Eveniment

Unde este adevarul in razboiul dintre service-urile auto si firmele de asigurari? O aripa spate Logan costa 200 de lei daca este comandata de asigurator, iar daca este vanduta de service costa 300 de lei

Unde este adevarul in razboiul dintre service-urile auto si firmele de asigurari?
15.02.2010, 23:10 410

Principala miza a conflictului care s-a reaprins recent intrefirmele de asigurari si service-urile auto sunt piesele de schimb,pe care, mai nou, le comanda asiguratorii de la anumiti furnizori,iar service-urile raman fara veniturile substantiale din adaosulcomercial, care ajungea si la 200-300% din pretul pieselor.

Despagubirile anuale platite pentru polite de asigurare auto(Casco si RCA) depasesc un miliard de euro, iar 60-70% din aceastasuma reprezinta cheltuieli cu piesele de schimb, restul fiindpentru manopera si eventuale despagubiri pentru vatamaricorporale.

Asociatia Societatilor de Service Auto Independente (ASSAI), dincare fac parte 400 de service-uri, ameninta de mai multe saptamanicu organizarea unor mitinguri de protest in fata sediului Comisieide Supraveghere a Asigurarilor (CSA), dar institutia afirma ca nupoate interveni in relatia dintre asiguratori si partenerii lorcomerciali. ASSAI sustine ca asiguratorii au ajuns sa cumpere eiinsisi piesele, lucru care nu le este permis de legislatia in vigoare.

400 de service-uri, in faliment

"Asiguratorii nu cumpara piese, ci le comanda prin intermediulservice-urilor de la anumiti furnizori agreati, in baza uneiconventii intre cele trei parti. Problema este ca cea mai mareparte din profiturile unitatilor de service proveneau din adaosulcomercial aplicat pieselor de schimb. Direct sau indirect, ASSAIvrea sa ne ceara sa nu le permitem asiguratorilor sa incheieconventii cu furnizorii de piese, dar nu avem cadrul legal pentrua-i obliga sa nu faca acest lucru. In toate tarile dezvoltateasiguratorii au incheiate astfel de conventii cu furnizorii depiese", afirma Marinela Nemes, directorul directiei juridice dincadrul CSA.

Oficialii ASSAI afirma ca disparitia businessului cu piesele deschimb si intarzierea banilor de la asiguratori au dus lafalimentul a 400 de service-uri auto anul trecut. Pe piataactiveaza in prezent circa 2.500 de unitati reparatoare. "Pieselede schimb reprezinta 50-55% dintr-un deviz, 25% este cheltuiala cuvopsitoria, in timp ce manopera reprezinta doar 20%. In conditiilein care societatile de asigurare comanda piesele, scade cifra deafaceri a service-urilor, iar pentru banci ele devin businessuri curisc ridicat, deci sunt obligate sa isi achite creditele in avanssi nu pot beneficia de noi imprumuturi", sustine Cristian Muntean,directorul general al ASSAI. De exemplu, o aripa spate pentru unLogan costa circa 200 de lei daca este comandata de asigurator, intimp ce vanduta de service, cu adaos comercial, are un pret depeste 300 de lei.

CSA: Nu noi stabilim pretul RCA

Pe de alta parte, ASSAI sustine ca in ultimii ani pretulasigurarilor de tip RCA a crescut nejustificat, cu sprijinul CSA,dar Comisia spune ca nu are nicio implicare in stabilireatarifelor. Pretul RCA s-a triplat in ultimii cinci ani.

"CSA nu aproba si nici nu avizeaza tarifele. Asiguratorii neprezinta un calcul actuarial, care este doar verificat de noi.Politele s-au scumpit deoarece daunele au crescut mult, mai repededecat primele. De asemenea, s-a schimbat parcul auto, daca acum 5ani din zece masini sapte erau Dacii, acum mai e doar una saudoua", spune Mona Cucu, directorul directiei de asigurariobligatorii din cadrul CSA.

O alta cauza a scumpirii este intrarea in UE si extindereavalabilitatii politei RCA in toate statele europene, dar sicresterea limitelor de despagubire pentru a ne alinia lastandardele comunitare.

"Avem limite de despagubire la nivelul celor de care beneficiazacetatenii europeni. In prezent limita maxima de despagubire pentruvatamari corporale este de 3,5 milioane de euro, iar in 2012 vaajunge la 5 milioane de euro, nivelul impus de UE. In cazuldaunelor materiale limita este acum de 500.000 de euro, iar in 2010va ajunge la un milion de euro", spune Cucu.

Despagubirile pentru vatamari, plus 76%

In ultima perioada au inceput sa creasca rapid despagubirilepentru vatamari corporale. In primele 11 luni ale anului trecutacestea au fost de 300 mil. lei, cu 76% peste nivelul din anulanterior.

In total, asiguratorii au platit in aceasta perioada 1,36 mld.lei despagubiri pentru 303.000 de clienti cu polite RCA. Fata de2008 despagubirile au urcat cu 30%. Aceasta inseamna ca in fiecarezi peste 800 de soferi trec pragul service-urilor pentru reparatiiin baza asigurarilor RCA.

Pe de alta parte, unitatile reparatoare cer CSA scurtareatermenului de plata a despagubirilor pentru asigurarile RCA(raspundere civila auto obligatorie), in prezent de trei luni,despre care spun ca este prea lung si ca le lasa fara lichiditati.In prezent, 400 de service-uri auto afirma ca au de recuperat 300mil. euro de la asiguratori, bani pe care ii asteapta de multeluni, insa firmele de asigurari sustin ca suma nu esterealista.

"Acest termen de trei luni este impus de directive europene, nude CSA, astfel incat asiguratorii sa aiba timp pentru a investigaeventuale suspiciuni de frauda", explica Cucu.

Claudiu Rosu, un fost proprietar de service din Bucuresti cu 25de angajati pe care l-a inchis anul trecut pentru ca afacerea numai mergea, spune ca una dintre cauzele falimentului a fost relatiacu asiguratorii.

"Cu unele companii relatia mergea foarte bine, cu altele deloc.Unii asiguratori ne plateau reparatiile de la 60 de zile in sus,este un termen foarte lung, in conditiile in care noi trebuia saachitam piesele in 30 de zile", afirma Rosu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO