sase vagoane ale trenului accelerat 1661 Bucuresti-Iasi au deraia, sambata, in jurul orei 17.00, dupa trecerea de macaz la intrarea in halta Valea Calugareasca. In urma impactului o bucata de sina a patruns in podeaua primului vagon, penetrand bancheta si accidentand mortal o eleva de 17 ani din Focsani. Alte patru persoane au fost ranite, doua dintre acestea ramanand internate la Spitalul Judetean din Ploiesti.
Oficiali ai Ministerului Transporturilor (MT) au afirmat duminica, in conferinta de presa, ca deocamdata nu au fost determinate exact cauzele accidentului feroviar din Valea Calugareasca, la nivelul ministerului instituindu-se o comisie de ancheta pentru a stabili motivele care au generat acest accident.
Directorul general al Regionalei Calatori Bucuresti, Teodor Gavria, a afirmat duminica ca accidentul de tren a fost incadrat in "categoria I" intrucat s-a soldat cu victime, potrivit agentiei de stiri Mediafax.
Accidentul produs sambata marcheaza unul dintre cele mai grave accidente feroviare produse in ultimul deceniu in Romania.
"Ultimul accident feroviar grav s-a produs in 1995 la Dragos Voda (in judetul Calarasi - n.red.)", a spus Cristian Ungureanu, director Regionala de Cai Ferate Bucuresti. Accidentul produs la Dragos Voda s-a soldat cu un mort si 18 raniti, iar la originea acestei catastrofe a stat un macaz vechi si stricat.
Deraierea produsa sambata la Valea Calugareasca pune in discutie situatia cailor ferate din Romania, care au fost ocolite de investitii masive dupa Revolutie.
"E loc de mai bine in ceea ce priveste situatia caii ferate din Romania. Intr-adevar in ultimii 18 ani s-a investit mai mult in activitatea rutiera, dar vreau sa schimb aceasta situatie. Avem finantari de la Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare si prin programul ISPA (Instrumentul pentru Politici Structurale de Pre-aderare)", a spus Ludovic Orban, ministrul transporturilor.
La inceputul acestui an in mass-media au aparut informatii conform carora directorul CFR Infrastructura Constantin Manea a emis o nota interna in care se arata faptul ca pe intreaga retea de cai ferate, adica 13.760 de kilometri, exista peste 1.000 de puncte periculoase, din care 319 sunt de categoria I. Aproape jumatate din punctele foarte periculoase se afla pe magistrale principale si determina circularea cu viteza redusa pe mai multe linii feroviare.
Aderarea la Uniunea Europeana obliga insa statul roman sa investeasca in dezvoltarea infrastructurii de cale ferata, neglijata, conform alocarilor bugetare, dupa 1990, prin crearea unor culoare de mare viteza care sa uneasca Grecia de restul Europei.
Cele doua coridoare europene care traverseaza Romania sunt coridorul IV, care face legatura intre Germania si Grecia, si coridorul IX, intre Finlanda si Grecia, lungimea lor totala fiind de aproape 10.000 km.
Dezvoltarea infrastructurii feroviare este cu atat mai importanta cu cat este incurajata de Uniunea Europeana, in vederea diminuarii impactului asupra mediului.
CFR Calatori sustine ca trenul este un mijloc de transport cu o eficienta energetica de sase ori mai buna decat o masina si de trei ori mai buna decat o nava.
In acelasi timp trenurile au nevoie de numai 25% din spatiul necesar unui drum rutier cu aceeasi capacitate de circulatie.

Cauze posibile: defectiune sau uzura
Autoritatile au finalizat ieri ancheta criminalistica la locul accidentului feroviar care a avut loc la intrarea in gara din Valea Calugareasca, anchetatorii asteptand rezultatele expertizelor care vor fi facute pe unele subansambluri ale sistemului de infrastructura feroviara. Potrivit sefului Politiei Transporturi Feroviare Prahova, comisar-sef Stelian Parepa, cercetarile din punct de vedere criminalistic s-au finalizat la fata locului, anchetatorii asteptand rezultatele expertizelor care vor fi facute pe unele subansambluri ale sistemului de infrastructura feroviara, cercetari realizate de catre criminalistii prahoveni. Comisarul- sef Stelian Parepa a declarat ca de la locul accidentului au fost ridicate unele subansambluri de la macazul numarul 9, cel unde a avut loc accidentul si care s-a rupt, printre acestea aflandu-se contrasine si piulitele macazului, urmand sa se stabileasca daca aceste piulite erau slabite in momentul trecerii acceleratului 1661. Parepa a mai spus ca nu se poate preciza cauza producerii accidentului, insa se iau in calcul mai multe ipoteze, printre care existenta unei defectiuni tehnice, slabirea terasamentului sau uzura infrastructurii. "Conteaza foarte mult rezultatele acestei expertize facute de criminalisti", a spus Stelian Parepa. Seful Politiei TF Prahova a adaugat ca inainte cu cateva minute de producerea acestui accident peste acelasi macaz a trecut, fara incidente, un tren de marfa care a oprit in Gara Valea Calugareasca. Potrivit sursei citate, specialisti de la Autoritatea Feroviara fac, in paralel, o cercetare pe linie administrativa pentru a stabili cum a fost posibila producerea accidentului, iar de duminica cazul a fost preluat de catre procurorii Parchetului de pe langa Tribunalul Prahova intrucat este vorba despre siguranta circulatiei. (Mediafax)


Exista vreun risc politic pentru Ludovic Orban?

Riscul politic pentru ministrul transporturilor Ludovic Orban depinde de modul in care el va sti sa gestioneze situatia creata de deraierea acceleratului Bucuresti-Iasi, crede analistul politic Stelian Tanase.
"Acum nu cred ca el risca ceva. Dar depinde in continuare de modul in care va sti sa fie deschis, onest, rapid. Nu sa vina intr-o zi sa spuna ceva, iar intr-o alta zi altceva. Vad ca a vorbit intai despre o mana criminala, apoi despre o osie rupta. El trebuie sa grabeasca lucrurile, sa vina cu un raport rapid si sa nu lase lucrurile sa fie impinse pana in preajma alegerilor", spune analistul politic.
Actualul ministru al transporturilor candideaza din partea PNL pentru Primaria Generala a Capitalei, un fotoliu ravnit de nu mai putin de 19 candidati. Fotoliul de primar general poate fi considerat unul dintre cele mai importante intrucat primarul general are, indeobste, dupa seful statului, cele mai multe voturi obtinute direct de la cetateni.
Accidentul de la finele saptamanii nu este singurul de acest fel din ultimii ani si nici singurul in care un ministru a trebuit, intr-un anume fel, sa raspunda politic. In august 2004, tot intr-un an electoral, la Gugesti judetul Vrancea s-a produs un accident feroviar in care un tren cu 34 de vagoane cisterna umplute cu benzina si motorina a explodat. Au ars atunci patru vagoane cu 200 de tone de combustibili si mai multi pompieri veniti sa stinga incendiul au fost raniti. Ministrul transporturilor de atunci, Miron Mitrea (PSD) a dat vina pe producatorul de osii, care ar fi facut, potrivit ministrului, osii din fier vechi.
Politic, ministrul de resort de la acea vreme nu a avut de suferit intrucat el se regasea, cateva luni mai tarziu, pe listele parlamentare ale partidului sau, el fiind ales deputat in chiar judetul in care a avut loc accidentul, adica Vrancea.
Stelian Tanase sustine ca in acest caz nu ministrii sunt neaparat de vina.
"Starea infrastructurii este invechita. Este vorba despre multi bani ce trebuie cheltuiti aici, poate liniile ferate ar trebui privatizate. Dar cand cineva cumpara, o face ca sa scoata bani, nu ca sa bage bani. Nu poate fi invinovatit cineva anume, trebuie vazut tot ceea ce s-a intamplat in ultimii 20 de ani", spune Tanase.
In 2004 guvernul spaniol de dreapta al lui Maria Aznar a pierdut alegerile in urma atentatelor produse impotriva unor garnituri de tren. Stelian Tanase spune insa ca a face legatura intre astfel de evenimente dramatice si accidente care se pot intampla oricand nu este doar fortat, ci si neproductiv: "Nu poti invinovati un ministru pentru ca undeva s-a produs un accident". Dar poate fi invinovatit pentru ca, de pilda, nu s-a zbatut pentru a asigura fondurile necesare reparatiilor si retehnologizarii? "Este vorba despre o politica ce tine de guvernele care s-au succedat, nu de un om", susutine analistul.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO